سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابریشم، ملکه الیاف/ نوغانداری زنجیره ای کامل از کشاورزی، صنعت و تجارت

اهمیت ابریشم تا حدی است که از آن به عنوان "ملکه الیاف" یاد می‌کنند و این نخ ارزشمند حاصل پرورش کرم ابریشم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نوغانداری با ایجاد اشتغال‌زایی به عنوان یکی از فعالیت‌های جانبی کشاورزی در کنار فعالیت‌های اصلی آن، نقش بسزایی در بکارگیری بخشی از نیروی کار به ویژه در روستا‌ها دارد و این شغل نوپا اکنون در مشهد شکل گرفته است.

امروزه با وجود نخ‌های مصنوعی ارزان و محکم، ابریشم به سبب ویژگی‌هایی مانند سبکی، جذب رطوبت، رنگ‌پذیربودن، لطافت و ظرافت به عنوان یک کالای تجملی و یکی از گران‌ترین الیاف‌ها همچنان مورد تقاضا است.

اهمیت ابریشم تا حدی است که از آن به عنوان "ملکه الیاف" یاد می‌کنند و این نخ ارزشمند حاصل پرورش کرم ابریشم است.


بیشتر بخوانید


حجت ایمانی مقدم رئیس اداره بهبود تولیدات دام مشهد گفت: کرم ابریشم با اهمیت‌ترین موجود زنده اقتصادی در تولید ابریشم طبیعی است به گونه‌ای که بیش از ۹۵ درصد ابریشم طبیعی دنیا از این حشره که غذای او برگ توت است به دست می‌آید.

او افزود: ابریشم از الیاف پروتئینی طبیعی تشکیل شده که از غدد ابریشمی که مجرای آن در لب پایین لارو کرم ابریشم باز شده، ترشح می‌شود.

 رئیس اداره بهبود تولیدات دام مشهد ادامه داد: این ماده در مجاورت هوا به تار‌های ابریشمی باریک تبدیل می‌شود و مقدار و کیفیت آن بسته به گونه، نژاد و شرایط محیطی به ویژه غذا، دما و نور متفاوت است.

ایمانی مقدم بیان کرد: پرورش کرم ابریشم به منظور تولید پیله، یکی از قدیمی‌ترین مشاغل است که به عنوان شغلی با سرمایه‌گذاری اندک و درآمد بالا به خصوص در مناطق روستایی شناخته شده است به گونه‌ای که سالخوردگان و زنان می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

او تصریح کرد: نوغانداری با هدف تولید الیاف ابریشمی از کاشت درخت توت آغاز و با پرورش کرم ابریشم از مرحله تخم تا تهیه پیله و در نهایت تولید نخ برای کاربرد در بخش‌های مختلف مانند فرش، پوشاک و پزشکی تکمیل می‌شود، به همین دلیل می‌توان نوغانداری را زنجیره کاملی از کشاورزی، صنعت و تجارت دانست.

انتهای پیام//ف.ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.