سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۰ میلیون دلار خودروی تاریخی، زیر تیغ بی هویتی؟

چند روزی است که بحث بازسازی خودرو‌های کلاسیک در موزه بنیاد مستضعفان، برای رسانه‌ها تبدیل به موضوعی مبهم شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از مواقع پیش می آید، زمانی که در خیابانی در حال تردد هستیم چشممان به ماشینی خاص و در عین حال کلاسیک و قدیمی می افتد و برایمان جذابیت زیادی دارد. می توان به جرات گفت که اصولا این ماشین ها نشان دهند فرهنگی از دوران قدیم است که ما را به روزهای قبل وصل می کند و در اصل می توانیم به هویت ایرانی بودنمان پی ببریم.

نگهداری از این ماشین های قدیمی بسیار ارزشمند است و اصولا در تمام دنیا ماشین های خاص و دیدنی در موزه و کلکسیون نگه داری می شود و البته به آنها رسیدگی ویژه ای می شود و جزو آثار با ارزش یک کشور به شمار می رود. در کشور ما نیز این دست از ماشین ها کم نیستند و اکنون برخی از آنها برای بازسازی به دست بنیاد مستضعان افتاده است.

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که بازسازی این خودروها باعث از بین رفتن هویت این خودرو و ارزش گذاری آنها شده است. چرا که بنیاد مستضعان در این بازسازی اقدام به تغییر رنگ خودروها داده و به طور کل این ماشین ها گویا از صفر تولید شده اند.

خودروهایی قدیمی اما به روز!

هادی نیک پور کارشناس صنعت خودرو  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به اینکه این خودروها نمونه تک و اورجینال بودند و از ارزش ریالی و معنوی خاصی برخوردار بودند، یعنی تک بوده و یک نمونه  خاص از آن ساخته شده است، در نتیجه  بحث بازسازی آنها نیز مهم است. در بحث بازسازی، مهم ترین ماجرا این است که چگونه این بازسازی انجام می شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: به طور مثال ممکن است یک شی هخامنشی را از زیر زمین بیرون بکشند و گوشه ای از آن بشکند، اما آن گوشه شکسته را بازسازی نمی کنند چرا که از ارزش آن کاسته می شود، این موضوع برای خودروها نیز صدق می کند. بسیاری از این ماشین ها رنگ فابریک بودند و احتیاج به بازسازی نداشتند و تنها با برخی از کارهای ساده مانند پولیش و واکس می توانستیم آنها را حفظ کنیم و با احیای رنگ می توانستیم ارزش آنها را حفظ کنیم.

نیک پور ادامه داد: اما اتفاقی که افتاد، این ماشین ها  قدمت ایرانی داشتند و  نمی توانستیم آن ها را ارزش گذاری کنیم، اما اکنون تغییراتی روی این ماشین ها انجام شده که ارزش آنها کم شده، به طور مثال خودرو پورشه زمانی که خریداری شد، نارنجی رنگ بود و در ایران این خودرو تبدیل به رنگ مشکی شد و در تمام مسابقات و عکس ها و ... با رنگ مشکی ثبت شده است، اما اکنون این خودرو از رنگ مشکی به رنگ نارنجی تبدیل شده و دیگر ارزش اتومبیل قبل و هویت ایرانی را ندارد.

او افزود: در بین این خودروها کالسکه ناصری وجود داشته که اکنون این ماشین را تغییر رنگ دادند و دیگر هویت ایرانی ندارد. حداقل می توانستیم در ترمیم این خودروها از شرکت سازنده کمک بگیریم و اطلاعاتی در مورد جنس چرم، جنس چوب و بسیاری موارد دیگر بگیریم بعد اقدام به بازسازی کنیم. 

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: متاسفانه این کار باعث صدمه به این اموال شده و به نظر می رسد که دیگر هیچ کدام از خودروها ارزش ندارند.

