سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هدف گذاری برای سرشاخه کاری سه هزار درخت گردو

امسال سه هزار درخت گردو به منظور تولید یکنواخت محصول و جلوگیری از سرمازدگی در استان همدان پیوند می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کشور ما با وجود تولید ۱۴ درصد گردوی دنیا سهم قابل توجهی در صادرات این محصول ندارد. به گفته مسئولان علت این کاستی را باید یکنواخت نبودن محصول گردوی تولیدی دانست.

از چند سال پیش طرح سرشاخه کاری با هدف تولید یکنواخت محصول، جلوگیری از سرمازدگی و افزایش کیفیت محصول گردو در استان همدان اجرا و ۱۲۵ هزار پیوند درخت گردو انجام شده است که می‌تواند گامی در مسیر ارتقای سطح صادرات این محصول باشد.

گردو خشکباری پر خاصیت و پر طرفدار به حساب می‌آید و استان همدان و شهرستان تویسرکان با داشتن باغ‌های گردوی بی نظیر و بسیار با کیفیت حرف نخست را در تولید گردو در ایران و جهان می‌زنند که نحوی که نام گردوی تویسرکان به تنهایی خود یک برند است.

براساس آمار رسمی ۱۴ درصد گردوی دنیا در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه سوم را در تولید گردو در دنیا به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در ایران نیز گردوی شهرستان تویسرکان از نظر کیفیت رتبه نخست را دارد و زبان زد خاص و عام است.

با توجه به اینکه درختان گردوی استان همدان در چند سال گذشته دچار سرمازدگی شدند و از طرف دیگر محصول برخی از درختان گردو مناسب صادرات نبود، طرح سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان آغاز شد و اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر و به لحاظ اقتصادی هم سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می‌کند. طبق گفته کارشناسان، با اجرای طرح سرشاخه کاری؛ درختان گردوی استان همدان محصولی یکنواخت تولید خواهند کرد که مناسب بازار جهانی از نظر صادرات خواهد بود. 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به خطر سرما زدگی باغ‌های گردو در فصل بهار می گوید: از بین رفتن گردو در اثر سرمازدگی اقتصاد خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حجت اله شهبازی با اشاره به اینکه یکنواختی و بازار پسندی محصول گردو و هزینه تولید در روش سنتی کشت درخت گردو مسائل مورد پسندی نیستند، افزود: در روش سنتی کشت گردو محصول هر درختی با درخت دیگر غیر مشابه هستند و همین موضوع ما را برای صادرات با مشکل روبرو می‌کند.

او با اشاره به وجود باغ‌های قدیمی در کشور و استان اضافه کرد: بیشتر باغ‌ها قدیمی است و امکان حذف درختان کهنسال وجود ندارد، در نتیجه بهترین کار برای رسیدن به محصول یکنوات سرشاخه کاری است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان همچنین می گوید: بعد از اجرای طرح سرشاخه کاری در استان همدان، دو محصول پسته و انگور نیز مشمول طرح سرشاخه کاری شدند.

استان همدان رتبه اول تولید گردو و رتبه دوم از نظر مساحت باغ‌های این حوزه را در کشور بعد از کرمان دارد. در استان همدان بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغ‌ها زیر کشت گردو قرار دارد. 

برداشت گردو از اواخر شهریور در استان آغاز می شود و هم اکنون زمان اوج برداشت این محصول است. همچنین ۱۳ درصد از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود که براساس برآورد‌ها پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۴ هزار و ۴۰۰ تن تولید گردو تولید شود که ۲۱ درصد از گردوی کشور را شامل می‌شود.

سطح زیر کشت گردو در ایران ۱۵۰ هزار هکتار با تولید سالانه ۲۶۱ هزار تن است.

بخش کشاورزی استان همدان با توجه به جایگاه و سهمی که در تولیدات کشاورزی کشور و اقتصاد استان دارد به عنوان یکی از ۵ استان برتر در تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.