سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با توجه به برگزاری جلسه نرخ گذاری خودرو در امروز؛

قیمت گذاری خودرو در جهان چگونه است؟

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند قیمت گذاری خودرو در جهان با ایران تفاوت های زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه امروز شورای رقابت بعد از اظهارات جنجالی رضا شیوا رئیس شورای رقابت اولین جلسه تعیین قیمت خودروهای داخلی را برگزار می کند بد نیست که نگاهی به فرمول های قیمت گذاری در سایر کشورها بیاندازیم.

چند سالی است که در کشور بحث قیمت گذاری دستوری خودرو به موضوعی داغ تبدیل شده، قیمت گذاری که بر اساس قوانین خودرو اقدام به تعیین قیمت کالایی می کند. در بحث قیمت خودرو ، شورای رقابت مسئول تعیین قیمت خودرو درب کارخانه است که به گفته بسیاری از کارشناسان این روش ضرر و زیان زیادی به صنعت خودرو وارد می کند.

به روایت آمار‌های منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، طی نیم دهه گذشته شاخص قیمت، پایین‌ترین میزان رضایتمندی را در میان مشتریان داشته است. این نارضایتی هر چند ریشه در عملکرد خودروسازان داخلی دارد اما به گفته بسیاری کارشناسان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این زمینه شامل مقایسه قیمت‌های جهانی خودرو با محصولات داخلی است.

 به‌طوری‌که مشتری ایرانی با مقایسه قیمت خودرو‌های داخلی که عمدتا قدیمی و از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند، با قیمت محصولات به روز دنیا، نمی‌تواند از این موضوع به سادگی بگذرد. در حال حاضر خودرو‌هایی از برند‌های معروف دنیا با تکنولوژی بالا و مصرف سوختی متعادل به بازار عرضه می‌شود که قیمتی هم‌راستای تولیدات خودروسازان داخلی دارد، بنابراین این سوال برای مشتری ایرانی مطرح است که چرا خودرو‌های داخلی با وجود قدیمی بودن قیمتی هم ردیف خودرو‌های جدید دنیا دارد؟

قیمت خودرو در جهان چگونه تعیین می شود؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: در هیچ کشوری، نه تنها در بحث خودرو بلکه هیچ کالایی، بحث قیمت گذاری نداریم، اصولا قیمت پدیده‌ای است که فروشنده کالا، قیمت را متناسب با میزان عرضه‌ای که دارد و جایگاهی که برای محصول خود دیده است و شرایط اقتصادی و بودجه تنظیم می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در اصل در هیچ کجای دنیا به بهای تمام شده کالا کاری ندارند، کما اینکه قیمت مواد و تمام شده محصول نسبت به قیمت صادراتی و بازار داخلی که می‌فروشند، تا ۵۰ درصد فرق می‌کند لذا بحث قیمت گذاری مطرح نیست و شرکت‌ها خود بر مبنای کلینیک‌های تخصصی که برگزار می‌کنند و بر مبنای مطالعه بازار و رشد اقتصادی و تورم کشور و فاکتور کلان سیاست اقتصادی، قیمت گذاری می‌کنند و می‌فروشند.

زاوه تشریح کرد: در اصل می توان گفت هیچ نهاد نظارتی و دولتی به بحث قیمت گذاری خودرو ورود نمی‌کند و اگر هم جایی نگران ایجاد انحصار باشند سعی می‌کنند انحصار را با تغییر قوانین بشکنند. انحصار پدیده‌ای منعکس از قانون گذاری غلط است وگرنه اگر قانون گذاری درست باشد و رانت ایجاد نکند و قوانین مشکل نداشته باشد، انحصار ایجاد نمی‌شود و حتی با انحصار معقول برخورد می‌کنند و ‌نمی گذارند انحصار ایجاد شود.

سوال دیگر اینکه معیار جهانی قیمت‌گذاری خودرو چگونه است که در ایران هر سال خودرو‌های قدیمی بدون ارتقای کیفی یا ارتقای پلتفرم با روند صعودی در قیمت مواجهند؟

زاوه با بیان اینکه در دنیا خودروسازان سعی می‌کنند ضمن ارتقای تکنولوژی یک خودرو برای ایجاد رقابت از قیمت آن بکاهند، گفت: در ایران اما متاسفانه اینگونه نیست و محصولات همچنان قدیمی اما قیمت ها روند افزایشی دارد.

