سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرانی‌ها در یزد؛ کمبود منابع یا سرمایه‌داری شهروندان؟

جمعی از صاحب نظران استان در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد موضوع گرانی در یزد را به بحث گذاشتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدحسن زارع، عضو هیات علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد با تشریح سیستم عرضه و تقاضا در علم اقتصاد، دخالت در آن را مختل‌کننده توزیع بهینه منابع تلقی کرد.

زارع افزود: موارد قابل‌بررسی در این عرصه شامل شکست‌های بازار ناشی از مسئله اطلاعات یا اثرات خارجی مثل آلودگی‌های زیست‌محیطی است که با آگاهی از مزیت‌های یزد در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی می‌توان گام مؤثری در توسعه مشاغل شهری برداشت.

فاطمه نیکجو نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با انتقاد به نرخ بالای هزینه زندگی در یزد به تشکیل صنوف پوشش‌دهنده مسائل سلامت و سالخوردگی استان اشاره کرد و افزود: کشش بازار سرمایه گذار را کمتر به سوی تأسیس باشگاه‌های ورزشی و مراکز تفریحی ترغیب می‌کند که راه‌حل آن در به‌کارگیری نیروی جوان در این حوزه‌ها است.

نیکجو از ورود اتباع خارجه به اصناف مختلف همچون خیاطی و آرایشگری به صورت خویش‌فرما به‌عنوان یک معضل در حوزه اشتغال یزد یاد کرد.

سید محمدحسین متقی نماینده گروه لید خبر در کانون تفکر دانشگاه یزد، مسئله گرانی در یزد را ناشی از کمبود بستر‌های کشاورزی درون استانی و تلقی عمومی از سرمایه‌دار بودن شهروندان یزدی نسبت به دیگر نقاط کشور دانست.

با استناد به آمار جهانی تا ده سال قبل به ازای هر ۳۵ خانه یک واحد صنفی توزیعی در دنیا وجود داشته است که این میزان در ایران به ازای هر ۷ خانه یک واحد صنفی است. این حباب اصناف و دریافت بیشتر حاشیه سود خرده فروشی آن هم از مردم، یکی از علل گرانی در یزد است.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.