سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بایدن نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی را به رسمیت شناخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، امروز (شنبه) با انتشار بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه در دوران عثمانی و جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت.

بایدن در بخشی از این بیانیه با بیان آنکه در ۲۴ آوریل یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی ازسوی امپراتوری عثمانی به قتل رسیدند، گفت: «هر سال در چنین روزی یادبودی برای کشته‌شدگان در نسل‌کشی ارامنه برگزار می‌کنیم تا تعهد خود بر جلوگیری از چنین اقداماتی را یادآور شویم.»

پیش‌تر منابع خبری اعلام کرده بودند رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در روز بزرگداشت قربانیان جهان، برای کشته شدن ارامنه‌ای که در زمان حکومت عثمانی در سرزمین‌های این امپراتوری زندگی می‌کردند، از واژه نسل‌کشی استفاده کند.

در آن زمان «جین ساکی» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، از ارائه توضیحات به خبرنگاران در این‌باره خودداری کرد.

سال پیش زمانی که بایدن هنوز کاندید ریاست‌جمهوری آمریکا بود، یاد و خاطره ۱.۵ میلیون مرد، زن و کودک ارمنی را که در آخرین روز‌های حکومت عثمانی جان خود را از دست دادند، گرامی داشت و اعلام کرد بعد از رای آوردن تلاش خواهد کرد این کشتار را نسل‌کشی به ثبت برساند.