چگونه قیمت خودرو کاهش پیدا می کند؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع قیمت گذاری در دنیا و ایران ، گفت: موضوع قیمت گذاری در همه دنیا به این شکل است که عرضه و تقاضای یک کالا در بازار رقابتی قیمت را تعیین می‌کند، یعنی اگر کالای 1 را با یک قیمت مشخص بفروشید کالای ۲، اگر که برتری یا مزیت رقابتی نسبت به کالای یک نداشته باشد، نمی‌تواند گران‌تر از کالای یک بفروش برسد.

او ادامه داد: چرا که مردم دیگر آن کالا را نمی خرند و در اصل قیمت این کالا متناسب با میزان تقاضا توسط عرضه کنندگان سنجیده می‌شود و متناسب با میران تقاضا محصول تولید می‌شود، می توان گفت نقطه‌ای که میان عرضه و تقاضا به حالت تعادلی می‌رسند، قیمت را تعیین می کند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:  اگر عرضه نسبت به تقاضا پایین باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند، اگر تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند و برعکس اگر عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

خلخالی بیان کرد: یعنی اگر نموداری بکشیم‌ که در آن تقاضا به صورت یک خط مستقیم باشد که در حال افزایش و عرضه خطی باشد که در حال کاهش باشد، نقطه‌ای که این ۲ همدیگر را قطع می‌کنند نقطه تعادلی می‌شود، نقطه‌ای که عرضه و تقاضا برابر می‌شود و قیمت در آن مشخص می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت:  اگر در بازاری تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تولید کنندگان دیگر بازار را پر می‌کنند، فرض کنید در خودرو‌ کلاس B، عرضه شرکت رنو، پژو، هیوندای و ... را داریم، اگر عرضه پایین باشد و این خودروها تقاضا داشته باشند، شرکت‌ها آن را به نقطه تعادلی می‌رسانند.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است کسی در دیگر خودروسازان دنیا نمی‌تواند کالایی را گران‌تر بفروشند و مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

در کشور با توجه به اینکه بازار خودرو انحصاری است و شرایطی مثل تعرفه گذاری و تحریم‌ها را داریم که نتوانیم خودرویی را وارد کنیم، بازار در اختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد و با این استدلال شورای رقابت وارد شده و این توضیح داده می‌شود چون بازار انحصاری است، دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و دولت باید به فکر منافع عموم مردم باشد.

این کارشناص صنعت خودرو بیان کرد: حال برای اینکه منافع مردم ضایع نشود، باید قیمت گذاری دستوری انجام دهیم، در حالی که همین قیمت گذاری دستوری باعث می‌شود منافع مردم ضایع شود، چرا که وقتی قیمت گذاری دستوری شد، افراد توانستند با رابطه خودرو با قیمت و عرضه پایین را خریداری کنند.

او ادامه داد: تقاضا در بازار زیاد بود و زمانی که قیمت گذاری دستوری اجرایی شد قیمت آن در بازار ببشتر شد و در نتیجه باعث شد حق مصرف کننده ضایع و دلال بازی واسطه‌ای رونق گرفت.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اکنون رویکرد دیگر برای سر و سامان دادن به بازار خودرو طرح قرعه کشی است که به نوعی حق مصرف کننده را ضایع می‌کند، به این شکل که تقاضای کاذب به وجود آمده یعنی مصرف کننده واقعی به خودرو نمی‌رسد بلکه توده‌ای از افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، در این قرعه کشی‌ها شرکت و بخت خود را آزمایش می‌کنند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس صنعت خودرو گفت: این باعث می‌شود تقاضای واقعی نداشته باشیم و در مقابل  تقاضا تحریک شده و شاهد این هستیم که تقاضای بالایی در مقابل عرضه پایین داشته باشیم.

خلخالی گفت: اگر راهی که تمام دنیا می‌روند را برویم، بسیار بهتر است که به تولید کننده اجازه دهیم کالای خود را در بازار با قیمتی که خود تشخیص می‌دهد، به فروش برساند و باعث می‌شود که سرمایه گذاران تحریک برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در شرایطی که دانش فنی وجود دارد، می‌توانیم شاهد خودروسازی‌های نوظهوری باشیم که بر اساس دانش فنی خود خودرو تولید می کنند و این صنعت برایشان جذابیت دارد و با افزایش خودروسازان عرضه افزایش و قیمت هم کنترل می‌شود.

