سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حل معضل بیکاری دانشگاهیان به کمک شرکت‌های دانش بنیان کوچک

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علم و فناوری گفت: با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کوچک داخلی می‌توان معضل بیکاری دانشگاهیان را حل کرد.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مسئله دانش بنیان یک موضوع ویژه است که بعد از تصویب در مجلس، اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شد.

اوافزود: طراحی مفهومی، اطلاعات اولیه و ساخت محصولات یکی از اهداف ما از شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان بوده است. در واقع این شرکت‌ها باید قابلیت حل مسائل استراتژیک کشور را داشته باشند.

صالحی بیان کرد: ما از لحاظ اقتصادی طی سالیان متمادی وارد کننده فناوری و خطوط تولید بوده ایم. این درحالی است که امکان ایجاد هیچ گونه تغییری در روند تولید و حتی جایگزین کردن مواد اولیه مورد استفاده این دسته از محصولات را نداشتیم. به عنوان مثال زمانی که ما وارد کننده خطوط تولید و کارخانجات صنایع نفت، پتروشیمی، گاز و دارو بوده ایم با ایجاد کوچکترین تغییر در روند تولید و مواد اولیه مجوزه استفاده از این خطوط تولید توسط کشور صادر کننده باطل می‌شد که این کار در واقع اهرم فشاری تلقی می‌شد تا برای همیشه یک مصرف کننده باقی بمانیم.

او ادامه داد: تمام این شرایط سبب شد تا این ذهنیت در متخصصان ما شکل بگیرد که خودمان به طراحی محصولات مورد نیاز کشور بپردازیم تا هر گونه تغییرات لازم بر روی محصولات را بتوان انجام داد.

صالحی تصریح کرد: امروزه ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور وجود دارد که بیش از یکصد و ده نوع امتیاز برای این شرکت‌ها در نظرگرفته شده است که مانع زدایی، حمایت و پشتیبانی اصلی‌ترین هدف ما در خصوص ارائه این امتیاز‌ها به شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

در خصوص مانع زدایی باید گفت: ما امتیازات خاصی را برای دانش بنیان‌ها قائل شده‌ایم به عنوان مثال اگر یک سازمان دولتی بخواهد با یک شرکت دانش بنیان قرارداد ببندد دانش بنیان‌ها می‌توانند از ترک تشریفات مناقصه نیز استفاده کنند، یعنی شرکت‌های دیگری که معمولا نمایندگان شرکت‌های خارجی هستند باید در مناقصات شرکت کنند، اما دانش بنیان‌ها می‌توانند این مرحله را پشت سر بگذارند.

صالحی گفت: همچنین در زمینه پشتیبانی ما حمایت‌های خاصی از نظر مالی، مالیاتی، گمرکی و نیروی انسانی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته ایم. تمام امتیازاتی را که برای دانش بنیان‌ها قائل شده‌ایم یک شبه نبوده است و در هشت سال گذشته این قوانین به مرور تصویب و اجرایی شده است.

او افزود: یکی از ویژگی‌های مهم شرکت‌های دانش بنیان تحقیق و توسعه مداوم است در واقع اگر شرکتی به این اصل مهم توجه نداشته باشد بعد از ۲ تا ۴ سال رتبه دانش بنیانی خود را از دست می‌دهد.

این فعال دانش بنیان گفت: اشتغال مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود. در کشور‌های پیشرفته دنیا شرکت‌های بزرگ سنگ بنای اقتصاد ملی هستند، اما بیش از ۹۰ درصد اشتغال توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد می‌شود؛ لذا در اقتصاد دانش بنیان با حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط تاحد زیادی پاسخ به نیاز‌های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی داده می‌شود.

صالحی یادآوری کرد: براساس مفهوم نوآوری باز که در حال گسترش است شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که مانند گذشته نمی‌توانند به تنهایی صفر تا صد تولید یک محصول را برعهده داشته باشند و انجام برخی کار‌ها باید به شرکت‌های کوچکتر سپرده شود؛ بنابراین با توجه به این که ما مشکل اشتغال داریم با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان متوسط می‌توان این معضل را حل کرد.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.