سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالیوان: همکاری پکن در زمینه تغییرات آب و هوایی به نفع واشنگتن نیست

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره همکاری پکن با واشنگتن در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی ابراز تردید کرد و آن را به نفع کشورش ندانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت واشنگتن همکاری چین در زمینه تغییرات آب و هوا را به نفع خود نمی‌داند و مشخص نیست که آیا پکن به طور کامل به تعهدات خود در زمینه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای عمل می‌کند یا خیر.

جیک سالیوان اعلام کرد: همکاری چین در زمینه تغییر آب و هوا لطف پکن به آمریکا نیست. اقدام در مورد تغییر اقلیم یک مسئولیت اساسی برای تمامی کشورهای جهان است.

او اضافه کرد: هیئت منصفه درباره همکاری کامل  چین در این موضوع هنوز اختلاف نظر دارند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه با اتهام‌زنی به چین اعلام کرد: همکاری پکن با آمریکا در زمینه آب و هوا دلیلی برای پاسخگو نبودن چین در برابر سایر موضوعات از جمله نقض حقوق بشر نیست.

تغییر اقلیم یکی از معدود مسائلی است که هم چین و هم آمریکا، دو کشور بزرگ تولید کننده گاز‌های گلخانه‌ای در جهان، درباره آن اعلام کردند حتی اگر روابط گسترده‌تر بین آنها به پایین‌ترین سطح در دهه‌های گذشته هم رسیده باشد، برای حل آن همکاری می‌کنند.

مقامات چینی هم گفتند که نباید از تغییر اقلیم به عنوان یک ابزار چانه زنی در یک مبارزه ژئوپلیتیکی بین دو اقتصاد بزرگ جهان استفاده کرد.

چندی پیش چین اعلام کرد: پروژه‌های تولید برق با زغال سنگ را به شدت کنترل خواهد کرد و افزایش مصرف زغال سنگ را برای دوره برنامه پنج ساله چهاردهم به شدت محدود می‌کند.

 جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته رهبران جهان را به یک نشست آب و هوایی مجازی دعوت کرد. در این نشست مجازی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت: کشورش قصد دارد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود را تا قبل از ۲۰۳۰ و خنثی شدن کربن تا سال ۲۰۶۰ را کنترل کند.

بایدن رقابت با چین را بزرگترین چالش سیاست خارجی این کشور می‌داند و در اولین سخنرانی خود در کنگره روز چهارشنبه متعهد شد که آمریکا را به عنوان یک کشور قوی حفظ کند.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.