حال با توجه به تمام مطالبی که گفته شد، انتظار داریم که مسئولان در صنعت خودرو از تجربه دیگر خودروسازان استفاده کنند تا هم شاهد افزایش تولید و در مقابل رسیدن به نقطعه تعادلی باشیم که اینگونه می توانیم هم کیفیت خودروهای داخلی را افزایش دهیم و تنوع محصولاتمان افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله تفاوت زیادی داریم چون کشورهای دیگه شخصی به اسم رضاشیوا در شورای رفاقت ندارند وصرفا فقط برای دو خودرو ساز شورای رقابتی ایجاد نمیکنن که با رشوه خواری از اونا خون ملت رو تو شیشه بکنن و هر روز با اعداد و ارقام خودساخته قیمت خودرو هارو افزایش بدن.اینحا ایرانه و فقط تو ایران رشوه و اختلاس کاربرد داره نه جای دیگه.همه هم دیدین
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل ایران
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
عوض اینکه خودروسازها باهم برا ی فروش خوروهاشون باارزون کردن رقابت کنن باگرون کردن باهم رقابت میکنن ما ملت ایران چقدر بد بخت شدیم وگیر چه دولتی افتادیم
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروی جهانی رو با فروغون ها و تدبیر مسئولین ما یکی نکنین لطفا..اونجا حساب کتاب داره همه چیزش رو برنامه ست مثل اینجا رو هوا و عشقی تصمیم نمیگیرن
___
۱۶:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای رفاقت
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اما تجربیات مسؤلان گرانقدر نشان میدهد که با افت کیفیت و افزایش قیمت دستوری هجوم برای خرید بیشتر میشود این یک واقعیت است
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعیت تلخ
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوار شورا و دو شرکت و مسئولان دو شرکت سگان بگا
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آهن پاره های گران !!... آهن پاره های گرانی که مصالح بکار رفته در آن حرام شده اند و به زور به خورد مردمی که قطعا نیاز به خودرو دارند داده میشود !!! وای ... که این تراژدی چقدر تلخ است و از آن بدتر اینکه هیچکس نمی‌تواند در مورد آن صحبت کند و این انتقاد ناپذیری صنایع خودرو سازی ما خود مانع رشد ان است ... و این دردی بسیار تلخ تر است ...
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر یادتان باشد زمانی که پژوها آتش می‌گرفتند هرکس اعتراض میکرد برچست مخالفت با نظام میخورد.
محمد
۰۱:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مملکت ما بیصحابه تا زمانی ک تو ای بیصحابی باشه وضح همینه بهتر ک ن بدتر هم میشه دین و وعده و اینا هم کشکن فقط مردمو گول میدن
احمدی
۱۶:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا نه اینکه همه اجناس تو ایران رو قانون و حساب کتاب گرون میشه !! حالا فقط مونده خودرو که تو جهان چگونه قیمت گذاری میشه !!
ناشناس
۱۶:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام قیمت گذاری و خدمات خودرو در دنیا رانمی دانم اما در کشور کویت که خودم شاهد بوده ام اول قیمتها روز به روز و حتی سال به سال هیچ تغییری نمی کند یعنی یک تویوتا یا مزدا و...از همان ۱۰ الا ۱۵ سال قبل تا حالا هیچ فرقی از لحاظ قیمت ندارد لهراسب مدل جدید وبا کیفیت تری عرضه میشود وبعد از استفاده حتی یکی دوروز قیمت آن افت میکند .خدمات ان ها عالیست ۱۰۰۰لینر بنزین مجانی تعویض روغن تایک سال مجانی ۵سال خدمات شرکتی از لحاظ قطعه ودست مزد مجانی و....خودرو هم ژاپن اصل یا فرانسه اصل آمریکایی اصل بدون یک پیچ ویا مهره غیر اصل
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
در تایید سخن شما پدرم سال ۱۳۶۴ به سفر حج رفت پیراهن مردانه هرعدد ده ریال سعودی خرید در سال ۱۳۹۲ یعنی ۳۲ سال بعد پدرزنم رفت بازهم پیراهم مردانه هرعدد ده ریال خرید.
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
غیر از ایران شورای رقافت دیر کردی بیا قیمتها را افزایش بده در غیر اینصورت خبری از کیف گردانی دو شرکت استعمارگر فرغون ساز نیست اگر مسئولین به فکر ملت وجان مردم بودند اجازه تولید به این دو شرکت آدم کش را نمی دادند که با ساختن خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد با جان و مال مردم بازی کنند شیوا بیا قیمتها را بالا ببربا هر ترفندی که شده چرا تورم بخشی جواب نداد فکر چاره باش باید دنبال یک فکر بکر باشی
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
غیر از ایران در کجای جهان سراغ دارید ثبت نام دو ساله برای ماشین دار شدن بکنند و پول پیش ازت بگیرند و قیمتش به روز حساب کنند ترا خدا اگر در کشوری چنین چیزی سراغ دارید ملت با خبر کنید تا خوشحال شوند که فقط در ایران این دو شرکت خودر و ساز به مردم ظلم ستم خیانت نمی کنند
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه پژو که واسه 23 سال پیشه با قیمت 150 میلیون و یه کارگر با حقوق 4 میلیون اگر هیچی نخوره و همش رو پس انداز کنه بیشتر از 3 سال باید کار کنه تا بتونه بخره، تازه اگر تو این مدت گرون نشه. این رو همه میفهمن ولی نمیدونم مسولین ما چرا نمیفهمن آخه مملکته واسه ما درست کردین بخدا احساس میکنم تو زندونم نه میتونیم بریم نه میتونیم بمونیم و مثل آدم زندگی کنیم. بعد از دین و ایمان هم حرف میزنن
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر می‌فهمیدند به عنوان مسؤل انتخاب نمی‌شدند!!!
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه تناقض عمیق و بزرگ تو حرفهاتون هست ، اصلا خودتون فهمیدین چی گفتین؟
