سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت گنجاندن روز قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور

مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان بر ضرورت گنجاندن روز قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور تاکید و گفت: ۱۵ خرداد آخرین مهلت در جشنواره بین المللی قصه‌گویی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، اسفندیار ضیایی ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی استانی بیست‌وسومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان که با همراهی حضوری و مجازی مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد فعال در عرصه‌فرهنگ برگزار شد، گفت:  قصه‌گویی به عنوان ابزار ارزشمند تربیتی بسیار با  اهمیت است و نقش کاربردی آن در ثبت و ضبط تجربه‌های ارزشمند و عبرت‌آموزی آیندگان از کارکرد‌های این هنر است.

رئیس استانی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، همه‌گیری ویروس کرونا، همدلی و مجادهدت جهادگران این عرصه را فرصتی مغتنم و موضوع محوری قصه‌های این روز‌های قصه‌گویان عنوان‌کرد و با فرآیندمحور توصیف‌کردن این حرکت فرهنگی ، افزود: باورمندی همگان به نقش تاثیرگذار قصه در پاس‌داشت گنجینه‌های فرهنگی و کاربرد آن در نظام تربیتی نیز تاکیدی بر ضرورت پرداختن به قصه و قصه‌گویی است.

ضیایی، لزوم گنجاندن این جشنواره در تقویم رسمی کشور را یک ضرورت خواند و با اشاره به نیم قرن فعالیت کانون ، گفت: بیست و سه‌سال نقش آفرینی در عرصه قصه‌گویی و پویایی روزافزون این هنر، گویای اثربخشی این حرکت فرآیندمحور است.

او هم‌چنین، برنامه‌ریزی و برگزاری نخستین جشنواره قصه‌گویی را میراث ماندگار همکاران کانون گیلان اعلام‌کرد و با اشاره به تجربه بیست‌وچهارمین دوره این رویداد فرهنگی در گیلان ، افزود: این حرکت، دست‌آوردی ماندنی است و ریشه در فرهنگ غنی استان و توان‌مندی سرمایه‌های انسانی آن دارد.

لزوم بهره‌گیری از قصه‌درمانی در روز‌های کرونایی

خدیجه‌تقی‌پور ، سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان نیز قصه و قصه‌گویی را فعالیتی جذاب دانست و افزایش گستره‌ مخاطبان و بالندگی آن در سال‌های برگزاری را یک موفقیت ارزیابی‌کرد.

او ، با اشاره به نقش قصه‌درمانی و بهره‌گیری از قصه و رویکرد‌های آن،  افزود: این مهم نیازمند شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری مناسب است و استان گیلان با تکیه بر گویش‌ها، لهجه‌ها و تنوع فرهنگی چهارگوشه خود، ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان تصریح کرد: امید‌ها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی از محور‌های موضوعی این رویداد فرهنگی است.

تقی‌پور گفت:  اجرای زنده قصه‌گویی از سوی دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، زنان و مردان ۱۸ سال به بالا و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها از برنامه‌های «بخش ملی» این جشنواره است.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون گیلان افزود:  برگزاری بخش‌های «بین‌الملل» و «برترین قصه‌گو‌های کشور» را دیگر برنامه‌ها این جشنواره عنوان‌کرد و با اشاره به بخش «قصه‌های ۹۰ ثانیه» با محوریت من و کرونا و هم‌چنین، دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین، گفت: این بخش از سال‌گذشته کلیدخورد و به همراه بخش پادکست، تجربه‌ای تازه در مسیر گسترش کمی و کیفی جشنواره قصه گویی  است.

تقی‌پور تصریح کرد:  ۱۵ خرداد آخرین مهلت  ثبت‌نام و ارسال آثار به  جشنواره  قصه‌گویی به نشانی wwwww.kanoonfest.ir است.

 

انتهای پیام/م.ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.