بدعهدی صاحبان برند خودروهای خاص کشور برای بازسازی آنها

قنبری مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه موضوع خودرو‌های تاریخی ذیل موسسه فرهنگی بنیاد مستضعفان قرار دارد، گفت: برخی از مجموعه‌های فرهنگی بنیاد مستضعفان عبارت است از موزه سردار آسمانی، موزه شهدای رامسر موزه زمان و موزه خودرو بوده که تعدادی از این موزه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده اند.

او ادامه داد: برخی از  آثار فرهنگی این موزه‌ها به دلیل دور بودن از شرایط و استاندارد‌های نگهداری در گنجینه خزانه نگهداری می‌شوند.

قنبری بیان کرد: بنیاد مستضعفان در بررسی‌هایی که انجام داده بود به این نتیجه رسید که خودرو‌های کلاسیکی که وجود دارند و آثاری که به نمایش گذاشته می‌شوند، نیاز به مرمت و بازسازی دارد که روی برخی از آن‌ها انجام شود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان توضیح داد: برخی از آثاری که در موزه‌های بنیاد مستضعفان قرار دارد مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از تاریخ بوده و مورد بررسی و پژوهش و اصالت سنجی و مرمت قرار گرفته و خودرو‌هایی که هم اکنون مورد بررسی قرار گرفته است قدمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ ساله دارد.

قنبری توضیح داد: در یک سال گذشته موسسه فرهنگی چهار هزار آثار تاریخی مورد شناسایی و اصالت سنجی قرار گرفته و آماده‌سازی نمایش قرار گرفته، که از این تعداد ۵۷ تا ۵۹ خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان توضیح داد: در بحث خودرو‌های کلاسیک برخی از آن‌ها در اختیار علاقه‌مندان بوده که از تجربه آن‌ها هم استفاده شده و دستاورد‌ها و تجاربی که داشتند استفاده شده است.

او بیان کرد: خودرو‌هایی که در گنجینه نگهداری شده بودند تعداد قابل توجهی از خودرو‌ها مربوط به مجموعه بنز ۶۰۰ فراری سوپرمکس و لامبورگینی بوده است. در طول یک سال، ۷ ماه تمام آثار مورد مطالعه قرار گرفته و دپارتمان‌های تخصصی داریم و کار با استفاده از متخصصان اقدامات کاملاً حرفه‌ای صورت گرفته است.

او اظهار کرد: در این بخش یکسال آسیب‌شناسی انجام شده و هر کدام از این خودرو‌ها مشکلاتی که داشتند بررسی شده و بر اساس دسته بندی‌های مختلف ثبت شده است.

قنبری بیان کرد: در حال حاضر ۵۷ تا ۵۹ خودرو را انتخاب کردیم که در یک سال گذشته به نمایش گذاشته می‌شود و تعدادی از آن‌ها حدود ۱۳ تا ۱۷ خودرو کلاسیک که قدمت چندین ساله داشتند با آسیب‌شناسی آن‌ها کار انجام و متناسب با هر نوع خودرو تصمیم‌گیری می‌شود.

او بیان کرد: برای برخی از خودرو‌ها آسیب شناسایی و مرمت کردیم و با همکاری شرکت‌های معتبر بین المللی آن‌ها را احیای رنگ و صفرشویی کرده ایم. برای برخی از خودرو‌ها نیاز به علم و دانش در کشور وجود داشته و با استفاده از مشاوران متخصص مرمت و آسیب‌شناسی آن‌ها را انجام داده ایم.

مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان تاکید کرد: برای برخی از خودرو‌ها که آسیب دیده اند، برای بازسازی آن‌ها مجبور شدیم با کمپانی‌های تخصصی ارتباط برقرار کنیم.

