سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی میرزایی:

تصویب لایحه رتبه بندی معلمان گامی برای حمایت از فرهنگیان است

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر لایحه رتبه بندی معلمان تدوین و در دولت تصویب و در مجلس شورای اسلامی، تقدیم شود، گامی برای حمایت از فرهنگیان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محسن حاجی میرزایی امروز در گفت و گوی مستقیم با «مدیران مدارس استان بوشهر» که به صورت ویدئو کنفرانس و در بستر «شبکه شاد» برگزار شد، با آرزوی توفیق روزه‌داری حقیقی و بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان و تبریک پیشاپیش ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، بیان کرد: در آستانه لیالی قدر هستیم که ارزشی بیشتر از هزار ماه دارد و می‌تواند تاثیر عمیقی در زندگی ما بگذارد؛ امیدوارم همه ما به درک فیوضات این شب‌ها نائل شویم.

او با تبریک پیشاپیش «هفته بزرگداشت مقام معلم» عنوان کرد: از زحمات و سخت کوشی‌ها و فداکاری‌ها، مهربانی‌ها و همدلی‌ها و دلسوزای‌های همه همکاران فرهنگی در استان بوشهر، تقدیر و تشکر می‌کنم. سال سختی را گذراندیم و من وظیفه می‌دانم از همه همکاران تشکر کنم.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: بوشهر؛ سرزمین مبارزان خستگی ناپذیر، دریانوردان دریادل، شهر شاعران و نویسندگان نام آشنا، نخلستان‌های پر بار، آفتاب‌های گرم و باد‌های آتشین، دریای پرتلاطم، سرزمینی با طولانی‌ترین مرز دریایی، بزرگ‌ترین میدان گازی، بزرگ‌ترین نخلستان‌ها، مهم‌ترین پایانه‌ای نفتی، بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی، زیباترین گنبد نمکی، بزرگ‌ترین بندر صیادی، شهر قهرمان نام آشنای ملت ایران، رئیسعلی دلواری، استان مدرسه سعادت، استانی که جز پیشگامان دایر کردن مدارس سبک جدید بوده است و در جنوب این سرزمین بزرگ، می‌درخشد.

حاجی میرزایی افزود: استانی با این همه برجستگی و فوق‌العادگی، از مدیران و فرهنگیانی برخوردار است که زیباترین نمایش مسئولیت پذیری، سخت‌کوشی، فداکاری، همدلی و مهربانی، خلاقیت و نوآوری و خلق نتایج تحسین برانگیز را می‌توان از او انتظار داشت.

او بیان کرد: استانی که در عرصه‌های گوناگون درخشش‌های چشمگیری داشته است، اتکای این توفیقات بر نهاد تعلیم و تربیت بوده است، اصحاب تعلیم و تربیت در این استان باشکوه، خدمات ارزشمندی را انجام داده‌اند. در این میان مدیران؛ «عمود خیمه تعلیم و تربیت» هستند، مدیران مدارس کارگردانان ماموریت خطیر آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: توفیقات استان بوشهر مایه افتخار است و نشان می‌دهد، آموزش و پرورش این استان زنده و پرتلاش است و مسیر خودش را پیدا کرده است.

حاجی میرزایی عنوان کرد: موفقیت در ارتقای وضعیت دانش آموزان، موفقیت در امتحانات نهایی، تقویت بنیه علمی، بهبود عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی، افزایش پوشش تحصیلی، کاهش نرخ ترک تحصیل، افزایش نرخ ارتقا و گذر و جذب بیشتر بازماندگان از تحصیل، بخش مهمی از خدمات بوده است. این خدمات و موفقیت‌ها، به همت مجموعه فرهنگیان استان حاصل شده و در این میان نقش مدیران، نقشی برجسته و درخشانی است.

او ادامه داد: همه دستگاه عظیم و گسترده تعلیم و تربیت، تلاش می‌کنند دانش‌آموز پرورش و ارتقا پیدا کند و سطح دانش و آگاهی و یادگیری او افزایش یابد و این کار در منظر و چشم مدیران اتفاق می‌افتد.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: همه امید ما برای تحقق این هدف، به تدبیر مدیران بستگی دارد؛ این مدیر است که با سازماندهی سنجیده معلمان و نظارت آگاهانه بر کار آن‌ها و مراقبت صمیمانه و دلسوزانه نسبت به دانش آموزان، تحقق این اهداف را میسر می‌کند.

حاجی میرزایی افزود: جامعه اهداف بلندی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است؛ اگر استان بوشهر ماموریت دارد که از طریق میادین نفتی و گازی بنادر دریایی تحصیل درآمد کند و منابع لازم را برای اداره کشور، فراهم کند، به مدیران نیز این فرصت داده شده است که انسان‌هایی خلاق که سازنده همه این تحولات هستند را پرورش دهد.