اظهارات بایدن در حالی بیان می‌شود که ترکیه هرگونه نسل‌کشی را رد کرده و اذعان می‌کند این تلفات، خسارت جنگ بوده و نسل‌کشی از پیش تعیین شده‌ای نبوده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خطاب به دولت‌های خارجیی که حرف از حقوق بشر می‌زنند: خبر دارید که تحریم‌هاتون چه بر سر معیشت ما آورده؟!!!
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا خداوند نسل حاضر را بخاطر جنایات نسل گذشته مجازات خواهد کرد ؟!
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تکلیف الان چیه ؟!نسل الان را بچسب که زنده زنده جلو چشمت تلف میشن خدا خودش بهتر می دونه با نسلهای گذشته چکار بکنه !!!!!
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای بايدن آیا روزی به نام نسل کشی سرخ پوست ها هست؟شما لازم نیست دایه مهربانتر از مادر باشين طبق استناد های علمی بیش از 20میلیون سرخ پوست توسط شماها کشته شده حالا شما برای1.5میلیون داری دلسوزي مي کنی
الهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله کشتار سرخپوستها رو به عنوان نسل کشی قبول کردند،به بازمانده ها هم غرامت دادند.حدود سی سال پیش زمان کلینتون
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با احترام به تمامی اقوام بشر، هر موقع ارامنه از کشتار مردم ارومیه، سلماس و خوی در طی سالهای جنگ جهانی اول و خوجالی و قره باغ در دهه ۹۰ میلادی،حمله موشکی به مناطق مسکونی، اتش زدن جنگلها و مزارع، الودگی تعمدی رودخانه ارس و تروریسم زیست محیطی ابراز ندامت کرده و از بشریت عذرخواهی کردند ما هم حوادث سال ۱۹۱۵ را محکوم خواهیم کرد.
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عثمانی بزرگترین جنایتکار تاریخ بشر که ترکیه سعی داره این ننگ رو با ساخت سریال های پر زرق و برق و دور کردن اصل موضوع یعنی کشتار های عثمانی و جنگ ها شون و در عوض نشان دادن کاخ و حرمسرا و.....
از ذهن مخاطب پاک کنه
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نسل کشی در هر جایی چه در ترکیه چه آمریکا محکوم است و جنایتکاران باید به جهانیان شناسانده شوند
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بزرگترین نسل کشی رو آمریکایی ها با حمایت از دست نشانده هاشون تو دنیا انجام دادن و میدن حالا با این کارها میخوان خودشونو مدافع حقوق بشر نشون بدن
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایران هم باید در این راه از اتحاد ترکها و فارسها متحد بشه نذاره بین ترک و فارس توسط ارامنه وکرد خللی وارد شود خودش و به همراه اذربایجان در تشکیل اتحاد کشورهای توران پیش قدم باشد تا اتحا د بزرگ منطقه شکل بگیرد به ایران ملحق شوند وطن فراتر از اینهاست.
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودش و اروپا این همه انسانهای بیگناه و غیرنظامی رو تو طول تاریخ شون کشتن اونوقت فقط بدلیل اینکه پای اسلام رو وسط بکشه از عثمانی نام برده،تازه اشتباهات پیروان ادیان مختلف چه ربطی به خود دین شون داره؟! وقتی بر خلاف دستورات دین خودشون عمل میکنن.
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آمریکا غلط کرده دراینباره نظر میده،خودش بزرگترین نسل کشی های تاریخ رو انجام داده.
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
در همه جای دنیا :مردم زمان حال مسئول عملکرد مردم زمان گذشته نیستند و خدا وند هم اینها را به جای آنها مجازات نخواهد کرد لطفا"پشت نسلهای منقرض شده خود را مخفی نکنید و بگویید چرا ظرف این 70 روز در امریکا 70 رنگین پوست توسط پلیس کشته شدند ؟!؟!؟!؟!
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خشونت پلیس چه ربطی به نسل کشی داره؟ تازه بیشتر افرادی که میکشه سفیدپوستند. میخوای مثال بزنی ناکازاکی و هیروشیما رو مثال بزن. شما داری در مورد دنیایی داری صحبت می‌کنی که بعد از سه نسل به اصطلاح بازمانده‌های هلوکاست هنوز دارند از آلمان غرامت میگیرند اونم برای چیزی که دروغ محضه اونوقت انتظار داری نسل کشی‌های دیگه که واقعا اتفاق افتادند کلا به دست فراموشی سپرده بشند؟ صد البته اینکه رییس جمهور کشور جنایتکاری مثل آمریکا نسل کشی رومحکوم کنه مضحکه ولی این دلیل نمیشه که باقی دنیا اون نسل کشی رو فراموش کنند.
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خود آمریکا تو خیلی جاها از جمله یمن،افغانستان،ویتنام،ژاپن،عراق،سوریه و ....هووو
بطور واضح چه مستقیما چه نیابتی نسل کشی کرده حالا شده پلیس مبارزه با نسل کشی؟!خنده داره،مثل چیزای دیگه مثلا پلیس بمب اتم شده در حالیکه تنها کشور استفاده کننده از بمب اتمی در دنیا خودشه.
شاهرخ
۰۶:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا ایران در مورد نسل کشی نزدیک به 9 میلیون یا بیشتر از ایرانیان در همان زمان (1917 الی 1919 میلادی و سال 1296 الی 1298 شمسی) توسط نیروهای انگلیسی (بریتانیای کبیر) هیچ اقدامی نمی کند.
ناشناس
۰۶:۴۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسکلت !! نبش قبر نکن ! زنده زنده سیاهان را می کشی ! تارخ پیش کش .
ناشناس
۰۶:۴۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نسل کشی توسط سرب ها را چی می گی ؟!
ناشناس
۰۶:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
قربون برم خدا را ! :دیگ به دیگ میگه روت سیاه !!! :همین دیروز جوان 14 ساله سیاهپوست را کشتی !!!!!
ناشناس
۰۶:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
راه دور چرا ؟! همین 80،70 سال پیش : بایدن اگر دمکرات است باید :"نسل کشی یهودی های اروپا"توسط هیتلر را هم به رسمیت بشمارد و کمک کند آنها به موطن خود باز گردند واز ورود یهود ی ها به اروپا جلوگیری وممانعت برداشته شود !