او تصریح کرد: یکی از این خودرو‌ها بنز ۵۰۰ k که تنها خودروی سرعتی باقی مانده مربوط به کمپانی بنز بوده است، چراکه بسیاری از خودرو‌های این مدل در جنگ جهانی از بین رفته است و به دلیل آنکه کمپانی بنز این خودرو را از ایران درخواست کرده بود و آن‌ها واگذار نکردند کمپانی بنز حاضر به همکاری برای بازسازی این خودرو را نشد، اما با استفاده از متخصصانی که در خارج از کشور داشتیم برخی از قطعات خاصی که وجود داشت نیاز به وارد کردن آن‌ها بود را مجدداً بازسازی و مورد مرمت قرار دادیم.

قنبری اظهار کرد: برخی از خودرو‌ها هم مدل کالسکه‌ای ( که به کالسکه موتوری معروف بود) که بدنه ماشین از چوب بوده و بر روی چوب آهن کوبیده بودند، که در فاز اول با همکاری متخصصان آن‌ها را بازسازی و بر روی برخی از آن‌ها شاسی قراردادیم.

او با اشاره به اینکه برخی از آثار تاریخی را هم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بازسازی کردیم به طوری که حدود یک سال مطالعه بر روی آن‌ها انجام و ۸ ماه کار کردیم و با استفاده از کسانی که متخصصان در این بخش بودند را بازسازی کردیم.

مدیر برنامه ریزی و توسعه خدمات موزه بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه برخی از افراد معترض بودند که چرا خودرو‌های پورشه را که مشکی بودند را نارنجی کرده اید، گفت: باید اعلام کنیم که برخی از این خودرو‌ها حدود ۴۰ سال استفاده نشد و به دلیل مناسب نبودن زیر سازی رنگ مشکی آن‌ها از بین رفته بود که به گفته متخصصان باید رنگ اولیه برای نگهداری آن‌ها بازگردد.

او اظهار کرد: برای خودرو‌های کالسکه موتوری هم به دلیل آن که چندین دهه از عمر آن‌ها گذشته بود، مجبور شدیم برای خودرو‌های که نیاز به بازسازی داشته اند و شاسی آن‌ها از بین رفته بود، شاسی قرار دهیم.

او بیان اینکه یکی دو ماه آینده این موزه برای عموم نمایش مردم گذاشته می‌شود افزدد: ۵۹ خودرو کلاسیک را آماده کرده ایم که از این تعداد ۴۰ تا ۵۰ آن‌ها نیاز به تمیز کاری و صفر شویی داشته اند ۲۰ درصد مرمت‌های اساسی داشتند ۲۰ درصد آن‌ها نیاز به بازسازی انجام اساسی داشتند.

او تاکید کرد: پیش از این این خودرو‌ها در انبار کرج که محل نگهداری خود را تصویر می‌گیرد که در سال ۹۱ مقدمات شروع ساخت موزه انجام شود تا دو ماه آینده انجام شود و ما تاکنون هیچ کمبود و یا کاستی برای این خودرو‌ها نگذاشته ایم.

گفتنی است، صاحبان برند این خودرو قول همکاری داده بودند که بعد از رایزنی ها حضور نیافتند و در نهایت کارشناس ترکیه ای برای مرمت پای کار آمد و بازسازی ها انجام شد.

البته امروز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز از فرآیند بازسازی این خودروها بازدید میدانی نیز داشته است. اکنون قرار است این خودروها در موزه به نمایش عموم گذاشته شود، اما موضوعی که مطرح است ارزش و قدمت این خودروهاست که دیگر ارزش تاریخی ندارند و می توان روی آنها قیمت گذاشت. 

