سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردپای عصر آهن در مازندران

مطالعات اولیه در محوطه غار‌های هوتو بهشهر نشان از آثار عصر آهن در این منطقه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مهدی ایزدی معاون میراث‌فرهنگی مازندران از آغاز پژوهش‌های باستان‌شناسی در غار هوتو شهرستان بهشهر خبر داد و گفت: با توجه به مطالعات باستان‌شناسی در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی در این غار و تاریخ‌گذاری‌های صورت گرفته قدمت استقرار در این غار به حدود ۱۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

او افزود: مطالعات غار هوتو با هدف بررسی دوره گذار از معیشت جوامع شکار ورز و گردآورنده خوراک در دوره فراپارینه‌سنگی به جوامع نوسنگی که از طریق مدیریت اولیه منابع گیاهی و جانوری مبتنی بر معیشت کشاورزی و اهلی‌سازی دام، در مناطق شرقی ساحل جنوبی دریای کاسپی صورت می‌گرفته، در حال انجام است.

ایزدی با بیان اینکه این باستان‌شناسی به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی از دانشگاه تهران آغاز شده است، گفت: به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی در محیط مرطوب و بارانی منطقه مازندران، در انعطاف‌پذیری جوامع شکار ورز و گردآورنده خوراک و شکل‌گیری و تحول معیشت آن‌ها به‌سوی روستانشینی اولیه بسیارموثر بوده و نقش کلیدی داشت.

او افزود: این منطقه به‌عنوان حلقه اتصال آسیای میانه به منطقه خاورمیانه از دوران پیش از تاریخ تا به امروز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

معاون میراث‌فرهنگی مازندران افزود: از نکات درخور توجه غار و محوطه هوتو و کمربند، غنای آثار عصر آهن و دوره تاریخی آن است که تا به حال در پژوهش‌های گذشته کمتر توجهی به آن شده است.
انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.