سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید‌ها و نباید‌های سحری در ماه رمضان؛ سحری چه بخوریم و چه نخوریم؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی به تشریح وعده‌های غذایی مناسب سحری در ماه مبارک رمضان پرداخت.

مرضیه زیلایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: وعده سحری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بعد از آن ساعات روزه داری آغاز می‌شود و بدن انرژی دریافت نمی‌کند.

او افزود: توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (برای مثال سبزی خوردن یا کاهو یا سالاد) مصرف شود چون سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

زیلایی با بیان اینکه بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات وعده‌ ناهار را داشته  باشد، اظهار داشت: بهتر است در وعده سحر ازغذا‌های دیر هضم مانند کربوهیدرات‌های پیچیده و منابع فیبر مانند غلات سبوس دار، حبوبات و میوه و سبزی استفاده شود چون مصرف نان لواش و نان‌های سفید باعث می‌شود سریعتر احساس گرسنگی ایجاد شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف گوشت زیاد، غذا‌ها و خورش‌های پرچرب و ادویه دار و غذا‌های شور در وعده سحر باعث احساس تشنگی در طول روز می‌شود؛  همچنین استفاده زیاد از قند‌های ساده (زولبیا، بامیه، عسل، شیرینی، گز، تافی) در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و در نتیجه کاهش قند خون گردیده و ممکن است عوارضی، چون سرگیجه، بیحالی، پرخاشگری و ضعف ناگهانی را به دنبال داشته باشد.

او با بیان اینکه سالمندان به علت کم تحرکی اکثرا دچار یبوست هستند و نیاز به مصرف میوه و سبزی، غلات کامل (نان سنگک، نان‌های سبوس دار، برنج قهوه ای) و حبوبات در وعده سحر دارند، بیان  داشت: چای کم رنگ، آب (بویژه به همراه  خاکشیر یا دانه چیا یا تخم شربتی)، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند طالبی، هندوانه، خربزه و کاهو از منابع مایعات مصرفی در وعده سحری هستند.

مرضیه زیلایی ماش پلو همراه مرغ آب پز، استانبولی (برنج قهوه ای، عدس، گوشت چرخ کرده کم چرب)، پلوماهیچه (همراه با باقالی و شوید-گوشت کم چرب ) را از  نمونه غذا‌های اصلی مناسب برای وعده سحری برشمرد.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز  با اشاره به این نکته که غذای اصلی بهتر است در کنار یک ظرف سالاد بدون سس یا سبزی خوردن و یک پیاله ماست کم چرب میل شود، اظهار کرد: برای وعده سحری باید وقت کافی در نظر گرفته شود تا فرصت کافی برای صرف میوه و نوشیدن مقدار کافی آب باشد.

او اذعان داشت: مواد غذایی سرخ شده، سوسیس و کالباس، غذا‌های کنسروی، انواع سس‌های سفید و قرمز، ترشی ها، زیتون، چیپس،   پفک، دوغ و کشک شور  در وعده سحری توصیه نمی‌شوند وهمچنین  مصرف چای پررنگ، قهوه، نسکافه و شکلات تلخ در وعده سحر توصیه نمی‌شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه  نوشیدن آب زیاد در وعده سحری منجر به کاهش تشنگی در طول روز نمی‌شود، تصریح کرد: همچنین مصرف مقدار و حجم زیاد غذا در وعده سحر نیز منجر به کاهش گرسنگی نمی‌شود؛ بنابراین از پرخوری در این وعده بپرهیزید.

زیلایی در خصوص حذف وعده سحری بیان داشت: حذف وعده غذایی سحری توصیه نمی‌گردد، زیرا می‌تواند منجر به افزایش زمان گرسنگی بین وعده افطار و شام تا وعده افطار بعدی شود و در نتیجه اختلال در عملکرد‌های بدن منجر به علائمی مانند سوزش سر دل، عدم دسترسی به آب برا فعالیت‌های حیاتی، نداشتن تمرکز فکری، سردرد، سرگیجه، ضعف عمومی و بی حالی، بی خوابی، عصبانیت و پرخاشگری در فرد می‌گردد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.