سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل آموزش و پرورش:

افزایش بی سابقه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

رخشانی به افزایش بی سابقه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر بالغ بر ۲۰ هزار نفر مجوز جذب نیرو برای استان تخصیص داده شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان   در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: در سه سال اخیر بالغ بر ۲۰ هزار نفر مجوز جذب نیرو از طریق استخدام آزاد ماده ۲۸، خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و دانشگاه فرهنگیان برای استان تخصیص داده شد تا مشکل کمبود نیرو برطرف شود، اما همه این سهمیه جذب نشد.

او  ادامه داد: به طور مثال در استخدام ماده ۲۸ سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ سهمیه خالی ماند که البته از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر در مرحله مصاحبه حضور پیدا نکردند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای استفاده از این سهمیه رایزنی‌های لازم با استانداری و وزارت آموزش و پرورش انجام شده تا در صورت موافقت مجوز تکمیل ظرفیت با ویرایش استانی فراهم شود و بتوانیم از سایر پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی برای پر کردن ظرفیت موجود استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فضای آموزشی گفت: در طول سه سال اخیر پنج هزار و ۱۵۶ کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل داده شده و یا در حال ساخت است.

حمیدرضا رخشانی افزود: یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی بوده و از آنجایی که نیروی انسانی مهمترین مولفه برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود برای حل این مشکل در استان یک سند تدوین شد که شرایط موجود و آینده در آن تشریح شده است.

وی ادامه داد: نیروی انسانی موجود آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری ۳۱ هزار و ۳۳۰ نفر است که ۱۰ هزار و ۲۴۸ نفر کمبود داشتیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  افزود: این میزان کمبود نیروی انسانی را از طریق خرید خدمات، حق التدریس نیروهای آزاد، سرباز معلمان و حق التدریس شاغلین برطرف کردیم.

او  مشکل کمبود فضای آموزشی را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری جمعیت دانش آموزی استان به ۸۲۵ هزار و ۱۵۲ نفر رسید که با وجود ۳۷ هزار و ۱۴۴ کلاس موجود، ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس کمبود داریم.

رخشانی تاکید کرد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان نیز یک سند تهیه و تدوین شده که پیرو دستور وزیر آموزش و پرورش کمیته ای برای پیگیری نیازهای این استان تشکیل شده که موظف به پیگیری هفتگی این موارد است.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به استاندارسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی مدارس استان نیز گفت: تمام اسپیلت هایی که برای مدارس شمال و مرکز استان درنظر گرفته شد بود تحویل شده و در جنوب استان هم وسایل سرمایشی به طور کامل تامین شده است.

او  خاطر نشان کرد: در رابطه با وسایل گرمایشی هم به هر نقطه ای که گاز شهری رسیده کار گازرسانی و تجهیز مدارس در حال انجام است.

رخشانی به رشد بی سابقه معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم اشاره کرد و گفت: سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب رتبه اول ارتقای میانگین معدل نهایی پایه دوازدهم در کشور شد.

وی ادامه داد: میانگین معدل نهایی سیستان و بلوچستان از ۱۰ و ۵۹ در خرداد ۹۸ با ۸۱ صدم افزایش به ۱۱ و چهار صدم درصد در خرداد ۹۹ رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان همچنین به افزایش درصد قبولی کنکور دانش آموزان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: درصد قبولی دانش آموزان در دانشگاه فرهنگیان ۵۳.۸۷ درصد، در رشته های پزشکی ۹۱.۱۳ درصد، در رشته های پیراپزشکی ۵۴.۷۰ درصد و در سایر رشته ها۴۱.۴۴ درصد رشد داشته است که همه این ها برای نخستین بار در آموزش و پرورش استان رقم خورده است.

وی با قدردانی از خیران مدرسه ساز گفت: دو سوم کل مدارس استان به صورت مشارکتی توسط خیران و سازمان نوسازی مدارس ساخته شده و افزایش مشارکت خیران در نهضت مدرسه سازی استان تا کنون تاثیرات بسیار مطلوبی در تامین فضای آموزشی مورد نیاز داشته است.

رخشانی با اشاره به میزان دسترسی دانش آموزان سیستان و بلوچستان به شبکه شاد و آموزش مجازی، اظهارداشت: در استان ۲ هزار و ۶۶۸ مدرسه شهری و پنج هزار و ۶۳۲ مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد که ۵۱ درصد جمعیت دانش آموزی استان یعنی بیش از ۴۲۰ هزار نفر در مدارس شهری و ۴۰۴ هزار نفر نیز در مدارس روستایی و عشایری مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود:  بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان تحت پوشش اینترنت قرار ندارد و یا بسیاری از دانش آموزان از امکانات الکترونیک برای بهره مندی از آموزش مجازی برخوردار نیستند.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: در مناطق روستایی و عشایری با توجه به جمعیت پایین کلاس ها، بومی بودن معلمان و همچنین سفید بودن وضعیت شیوع بیماری کرونا کلاس ها به صورت حضوری برگزار شد. بنابراین ۴۰۴ هزار دانش آموز روستایی در این مدت از آموزش بی بهره نماندند بلکه به دلیل حضوری بودن آموزش ها وضعیت بهتری نسبت به دانش آموزان شهری داشتند.

وی بیان کرد: با توجه به گستردگی و پراکندگی سیستان و بلوچستان سامانه استانی با نام سامانه جامع تهیه شد تا همه مدیران مدارس استان وضعیت دقیق مدرسه خود را در آن بارگزاری کنند.

رخشانی اظهارداشت: علاوه‌بر این ۸۹۰ کارشناس معین برای راستی آزمایی اطلاعات این سامانه مشخص شدند و در تمامی نقاط استان از فرایند آموزش بازدید کردند.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات احصا شده از این سامانه بیش از ۳۷۸ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان از وسایل الکترونیک مانند تبلت و گوشی تلفن برخوردار و در شبکه شاد عضویت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: بیش از ۴۵۳ هزار دانش آموز دیگر نیز در شبکه شاد عضو نیستند که بیشتر آنان در مناطق حاشیه شهرها و یا مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند.

وی  گفت: در سال ۹۹ براساس آمار موالید در ثبت احوال ۱۰۷ هزار نفر باید به مدرسه وارد می شدند اما ۱۰۲ نفر ثبت نام کردند و پنج هزار نفر نیز باقی ماند که هیچ اطلاعاتی از آنان در دست نیست.

 انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.