سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت مطرح کرد؛

برنامه‌های دولت برای درمان بیماری سرطان

شادنوش گفت: سرطان یکی از مشکلات اصلی حوزه سلامت جهانی است که دولت برنامه‌های متفاوتی برای درمان آن دارد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یک مرکز کنترل سرطان با توجه به نامگذاری آخرین روز از هفته سلامت سال ۱۴۰۰ با عنوان مشارکت‌های بین بخشی و مسئولیت اجتماعی" و در راستای ارائه خدمات مرتبط با مراقبت‌های حمایتی و تسکینی به بیماران مبتلا به سرطان تفاهم‌نامه همکاری در خصوص تجهیز و راه اندازی مراکز منتخب مراقبت‌های حمایتی،  با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا کرد.

محمد جهانگیری، مدیرعامل این مرکز کنترل در حاشیه این مراسم، اظهار کرد: در راستای حرکت ده ساله این مرکز  و همکاری و همراهی خیرین، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد تا از این طریق بخشی از درد و رنج بیماران سرطانی را پوشش داده شود.

او افزود: تاکنون در مرکز کنترل تولید دانش، آموزش، توسعه مراکز و تحت پوشش قرار دادن ۲۳ هزار بیمار انجام شده و در ادامه این مسیر نیز  تا شهریور ماه ۱۴۰۰، به ۱۷ مرکز استان در سراسر کشور توسعه خواهد یافت.

به گفته جهانگیری، در کنار خدمات درمانی و طب تسکینی در زمینه خدمات جسمانی، مشاوره‌ای در حوزه روانشناختی و اجتماعی را در دستور کار داریم، اما موضوع اصلی بررسی وضعیت بیماران سرطانی و رسیدگی و بهبود شرایط آن‌ها با همکاری خیرین است.

مدیر عامل مرکز با تاکید بر اینکه مزیت و موضوع مهم، عدم وجود ارتباط مالی بین موسسه و بیماران و خانواده‌های آن‌ها است، گفت: تامین مالی توسط خیرین و سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود و هیچ ارتباط مالی با خانواده‌ها وجود ندارد.

او افزود: همچنین ضمن ارائه خدمات در منزل و بیمارستان، تجهیزاتی نیز از سوی موسسه و خیرین در منزل به بیماران ارائه می‌شود. سعی ما در زمینه توانمندسازی در حوزه مراقبت توسط خانواده‌ها است تا کیفیت زندگی بیماران در کنار خانواده‌های آن‌ها افزایش یابد.

همچنین مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت نیز در حاشیه آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در خصوص تجهیز و راه‌اندازی مراکز منتخب مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان با اشاره به اهمیت اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان، گفت: این مرکز کنترل سرطان به عنوان اولین مرکز ارائه دهنده طب تسکینی به بیماران سرطانی در ایران فعالیت دارد. از آنجایی که سرطان یکی از مشکلات اصلی حوزه سلامت جهانی است بنابراین دولت نیز به میزان توسعه یافتگی خود، برنامه‌های متفاوتی در این زمینه و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان دارد.

او افزود: در کشور ما نیز علاوه بر هزینه‌ها و بار مالی که این بیماری برای فرد مبتلا به سرطان و خانواده وی دارد، از نظر بار روانی نیز با توجه به شرایط بد اقتصادی فعلی و تحریم‌ها نیز، حمایت از این بیماران بیش از پیش اهمیت دارد.

به گفته شادنوش، یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت نیز حمایت از این نوع بیماران است، زیرا جمعیت افراد مبتلا به سرطان نسبت به سایر بیماری‌ها قابل توجه است و همان‌طور که در سایر کشور‌ها نیز دولت‌ها توان اقدام در این زمینه را ندارند و بهترین اقدام قرار گرفتن نهاد‌های مردمی در کنار دولت برای برنامه‌ریزی و اقدام در این زمینه است. یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت نیز تکمیل بررسی‌ها و مطالعات در خصوص طب تسکینی درخصوص این بیماران بود.

به گفته او، در همین راستا، یکی از موسسات نیکوکاری در کشور که فعالیت قدیمی و قابل توجهی در حوزه طب تسکینی و حمایت از بیماران سرطانی داشته، این مرکز کنترل سرطان است که پس از جلسات متعدد کارشناسی و پیگیری با توجه به هدف متعالی این مجموعه مبنی بر عدم ارتباط مالی بین خانوده‌های بیماران و تیم‌های درمانگر به دنبال راحل حلی برای کمک به این موسسه و بهبود روند فعالیت‌های آن‌ها بودیم.

شانوش در ادامه این موضوع اضافه کرد: برهمین اساس، موسسه‌ تقبل کرد که در گام نخست برای ۱۷ مرکز منتخب در کشور برای حمایت از بیماران سرطانی پیش قدم شود و ضمن تجهیز و اداره این مراکز خدمات خود را بدون داشتن هرگونه ارتباط مالی با خانواده‌های بیماران پیش ببرد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین از آنجایی که در شرایط کرونایی فعلی رفت و آمد این بیماران به دلیل ضعف ایمنی بدن بسیار حساس است نیازمند توجه بیش از پیش به این بیماران است.

او با اشاره به تعهد این مرکز در خصوص راه اندازی ۱۷ مرکز در سراسر کشور تا شهریور ماه ۱۴۰۰، گفت: ما نیز با همکاری تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مسیر و روند فعالیت این مرکز را در راه ارائه خدمات به این بیماران تسهیل خواهیم کرد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.