سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر آمریکا در ترکیه در پی تصمیم جدید بایدن احضار شد

وزارت خارجه ترکیه در پی اعتراض به تصمیم جدید بایدن در راستای به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه»، سفیر آمریکا را فراخواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روزنامه دیلی صاباح، وزارت خارجه ترکیه بمنظور اعتراض به تصمیم آمریکا درباره به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه»، دیوید ساترفیلد سفیر واشنگتن در آنکارا، را احضار کرد.

این نهاد با انتشار بیانیه اعلامیه آمریکا را محکوم و تاکید کرد: این اطلاعیه فاقد هر گونه مبنای حقوقی و علمی است و از سوی دیگر نیز از حمایت مستند برخوردار نیست، درخصوص وقایع سال ۱۹۱۵، هیچکدام از شرایط لازم بمنظور استفاده از عبارت "نسل‌کشی"، آنگونه که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: بحث برانگیز بودن ماهیت وقایع سال ۱۹۱۵ نیز از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا تایید شده است و ترکیه در سال ۲۰۰۵ به ارمنستان پیشنهاد تأسیس کمیسیون تاریخی مشترک داد تا با بررسی حقایق تاریخی، شفافیت‌های لازم درباره این موضوع حاصل شود.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه بیانیه خود افزود: ارمنستان هیچگاه به این پیشنهاد پاسخ نداده است و این پیشنهاد هنوز بر روی میز موجود است. اظهاراتی که رئیس‌جمهور آمریکا درباره این موضوع مطرح کرده است نه اختیار قانونی و نه اخلاقی در جهت قضاوت کردن حوادث تاریخی را ندارد، و فاقد ارزش است.

آنکارا با بیان اینکه اقدام واشنگتن سبب گشوده‌شدن زخمی کهنه در اعتماد و دوستی دوجانبه شده است، تاکید کرد: از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست می‌کنیم تا این اشتباه فاحش را اصلاح کند، این اشتباهی است که به نفع هیچ کس نیست.

پیش‌تر برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در روز بزرگداشت قربانیان جهان، برای کشته شدن ارامنه‌ای که در زمان حکومت عثمانی در سرزمین‌های این امپراتوری زندگی می‌کردند، از واژه نسل‌کشی استفاده کند.

روز شنبه نیز بایدن با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی و جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت و با بیان آنکه در ۲۴ آوریل یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی ازسوی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گفت: هر سال در چنین روزی یادبودی برای کشته‌شدگان در نسل‌کشی ارامنه برگزار می‌کنیم تا تعهد خود بر جلوگیری از چنین اقداماتی را یادآور شویم.

برخی مقامات ترکیه نیز در همان ساعات ابتدایی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه اعلام کرد: ما در گذشته خود چیزی برای یادگیری از کسی نداریم. فرصت‌طلبی سیاسی، بزرگترین خیانت به صلح و عدالت است. این بیانیه تنها مبتنی‌بر پوپولیسم بود و از سوی ما رد می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از این بیانیه، گفت: این مسئله سیاسی شده تا ازسوی طرف سومی برای مداخله در امور داخلی ترکیه استفاده شود.

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد: این بیانیه را رد کرده و به‌شدت نکوهش می‌کنیم. امروز روزی غم‌انگیز در روابط دوجانبه میان ترکیه و آمریکا است. با این بیانیه آمریکا مقابل لابی‌گری سر تعظیم فرود آورده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.