از یه طرف میگین قیمت گذاری دستوری باعث افزایش قیمت شده و باید دستوری برداشته بشه ، از اون طرف میگین خود خودروساز باید قیمت رو تعیین کنه و بالا ببره
الان فرقش چی هست؟ جفتش قیمت بالا میره ، حداقل اگه دستوری باشه کمتر بالا میره ولی وقتی بدین دست خودروساز ، اون دیگه انصاف هم سرش نمیشه ، یباره قیمت رو به بهانه حاشیه بازار دوبرابر میکنه
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروسازان خودشون قیمت تعیین کنن بشرطی که واردات خودرو بدون تعرفه آزاد باشد
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
«دولت باید قیمت گذاری آن را انجام دهد و دولت باید به فکر منافع عموم مردم باشد.»
اصلا نگران نباشید. همین فردا دولت تدبیر و امید همه چیز را درست میکنه.
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط باید تاسف خورد
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر کی میگه خودرو ساز های داخلی زیان های انباشته دارن دروغ میگه چطور ممکنه شرکتی که تنوع خودرو هاش به بیست تا نرسه زیان داشته باشه ولی شرکت های خارجی که بالای هزاران مدل دارن با وجود اینکه واردات خودرو به کشور های خارجی آزاد هستش زیان نداشته باشن
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
گمرکی رو بردارید واردات خودرو رو آزاد کنید تا رقابت بشه بعد ببینید چجوری قیمت های خودرو ها کاهش پیدا میکنه
عمران
۱۷:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
صد در صد بهترین راه هست این
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخوای یکی از پرسودترین و راحت‌ترین روش کسب درآمد را دولت از دست بده؟
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بر اساس فرمولهای شورای رقابت
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله همه جای جهان گمرکی 600 درصدی نمیبندن به ماشین های وارداتیشون تا رقابت به وجود بیاد
مانی
۱۳:۴۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما همه جای جهان رفتی؟...کاش شما که همه جهانو دیدی ازت تو قیمت گزاری مشورت بخان
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه همه جای دنیا نرفته...و صدرصد مطالعه داشته...
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
گرانی خودرو به چند تا چیز بستگی داره
اولیش اینه که دولت صاحب خودروسازیه پس سود حاصل از تولید خودرو که سود کمی هم نیس میره تو جیب دولت پس دلیلی نداره بخواد با افزایش قیمت مخالفت بکنه این مخالفت هایی هم که می بینید فقط برای فریب افکار عمومیه
دوم چون حاکم خودرو ساز دولته پس مطمئن باشید انحصار نمیشکنه حتی اگه واردات خودرو هم آزاد باشه دولت تعرفه ها رو میبره بالا تا قیمت از اینم بره بالا تا مردم نتونن بخرن
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
من واقعا یه سوال بزرگ تو ذهنم وجود داره و جوابی براش ندارم
یه مغازه دار اگر دخل و خرجش با هم جور در نیاد بعد مدتی مغازش رو میبنده و کارش رو عوض میکنه، چه جوریه که این دو تا خودروسازی همش متضرر هستن و هنوز هم دارن تولید می کنن؟؟؟!!!!!
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک گزینه داریم به نام دروغ مصلحتی نشنیدی تا حالا؟
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودرو داخلی نمیخوایم بریم به کی بگیم آخه؟! جمعش کنین بابا ا
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا قیمت آزاد بشه که این خودروسازها با کی رقابت کنن؟؟!!! در دنیا اگر قیمت متعادل هست به خاطر اینه که هزار مدل خودرو از کمپانی های مختلف وجود داره و خریدار حق انتخاب زیادی داره، اونجا خودروساز جرات نمیکنه خودرو رو به قیمت نامعقول بفروشه چون بعد دو روز باید در کارخونه رو تخته کنه، حالا این دو تا خودروساز ما به خاطر نبود همین رقابت هر جور دلشون میخواد افزایش میدن و یه سری بادمجون دور قابچین شما هم از آزادسازی قیمت و خودروساز حمایت میکنن، این وسط مردم هستن که متضرر همیشگی هستن نه خودروساز
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کلا همه ی معیار ها در ایران با جهان متفاوت هستش
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
قرعه کشی به نفسه کار خوبیه اما به درستی اجرا نمیشه، کمیته خودرو اول اومد گفت کسایی که در قرعه کشی شرکت میکنن مبلغی رو به عنوان پیش پرداخت بدن و بعد با فشار خودروسازها حذف شد، میدونید چرا؟؟ چون خودروساز میدونست اگرقرعه کشی با شرط دریافت پول برگزار شه دیگه مردم نمیتونن براش صف بکشن و خودروساز هم نمیتونه از تقاضای کاذب زیاد خودروها برخوردار بشه. الان هم از همون تقاضای کاذب دارن استفاده میکنن و میگن چون دلال زیاد ورود کرده چرا ما خودمون این پول رو تو جیبمون نزاریم. به همین خاطر همیشه حرف برای افزایش و آزادسازی قیمت خودرو دارن
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آقایون کارشناس باید میگفتن کجای دنیا پیش پیش از مردم پول میگیرن و یکسال بعد بهشون ماشین تحویل میدن اونم به قیمت روز، بعد برای تولیدات در پارکینگ مانده خودشون سود قائلن ولی برای پول مردم نه
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دولت که مثل کنه به خودر سازی و در کل به اقتصاد چسبیده
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
قیمت گذاری خودرو در جهان معیار علمی داره و در ایران معیاری نداره
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بالاخره گرون میکنن حالا الان نه چندماه دیگه ولی گرون میشه
حامد
۱۱:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا الکی داستان می نویسین.
تنها دلیل افزایش قیمت خودرو = انحصار