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نسل کشی یهودیها رو به رسمیت بشناسه؟ شما مثل اینکه اصلا تو باغ نیستی. برای افسانه هلوکاست تو آمریکا و اروپا هر نیم متر یه موزه و بنای یادبود ساختند و بیست و چهار ساعته رسانه‌ها و فیلمهای هالیوودی تخیلات هلوکاستی تبلیغ می‌کنند. آخه مگه میشه ۲۰۰۰ نفر رو تو یه اتاق که پنجره‌های شیشه‌ای و لامپهای رشته التهابی و در چوبی داره که به داخل باز میشه با صرفا ریختن قرصهای زایکلون.بی که برای آزاد کردن سیانید هیدروژن به حرارت نیاز دارند ظرف ۱۵ دقیقه کشت و جسدها رو توی چندتا کوره کمتر از یکروز سوزوند؟ با کوره‌های پیشرفته الان نمیشه یه جسد رو زودتر از یکساعت سوزوند. کوره‌ها خراب میشند و فقط خنک شدن تا زمانی که بشه تعمیرشون کرد کلی طول میکشه. تو کل کمپهایی که ادعا میشه یهودیها رو قتل عام کردند ۶۰ تا کوره فعال وجود نداشته. سوزوندن ۶ میلیون جسد تو این کوره‌ها چند دهه زمان نیاز داره و تو ۳ الی ۴ سال همچین کاری به هیچوجه امکان نداره
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
قوم سر گردان را می گویی ؟!
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
راستی چرا یهودی ها را به اروپا راه نمی دهند ؟!
علی
۰۶:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما بیشرف ها که روی پنجاه شصت میلیون قبر حکومت تشکیل دادید. حرف از جنایت عثمانی نزنید. کسی جنایت کار تر و منحوس تر از شما نیست.
ناشناس
۰۵:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزم نسل کشی فلسطینیان را به رسمیت بشناس.
عزیزم عوضی بودن هم حدی داره
ناشناس
۰۵:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عه نسل کشی دریمن و عراق و افغانستان و در سال های قبل ایران و بوسنی و.... را به رسمیت نشناخت.
ناشناس
۰۵:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترکیه هم نسل کشی هیرو شیما و ویتام و خاورمیانه امریکا را به رسمیت شناخت .
ناشناس
۰۴:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام. حالا گیریم که نسل کشی باشه، مگه آدمهای امروز اینکار رو انجام دادن!؟ عملی که مربوط به نسل گذشته است چه ربطی به نسل الان داره؟!
اجداد آمریکاییها خیلی از بومیان آمریکا رو به قتل رسوندن، آیا آمریکاییهای زمان حال این جنایت رو به پای خودشون مینویسن؟!
ناشناس
۰۴:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک هنرمند و دانشمند و ورزشکار حرفه ای و انسان با استعداد نام ببرید از کشور آمریکا باشد همه آنچه که از آمریکا دیدید محصول مهاجرت کشورهای دیگر است چون 10میلیون از خاک مرغوب را بانسل کشی بدستشون افتاد متجاوزان رانده شده از خاک اروپا که به سرزمین سرخ پوستان حمله کردند و از امکانات فراوان آنجا بهره مند شدند دیگر آمریکا را کسی ارزش قائل نیست.
یه بنده خدا
۰۳:۴۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا کسی هست نسل کشی ایرانیان توسط انگلیس در طی جنگ جهانی اول که قریب به نصف جمعیت ۲۰ میلیونی ایران
که حان خود را به دلیل اشتغال یک کشور بیطرفی مثل ایران و ایجاد قحطی و بیماری های مسری و واگیردار از دست دادند، به رسمیت بشناسد؟
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترکیه تروریست پرور همین الان کلی داره خونریزی میکنه مرگ بر اردوغان تروریست بیشرف لعنت بر تاریخ ننگین عثمانی درود بر ارامنه ایران و تاریخ هفت هزار ساله ایران
ناشناس
۰۳:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای اولین بار در زندگی ام می خواهم از یک اقدام رئیس جمهور آمریکا استقبال کنم.
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این تاریخ با دیکتاتورها چه میکند
حسام الدین
۰۲:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تنها کار درستی که یک رئیس جمهور از امریکا انجام داده همین تصمیم بود
hamed
۰۲:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نسل کشی ایرانیان تحریم شده چی ؟
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دیگه دوران امربکا کثیف تمام شده نسل کشی هیروشیما ناگازاکی خوجالی هس نوبت امرکا هم میرسه امرکا تجزیه خواهد شد نزدیکه
vahid
۰۰:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این پیر خرفت بهتره کمی تاریخ بخونه بعد ... یکی نیست جنایات همین ارامنه رو در شهرهای ارومیه و سلماس به این احمق یاداوری کنه که چه قتل عامی در شهرهای کشور عزیزمان نکردند.
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
من به عنوان یه فارس، میخوام که ایران هم نسل‌کشی ارامنه رو به رسمیت بشناسه. واقعیت تاریخی قابل انکار نیست و با رسمیت دادن به نسل‌کشی ارمنی‌های عزیز، باید از وقوع دوباره‌ی چنین جنایاتی جلوگیری کرد.
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عزیزان به خدا از موقعی که سردار اسلام شهید شدن همه زبون در اوردن کارها و حرف های عوضی میگن---- از موقعی که سردار رفت کسی روز خوش تو زندگیش ندید همین کرونا---
اینا همه نشانه هست مگه خدا باید بیاد مستقیم به بنده هاش بفهمونه--- شک نکنید کرونا اخرین بیماری نیست --- شک نکنید
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
امریکا مگه کیه که‌چیزیو به رسمیت بشناسه یا نه . چند دهه بعد جایی به نام امریکا هم نخواهد بود ‌
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بازی جدید آمریکا با ترکیه است باید دید چه برنامه ای در سر دارن ، احتمالا از اردوغان یه چیزی می خوان شبیه کمکی که به داعش کرد حالا یه مدل دیگه .
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترکیه هم باید نسل کشی سرخپوستا و سیاه پوستا رو توسط آمریکاییا به رسمیت بشناسه
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اون دوتا رو تو خود آمریکا به رسمیت میشناسند. بهتره رو هیروشیما و ناکازاکی و جنگ کرده مانور بدید که آمریکا هنوز حتی یه عذرخواهی ساده نکرده
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی پستی میخواد که به خواطر سیاست این نسل کشی ها نادیده گرفته بشه
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
دادش اشتباه میزنی
اینکه گفته دیده شود
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بی تربیت