به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مدرس خیابانی نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط دوم دفاعی کشور در هشت سال دفاع مقدس و در پی آن خط اول دفاعی در تحریمهای بین المللی و پیشگام در عرصه جهاد اقتصادی بر مسئولان کشور و فعالان اقتصادی پوشیده نیست.
او با بیان اینکه اهمیت این نقش از آنجا نشأت میگیرد که خدمات پشتیبانی یکی از بخشهای مهم زنجیره ارزش در تولید و ارائه محصولات هر کشور محسوب میشود که در این زمینه سیستمهای حمل و نقل یکی از موثرترین عوامل در حرکت چرخه تولید هستند، افزود: بدیهی است فعالیت یک واحد تولیدی بدون استفاده از خدمات چرخه حمل و نقل معنا ندارد. بنابراین حمل و نقل کارآمد یکی از عوامل تاثیر گذار در رونق اقتصادی و توسعه هر کشوری محسوب میشود.
مدرس خیابانی بیان کرد: در این میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی دریایی کشور با وجود تمام دشواریها و چالشهای ناشی از بحرانهایی مانند جنگ تحمیلی و تحریمهای اقتصادی، همواره در حمل به موقع کالاهای اساسی و استراتژیک کشور پیشتاز بوده است.
مدیر عامل کشتیرانی با بیان اینکه جنگ تحمیلی به دلیل عدم ورود کشتیهای خارجی به منطقه جنگی، عملاً واردات کالاهای اساسی به کشور با موانع متعدد مواجه شده بود، گفت: در این زمان دریانوردان غیور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگی و پرخطر مانند کالاهای اساسی را به کشور حمل کرده و اجازه ندادند دشمن از این طریق به کشور ضربهای وارد کند. هر چند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد.
او توضیح داد: در دو دوره تحریمهای بینالمللی این ناوگان بزرگ و معتبر در صدر فهرست تحریمی دشمن قرار داشته و دارد. به نظر میرسد، دشمن به خوبی بر اهمیت و جایگاه حیاتی این دارایی راهبردی ایران واقف است.
مدیر عامل کشتیرانی تصریح کرد: ناوگان ملی در سخت ترین شرایط و فشارهای بینالمللی به عنوان خط اول دفاعی کشور در حال ایفا کردن، نقش راهبردی و استراتژیک خود است و با تلاش و همت کارکنان فعال خود در بخش خشکی و دریا هیچ گاه اجازه نداده که بخشهای تولیدی کشور با کمبود مواجه شود. همچنین کالاهای اساسی که نیاز اول معیشتی مردم است، ذیل شدیدترین فشارهای تحریمی به موقع به بنادر کشور رسیده است.
مدرس خیابانی اظهار کرد: آنچه که در پی گذر از این راه دشوار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد حمایت و پشتیبانی دستگاهها و نهادهای دولتی از ناوگان حمل و نقل دریایی ضروری و حیاتی کشور است. در این شرایط حساس که ناوگان ملی زیر بار تحریمهای ناجوانمردانه دشمن قرار دارد حمایت از آن نیز ضرورتی ملی است.
او با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار تحریم در رقابتی سخت و ناجوانمردانه با کشتیهای خارجی که از مزیت تردد آزادانه برخوردارند برای زنده نگه داشتن اقتصاد کشور در حال نبرد در میدان اقتصادی است، افزود: کارکنان، دریانوردان و مدیران ناوگان ملی با از خود گذشتگی وصف ناشدنی تمام توان خود را برای پشتیبانی از آب و خاک خود به کار گرفته و خوشبختانه سربلند از این میدان بیرون آمدهاند.
مدرس خیابانی اذعان کرد : در زمان تحریم و پس از آن در دوران مذاکرات قبلی و فعلی برای اثبات حقوق حقه ایران، ناوگان ملی به عنوان ابزاری راهبردی و مقاومتی در برابر فشار دشمنان در اختیار مذاکرهکنندگان ایرانی بوده و به افزایش توان چانهزنی آنها یاری رسانده است.
او با بیان اینکه متاسفانه به علت کم توجهی برخی، بعضاً کشتیهای ناوگان ملی از حمل کالای صادراتی و وارداتی کشور حتی با نرخی کمتر از بازار باز میمانند، افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر انجام وظیفه ملی خود هزینههای پیدا و پنهان زیادی را متحمل شده است اما با کم توجهی برخی بخشهای اتفاقاً دولتی از حمل کالای ایرانی محروم میشود و گاه کشتیهای ناوگان به اصطلاح یک سر بار میشوند.
مدیرعامل کشتیرانی تصریح کرد: با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال "تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها" خوشبختانه شاهد هستیم که وزارت صمت با اتخاذ تدابیری آغازگر حمایت از سازمانها و نهادهای داخلی شده و مشوقهایی را به صورت معافیت سود بازرگانی و عوارض گمرکی برای وارد کنندگانی که محمولات خود را با ناوگان ملی حمل کنند، قرار داده است.
او توضیح داد: نهادها و شرکتهای دولتی و خصوصی داخلی همچون سازمان توسعه تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، امور پشتیبانی دام و غیره با استفاده از معافیتهای مذکور در تامین به موقع کالاهای اساسی و تقویت زنجیره تامین تولید کشور کمک کنند و در افزایش اقتدار ملی و سرافرازی پرچم مقدس ایران اسلامی در دریاهای بین المللی تاثیرگذار باشند.
مدرس خیابانی بیان کرد: دستگاهها به خوبی واقف هستند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره منافع ملی را بر منافع سودآورانه شرکتی ترجیح داده و هزینههای این انتخاب میهنی را فداکارانه پرداخت کرده است.
او یادآور شد: با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و هماهنگ با تمامی فعالان حوزه واردات و صادرات در حوزه اقتصاد ملی، چرخ اقتصاد کشور مستحکمتر از گذشته به حرکت خود ادامه دهد.
انتهای پیام/