شما یه جا داری میگی قیمت گذاری دستوری با رابطه باعث افزایش قیمت خودرو شده .
یه جا دیگه میگی اگه خودروساز قیمت گذاری کنه قیمت درست گذاشته میشه.
خوب این رابطه از که میگین کجا اومده ، از خودروساز.
پس میشه نتیجه گرفت فرقی نمیکنه قیمت گذاری دست خودروساز باشه یا دستوری در هر حالت افزایش پیدا میکنه.
چونکه در صنایع خودروسازی ما رقیبی وجود نداره و مردم برای گرفتن خودرو مجبورن ماه ها صبر کنن تا خودرو خودشون رو تحویل بگیرن.

در ضمن قیمت ها تو کشور ما سالانه بالا نمیره ، ماهانه و روزانه بالا میره.
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه تاحالا تو کشور ما قیمت خودرو بطور محسوس کاهش داشته؟
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
عمو جان ..تو دنیا ۳تا چیز حاکمه.۱ قانون..۲قانون‌.۳قانون...۳تا چیزیم تو ایران نداریم ۱قانون ۲قانون ۳ قانون...
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اجرای قانون را فراموش کردید فقط برای دستفروشان و فقرا و زباله گردها و بی خانمان ها قانون باید اجرا شود
بختیاری
۱۱:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرق است با خودروسازی به صورت دستی و خودروسازی با ربات ،پس حتما خودروسازی دستی و تکنولوژی فرسوده گرانتر در می آید.
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه به ارز حساب کنیم قیمت خیلی از خودروهای داخلی( مثل خانواده تیبا و ساینا و کوئیک)که محدوده قیمتی بین ۴ تا ۵ هزار دلار دارن واقعا خیلی ارزون به حساب میان.۴-۵ هزار دلار حقوق یکی دوماهه یه کارگر ساده بیرون ایرانه.مورد عجیب تو ایران بیشتر مربوط به خودروهای وارداتی میشه که هر چی بیشتر کار میکنن قیمتشون بیشتر میشه در حالی که تو دنیا خودرو کارکرده به شدت افت قیمت میکنه.
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
قیمت گذاری درجهان هرچه هست، مانندایران نیست که انواع تعرفه ها رابه آن اضافه کنند!!
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
در بازار رقابتی است قدرت خرید مردم در بخش مسکن و خودرو بالاست نه مثل کشور ما
ف
۱۰:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط دکتر محمود احمدی نژاد
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که
یک خریدار
۱۰:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام و اقعا متاسفم برای نظرات این آقای مثلا کارشناس،زمانی آزاد سازی قیمت باید انجام گردد که فضا رقابتی شود باید واردات تمام خودرو ها آزاد شود سپس خودرو ساز هم هرقیمتی که میخواد روی خودرو بگذارد،نه این که مجبور به خرید باشیم با قیمت آزاد،وقتی این اتفاق بیوفته اصلا نیازی به شورای رفاقت نیست.
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.در هر صورت،قیمت کارخانه ای خودرو باید به یک دهم و قبل روی کار امدن دولت کاهش یابد تا کمی عادلانه شود،باید انحصار خودروسازی با ورود بیش از دومیلیون خودرو به صورت یکجا شکسته شود،تنها چیزی که بازار را متعادل خواهد کرد واردات خودرو با تعرفه صفر درصد برای عموم مردم ایران است،چرا نباید مردم کشورمان خودروی بسیار خوب و باتکنولوژی بالا و ارزان قیمت سوار نشوند،خودروی خوب و ارزان حق مردم ایران است،چرا دولت باعث گرانی دههابرابری خودرو شد و مجلس انقلابی و قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور سکوت اختیار کرده و عملا کاری برای کاهش قیمت نکردند.
باتشکر
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
قیمت خودرو در جهان نرخ تمام شده به اضافه سود معقول سازنده خودرو . نتیجه : رضایت خریدار
lمسلم
۱۰:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
اماده افزایش قیمت باشین
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
توسط شواری رقابته!!!

