سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفسیر قرآن؛

آیا سوگند به نام خدا در هر موقعیتی جایز است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۲۴ سوره بقره و همچنین روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیْمَانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَیْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

و زنهار نام خدا را هدف سوگند‌های خود مکنید تا (با این سوگند‌های راست و دروغ) از حقوقی که مردم را بر شماست برائت جوئید و خود را نیکوکار و پرهیزکار قلمداد کنید و مصلح میان مردم جلوه دهید؛ و خدا (راست و دروغ و نیک و بد را) شنوا و داناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۲۴ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۲۴ سوره بقره

امام باقر (ع) درباره آیه «وَلاَ تَجْعَلُواْ اللهَ عُرْضَةً لِّأَیمَانِکُمْ» فرمودند: منظور این است که مرد قسم یاد کند که با برادرش و مانند آن سخن نگوید یا سوگند یاد کند که با مادرش سخن نگوید.


بیشتر بخوانید


در تفاسیر متعدّد از جمله مجمع البیان و روح البیان در شأن نزول این آیه آمده است که میان داماد و دخترِ یکی از یاران پیامبر اکرم (ص) به نام عبداللّه بن رواحه اختلافی پیش آمد، او سوگند یاد کرد که برای اصلاح کار آن‌ها هیچ دخالتی نکند. آیه نازل شد و اینگونه سوگند‌ها را ممنوع ساخت.

کلمه «أیمان» جمع «یمین» به معنای سوگند و کلمه «عُرْضَهً» به معنای «در معرض قرار دادن» است. سوگند را وسیله‌ای برای توجیه و فرار از مسئولیّت خود قرار ندهید و به هر مناسبتی از خداوند و نام مقدّس او خرج نکنید، این کار خود نوعی جرأت و بی ادبی است. امام صادق (ع) فرمودند: «لاتحلفوا باللّه صادقین و لا کاذبین»، نه راست و نه دروغ، به خدا سوگند یاد نکنید.

پیام‌های آیه ۲۲۴ سوره بقره

۱-احترام نام خداوند و مقدّسات باید حفظ شود. «وَ لا تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَهً لِأَیْمانِکُمْ»

۲-سوگند، نباید مانع انجام کار نیک واصلاح میان مردم قرار گیرد. «لا تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَهً لِأَیْمانِکُمْ»

انتهای پیام/

برچسب ها: سوگند ، تفسیر قرآن ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
لطفی
۱۱:۴۰ ۲۱ دی ۱۴۰۲
چطور میشود در ادارات ثبت احوال در قبول یا رد برخی اسامی که برای شناسنامه نوزادان هماهنگی وجود ندارد! برای مثال برخی مراکز گذاشتن نام صمد ، اکبر، رحمان و...را با پیشوند یا پسوند قبول میکنند مثل عبدالصمد، علی اکبر، امیر علی و... اما در دیگر شهر همین استان خبر دارم که نام صمد را بدون مشگل روی شناسنامه فرزندش نوشته !