او ادامه داد: تاثیر نقش آفرینی مدیران در همه پیشرفت‌های استان، انکار شدنی نیست و در نگاه انسان‌های تیزبین و هوشیار، نتایج تلاش فرهنگیان در تحولات یک جامعه، قابل مشاهده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما و شما مدیران وظایفی داریم، آن بخش از وظایفی که به ما محول شده، این است که شرایط، مقدمات و تمهیدات برنامه‌ها فراهم کرده و میسر‌ها را هموار کنیم تا شما بتوانید اهداف نظام تعلیم و تربیت به نحو مطلوبی محقق کنید.

حاجی میرزایی افزود: ایمان دارم که برای افزایش رضایت شغلی همکاران و فراهم کردن زمینه‌های کار و تلاش آن‌ها، باید بیش از پیش تلاش کنیم، اگر لایحه رتبه بندی تدوین و در دولت تصویب و در مجلس شورای اسلامی، تقدیم شود، گامی است برای حمایت از همکاران فرهنگی، که به آن اهتمام داریم.

او تاکید کرد: در سالی که گذشت، تلاش‌های گسترده‌ای کردیم و در بسیاری از شاخص‌ها، وضعیت را در مقایسه با سال‌های قبل، ارتقا دادیم. منابع بیشتری را در اختیار استان‌ها قرار دادیم، تا شرایط مناسب‌تری را فراهم کنیم. البته به این معنا نیست که امروز، شرایط کاری همکاران مطلوب است؛ اما از هیچ کوششی برای بهبود شرایط، دریغ نکرده و نخواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدیران مدارس باید اطمینان داشته باشند که همه دانش آموزان تحت آموزش قرار گرفته‌اند و به آموزش‌های با کیفیت دسترسی دارند. ما باید از تحقق اهداف تعلیم و تربیت در مورد دانش آموزان اطمینان حاصل کنیم. آن کسی که باید این اطمینان را به ما بدهد، مدیران مدارس هستند.

حاجی میرزایی بیان کرد: در سالی که گذشت، شاهد سخت کوشی‌های فراوان «مدیران» و «معلمان» و دیگر عوامل و ارکان مدرسه بودیم، کار معلمان و مدیران، با شرایط کرونایی، بسیار دشوار و پیچیده‌تر شد. به طوری که برای انجام مأموریتی که در گذشته با روش‌های ساده‌تری امکان پذیر بود، اینک باید راه و روش‌های متنوع و جدیدی را می‌آموختند و توانمندی‌های جدیدی را کسب می‌کردند و از روش‌های متنوع و جدیدی استفاده می‌کردند.

او گفت: پیمودن مسیر‌های قبلی، همواره با آرامش بیشتری همراه است و خالی از اضطراب بوده و ساده‌تر از پیمودن مسیر‌های جدید است، اما وقتی پای در مسیر ناشناخته می‌گذاریم و به عرصه‌ای وارد می‌شویم که توانایی‌های دیگری را طلب کرده و موقعیت ما را دشوارتر می‌کند؛ این شرایط دشوار، دو عنصر مهم در درون خود دارد؛ اول اینکه، ما را رشد می‌دهد و موجب ارتقای توانایی‌های ما می‌شو؛ دیگر آن که تجربیات ما را غنی‌تر و شایستگی‌های مدیران را افزایش می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: سال کرونایی را یک دوره تحصیلی برای همه نظام تعلیم وتربیت دانست و گفت: این دوران، دوره‌ای بود که ما با تجربیات جدیدی آشنا شدیم و توانایی‌های جدیدی پیدا کردیم و روش‌های متفاوتی را تمرین کردیم و این موضوع کمک می‌کند تا توانایی‌های عمومی مجموعه ما ارتقا یابد.

حاجی میرزایی بیان کرد: مدیران باید اطمینان داشته باشند که، همه دانش آموزان تحت آموزش قرار دارند، یک مدیر سرافراز و باشکوه، مقتدر، سرافراز و خلاق، کسی است که اطمینان داشته باشد که همه دانش آموزان در کنترل او قرار دارند و از وضعیت تمامی آن‌ها با خبر باشد. اطمینان داشته باشد که بر کار همه معلمان، اشراف داشته و با آن‌ها در ارتباط باشد، و بداند که معلمان با چه کیفیتی برنامه‌های آموزشی مدرسه را ارائه می‌دهند.

