به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی از راه اندازی سامانه چاپار به منظور بهبود خدمات دولت الکترونیکی به شهروندان خبر داد. مجید فولادیان، در خصوص نحوه فعالیت سامانه چاپار گفت: با توجه به شهروند مدار بودن بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و نیاز به وجود تعامل نزدیک میان مردم و دولت، در خدماتی که نیاز به ارتباط مستقیم با مخاطب دارند، شماره موبایل فرد به عنوان یک کانال ارتباطی مهم مورد استفاده دستگاه مورد نظر قرار میگیرد.
اما مواردی وجود دارد که طی آن دستگاه اجرایی، شماره موبایلی جهت ارسال پیامک از مخاطب مورد نظر ندارد و صرفا دارای یک کد ملی از اوست و حتی در برخی موارد با تعداد انبوه سیم کارتهای ثبت شده بنام دارنده مواجه است. به منظور کمک به حل این قضیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به راهاندازی سامانه چاپار نموده است.
فولادیان در خصوص اهداف سامانه چاپار گفت، سامانه یاد شده این امکان را فراهم میسازد که چنانچه دستگاههای اجرایی جهت ارسال پیامک به مردم، یک شماره موبایل مشخص ثبت شده بنام مالک سیم کارت را نداشته باشند و یا تنها اطلاعات کد ملی مخاطب را داشته باشند، بتوانند با استفاده از سامانه چاپار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وب سرویس آن که قابل بهرهبرداری در سامانه پیام ایران سازمان فناوری اطلاعات است، ضمن ارایه کد ملی شهروند به تمام شماره موبایلهای بنام مخاطب پیامک ارسال کنند. این طرح قابلیت استفاده در فراخوانیها و اطلاع رسانی عام و خاص و دیگر کاربردهای حوزه دولت الکترونیکی را دارد.
بیشتر بخوانید
بر اساس این گزارش، سامانه پیام ایران، سامانهای است که با هدف ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است. در این سامانه، کارپوشه هر فرد صندوق دریافت و ارسال نامههای اداری و رسمی به صورت الکترونیک به شمار میرود. به عبارت دیگر، سامانه پیام ایران به ایجاد بستری امن و قابل اعتماد بین دستگاههای اجرایی و مردم میپردازد و ارسال تمام اعلانات و مکاتبات دستگاههای اجرایی به سامانهای واحد و امکان ارسال به صورت متقابل از طرف کاربران را به عهده دارد.
انتهای پیام/