سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

شهره دنیا اما مغفول در وطن/ترش و شیرینی که به مذاق خارجی‌ ها خوش آمده است

زرشک محصول راهبردی خطه جنوب خراسان است که به جای فرآوری و بهره وری مناسب در مسیر ناکجا آباد خام فروشی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زرشک ، درختچه ای اعجاب برانگیز که سر از خاک خشک خراسان جنوبی برآورده است ، محصولی کم آب بر و پرسود، از دانه های سرخش گرفته تا برگ، ریشه و تنه آن مفید و سودمند است اما در این بین هستند کشاورزانی که تنها به بهره برداری از دانه و خام فروشی آن اکتفا کرده اند در صورتی که فرآورده های حاصل از دانه و دیگر اجزای آن می تواند سود هنگفتی را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

حالا پژوهشگران استان دست به کار شده اند و معجزه ای دیگر از دل دانه های زرشک بیرون کشیده اند.

آبنبات‌هایی به سرخی زرشک و شیرینی عسل

 تولید آبنبات‌های رژیمی که در سال‌های اخیر به بازار آمده اند با استفاده از شیرین کننده‌ها ، رنگ دهنده‌ها و طعم دهنده‌های غیر طبیعی تولید می شود در صورتی که می شود با استفاده از ترکیبات طبیعی مانند دانه های زرشک می توان آبنبات هایی با خواص درمانی تولید کرد.

رنگ های خوراکی موجود در آبنبات ها منجر به کاهش توانایی سلول‌های روده در جذب مواد مغذی می‌شود و همچنین توانایی روده در برابر عوامل بیماری زا را تضعیف می‌کند.

در فرمولاسیون آبنبات فرآسودمند زرشک از عصاره گیاهی زرشک به عنوان رنگ دهنده و طعم دهنده طبیعی استفاده شده که محصول مورد نظر را به یک فرآورده فرآسودمند تبدیل کرده است.

همچنین به دلیل اینکه آبنبات زرشک تحت تاثیر حرارت بالا تولید می شود ، نیازی به نگهدارنده ندارد و ماندگاری زیادی دارد.

ظرفیتی بکر که از چشم مردم پنهان مانده 

ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: آبنبات فرآسودمند زرشک محصول قابلیت تولید در کارخانه برای مصارف داخلی و همچنین صادرات به بازار‌های هدف را داشته و قابلیت جایگزینی با آبنبات معمولی موجود در بازار را دارد، علاوه بر این محصول با افزایش تمایل مصرف کنندگان به استفاده از میوه زرشک باعث افزایش بهره وری این میوه نیز می‌شود.

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: استان ما به لحاظ اقلیمی، پتانسیل خوبی برای پرورش گیاه زرشک دارد و تولیدکننده انحصاری زرشک بی دانه در جهان است، اما متاسفانه بیشتر زرشک تولید شده در کشور خشک شده و با بسته بندی نامناسب و غالبا به صورت فله‌ای به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.

این پژوهشگر ادامه داد: فرآوری این محصول ارزشمند در خراسان جنوبی و تولید فرآورده‌هایی مانند آبنبات فرآسودمند زرشک باعث ارتقاء ارزش افزوده زرشک و رونق بخش کشاورزی می‌شود.

حسینی عنوان کرد : صادرات فرآورده‌های تولید شده از میوه زرشک علاوه بر معرفی و عرضه محصولات استراتژیک منطقه به دنیا و ورود به بازار‌های جهانی، افزایش نقدینگی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه اجتماعی در استان را در پی خواهد داشت.

او اظهار کرد: این در حالی است که می‌توان فرآورده‌های متنوع و مفیدی از این محصول استراتژیک استان تهیه کرد.

خلق ثروت با چاشنی زرشک

حسینی محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: محصولات فرآسودمند، محصولاتی هستند که علاوه بر خواص تغذیه‌ای پایه دارای اثرات مفیدی در ارتقاء سلامتی و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها باشند.

او افزود: جهاد دانشگاهی استان با هدف خلق ثروت از پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای استان ، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی را با هدف ایجاد زمینه تولید، بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان و حذف واسطه‌ها و همچنین ایجاد برند قوی و معتبر تجاری تلاش کرده است تا گامی مؤثر در معرفی محصولات استراتژیک استان و فرآورده‌های حاصل از آن بردارد.


بیشتر بخوانید


حسینی گفت: به همین منظور جهاد دانشگاهی دست به کار شد و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی یکی از اهداف فوق است که با عنوان بیرناب در مجموعه ۱۴ هکتاری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با هدف خلق ثروت از مزّیت‌های منطقه‌ای عناب، زرشک، زعفران در سال ۱۳۹۸ تاسیس و زیر نظر متخصصان و کارشناسان این مجموعه به ارایه خدمات آموزشی، مشاوره، پژوهشی، تولید فرآورده و فروش برای کشاورز می پردازد.

سایت بیرناب  موانع رسیدن مشتری به محصول سالم را برداشته است و در حال حاضر فروش محصولات استراتیژیک و فرآورده‌های حاصل از آن‌ها در استان از طریق سایت بیرناب انجام می‌پذیرد.

آبنبات زرشک منبع درآمدزای پویا برای خراسان جنوبی

زرشک به عنوان محصول استراتژیک، راهبردی و منحصر به فرد استان خراسان جنوبی، نقش مهمی در ایجاد توسعه پایدار در این استان مرزی دارند.

شناخت زمینه ها، تولید دانش و فناوری و توسعه زیرساخت‌های لازم جهت تولید و فرآوری در حوزه گیاهان دارویی سازگار با شرایط اقلیمی خراسان جنوبی بیش از پیش اهمیت دارد.

تاکید بر فرآوری محصولات استراتژیک منطقه می‌تواند توسعه اقتصادی این محصولات را تسهیل کرده و سهم اقتصادی کشاورزان و فعالان این حوزه را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

گیاهان دارویی ظرفیت اقتصادی عظیم و با ارزش افزوده بسیار بالا در ایران محسوب می‌شوند و نقش موثر آن‌ها در اقتصاد و ایجاد منابع درآمدزای پویا و عظیم به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، غیرقابل انکار است.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
به مزاق ایرانیها خوش است اما پول ندارند
عباس آبادی
۱۱:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه حمایت بشه نتیجه میده
آبنبات زرشک و عناب . مقوله جالبیه که بشه جایگزن قند و شکر
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
خيلي خوبه ک اين فراوري هاي نوين هست چون ميتونه علاوه بر صرفه اقتصادي براي کشاورز ي کار جديد در صنعت مواد غذايي هم باشه
سینا رضایی
۰۷:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
از توجه شما به محصولات استراتژیک استان سپاسگزارم
علیرضا برلتی
۰۷:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
بسیار عالی. گزارش بیسار خوبی بود
ممنون از باشگاه خبرنگاران عزیز که سوژه های استانی رو به خوبی پوشش میده
خداقوت
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه خوب ک به جاي استفاده از قند هاي مصنوعي در توليد ابنبات به سمت استفاده از زرشک در اين محصول بريم که خاصيت زيادي داره