او مدیر موفق را مدیری دانست که بتواند ارتباطات مناسبی را با خانواده‌ها برقرار کند و در این مسیر سخت خانواده‌ها را به یاری بطلبد و تاکید کرد: با اطمینان می‌گویم مسیری که امسال طی کردیم، بدون همراهی و همکاری خانواده‌ها، امکان پذیر نبود، وقتی دانش‌آموز در دید ما قرار ندارد، خانواده‌ها باید چشم مدرسه باشند، خانواده‌ها، دستیار معلمان هستند برای اینکه مأموریت مهم آن‌ها محقق شود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: ما در یک آزمون قرار گرفتیم، آزمونی که خود و دیگران، توانایی‌های ما را بسنجند، آیا می‌توانیم کار را با همان کیفیت قبلی انجام دهیم، بنابراین جامعه ما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، و همه خانواده‌ها، ناظر کار مدرسه هستند، خلاقیت معلمان از سوی خانواده‌ها، ارزش گذاری می‌شود، و مسئولیت پذیری معلمان توسط خانواده‌ها، سنجیده می‌شود، ممکن است بیان نکنند، اما مطمئناً در خاطر آن‌ها، باقی خواهد ماند.

حاجی میرزایی ادامه داد: مدیران و معلمان عزیز بدانند، موقعیتی که دارند، موقعیتی جاودانه است؛ خاطرات همه ما از «معلمان»، «مدیران» و یا از همکلاسی‌ها و سایر کادر مدرسه است، اما کمتر دانش آموزی است که از رئیس منطقه، مدیرکل، معاون وزیر و یا خود وزیر، خاطره‌ای داشته باشد، آنچه در اذهان دانش آموزان و خانواده‌هایشان ماندگار است، تصویر زیبایی از ارکان مدرسه است.

او گفت: تلاش کنیم تصویری زیبا و ماندگاری در ذهن دانش آموزان نقش ببندد، باید خاطره این سال کرونایی به حدی جذاب و دلپذیر باشد که همه عوامل تعلیم و تربیت علاقه‌مند باشند این تصویر را در اذهان خود قاب کنند و ثبت کنند. ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم به عنوان تابلویی زیبا و ثابت در ذهن آن‌ها بدرخشیم؛ این فرصت را از دست ندهید، این فداکاری‌ها ماندگار است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران، بیان کرد؛ تجربیات خود را با هم مبادله کنید و این دوره تحصیلی را جدی بگیرید و همان طور که از ۱۵ شهریور تا ۳۰ خرداد برای دانش آموزان «مدرک تحصیلی» دارد؛ برای شما نیز مدرک فداکاری، مهربانی، سخت‌کوشی، نظارت حداکثری، … داشته باشد.

حاجی میرزایی، مدیر مطلع از وضعیت همه دانش‌آموزانش را «مدیری بزرگ» برشمرد و افزود: با توجه به نزدیک شدن پایان سال، مهم‌ترین وظیفه ما، ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان است، این مرحله را به مدیران و شورای مدرسه واگذار کردیم، بنابراین، همه تلاش خود را برای یک ارزشیابی سنجیده و درست به کار بگیرید.

او ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، تاکید کردیم امتحانات پایه «نهم» و «دوازدهم» حضوری باشد، علت این موضوع هم «حیاتی بودن امتحانات این دو پایه تحصیلی» است. در این دو پایه، همه دانش آموزان باید در یک شرایط برابر با هم سنجیده شوند و نباید در این حق دانش آموزان، تعدّی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: البته اگر ستاد کرونا در روز‌های آینده با محدودیت‌هایی مواجه شده و محدودیت‌هایی را به ما توصیه کند، ممکن است زمان برگزاری امتحانات را جابجا کنیم، اما ارزشیابی سایر پایه‌های تحصیلی، در اختیار شورای مدرسه است تا به هر روشی که صلاح می‌دانند، عمل کنند و امتحانات را برگزار کنند و پایان مناسب و دلپذیری را برای سال تحصیلی رقم بزنند.

حاجی میرزایی گفت: در پایان، از همه همکاران خود سپاسگزاری می‌کنم، پیچیدگی و دشواری کار مدیران و معلمان را درک می‌کنم؛ اما تحقق همه امید و آمال ما به شما مدیران بستگی دارد؛ این مدیران هستند که می‌توانند ارزش کار دیگران را افزایش دهند؛ همه تلاش‌ها، با شما مدیران معنا می‌شود و اعتبار می‌یابد، امیدوارم امسال، سال خوبی باشد.

او تاکید کرد: برای همه عوامل تعلیم و تربیت، آرزوی موفقیت دارم و توصیه می‌کنم تا جای ممکن، ارتباطات خود را تقویت کنید تا کار‌های بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه نمایید؛ سختی کار‌های شما را درک می‌کنم، اما امید من به شماست، این شما هستید که می‌توانید همه تلاش‌های ما معنا کنید و همه تلاش‌های ما با شما اعتبار پیدا می‌کند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.