ای داد بیداد
___
۱۶:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتره بگیم شورای رفاقت
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرجوری هست مثل ایران نیست
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ فرقی نمیکنه همین الان قیمت رو مثلا دنا پلاس که تو بازار 300 میلیون رو بزارن در اختیار کارخونه
کار خونه چکار میکنه تولیدشو کم میکنه به بهانه های مختلف تا باز تقاضا بالا بره از اون طرف دو سه ماه بعد 1000 تا دلیل میاره که وای دارم ضرر میدم حقوق کارگر زیاد شده بیمه زیاد شده و...
باید ماشین رو گرون کنم
بعد چی میشه ماشین مجدد دو نرخ پیدا میکنه بازار و کارخونه برای دلالی خودشون مگه پژو رو از 30 میلیون نکردین 130میلیون گفتن ضرر نکنیم

واردات خودرو ازاد بشه به همین راحتی یا یه تعرفه معقول گمرکی واردات هم برای عموم ازاد تا مصرف کننده بتونه مستقیم وارد کنه نه باز بدین دست شرکتای خودرو سازی داخلی
نمونه ایکس 33 تو چین 60 هزار یوان با یوان 3500 میشه 210 میلیون تومان الانه 597 میلیون تومان گریه دار نیست
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادمه سال 80 دانشجو بودم شب یه کارشناس اومده بود تلویزیون در مورد خودرو و خودروسازی داخلی صحبت میکرد آنچنان به خودروسازان ایرانی قیمت نامعقول و غیره تاخت اونم با سند که من گفتم از فردا دیگه اینا باید تعطیل کنند و خودمو آماده کرده بودم که یه ماشین تاپ خارجی با قیمت جهانی بخرم
ولی افسوس جونیمون تموم شد و هیچ خبری از ماشین خارجی و ارزونی نشد و نخواهد شد
هموطن
۰۸:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا امروز ۱۳ اردیبهشت قیمت خودرو درب کارخانه افزایش پیدا میکند
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایران همه چیش برعکس جهان هست
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دوران هم میگذرد چند سال پیش رکود داشت خودرو سازی به یک باره ارزش پول ملی آب رفت جون گرفت انشااله آینده مجددا این تورم ریخته میشه
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت بر شما ، تازه جهان باید بیان قیممت گذاری رو از خودرو ساز های ما یاد بگیرن،کیلویی که نیست ، همه چیز حساب کتاب داره اونا بلد نیستن که