گزارش از فائزه شعبانی و محبوبه کباری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
محمودی
۱۴:۱۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنظر بنده‌ بهتره ک موزه افتتاح‌ بشه بعد قضاوت رو‌ پیشه کنیم الان ک موضوع رو خوندم متوجه شدم ک یک سری از دوستان چقدر حسودانه بچه گانه به این موضوع پرداختند وخودشان را خیلی بزرگ میدانند ‌اگر بزرگ بودید مطمعنا از شما به کار گرفته میشد پس انقدر حسود و بخیل نباشیم
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر شرف و‌ همت و تلاش مسئولین بنیاد مستضعفان که این خودروها را نجات داده و‌ در معرض نمایش قرار می دهند... کسانی که هیچ معلوماتی در این زمینه ندارند نمی توانند با عدم آگاهی و مستندات مخدوش اظهارنظر کنند.
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای کاش خبرهای واقعی و بی طرف به خورد مردم میدادند که مردم با فکر باز و بدون زمینه ذهنی منفی آثار و موزه رو می‌دیدند بعد قضاوت میکردند نه اینکه هنوز موزه افتتاح نشده رسانه ها شروع به کوبیدن همچین پروژه ی بزرگی کردند که مسلما پر از نکات مثبت برای آینده موزه داری کشور خواهد داشت
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
قضیه چی
ناشناس
۲۳:۴۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنظرم شما همانطور كه در انتها مطلب نوشته ايد فقط به عنوان يه گزارشگر گزارش كرده ايد و اصلا نميتوان گفت كه اين گزارش تا چه حد سنديت دارد و صحيح است. بهتره كه اول با يه كارشناس مرمتي مطرح ميكرديد و سپس اين نظريه پردازي ها را مينوشتيد، كه اين كالسكه چطور مرمت شده و از اصالتش كم شده يا نه... كالسكه همانطور كه مطرح شده با اصول مرمتي و بدست مرمتگران بنام مرمت شده و بزودي هم در معرض ديد قرار ميگيره، همه ميتونيم ببينيم. قضاوت نادرست نكنيم بهتر هست..
ماشين باز
۲۳:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر بنده اگر حركتي انجام شده كه اين ماشين ها در شرايط بهتري نگهداري بشوند بايد خدارو شكر كرد
دوانی
۲۳:۴۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشخصا بنیاد ،از طریق موسسه موزه ای خود، حرکتی را در احیا فعالیت‌های موزه ای و پاسداشت میراث فرهنگی درحال انجام است، یا به انجام رسانده که خوشایند برخی، چه اشخاص و یا سازمان‌هایی با زمینه مرتبط نیست. تا پیش از این که بنیاد به بهترین نحو و با بیشترین تلاش و زحمت گنجینه های خود را آماده بهره برداری عموم در قالب موزهها کند، صحبت‌ها حول محور فروش آثار توسط بنیاد و عدم قابلیت این نهاد در حفظ و نگهداری و یا نمایش میراث فرهنگی بود. حال که توان و
پتانسیل بنیاد و امانت داری آن، با راه اندازی موزه‌های جدید نشان داده شده و نمایش توان بالا، تفاوت عملکردش در نمایش، حفظ ونگهداری اموال میراث فرهنگی در قالب جدید ترین موزهها با بالاترین استاندارد (که با آنچه موجود است تفاوت و فاصله اساسی دارد) معلوم شده، مستمسک جدید، استفاده از نیروی غیر متخصص و یا انجام کار غیر تخصصی در موزهها و مجموعه های موزه ای این نهاد است. اما اگر با موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد کمی اشناترباشید و منصفانه تر کند وکاو کنید، متوجه خواهید شد که در این مجموعه امور تخصصی را متخصصان امر مشغول ساماندهی هستند. از جمله بحث مرمت، حفاطت از آثار و یا امور موزه و موزه داری.
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه اموال مردم و کشور را از دست بنیاد مستضعفان آزد کنید و در اختیار دولت قرار دهید
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت اونایی که داره حفظ کنه بقیه طلبش ، اینام دستش بود همه رو به باد فنا می‌داد بازم دم بنیاد گرم این اموال و آثار را پیرو فرمان امام برای مردم نگهداری کرد و در معرض دید مردم گذاشت
علی
۲۲:۴۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنیاد مستضعفان اینجوری ماشین لوکس داره ولی خود مستضعفان نون شب ندارن خخخ
خنده ای که از هزاران گریه دردناک تره
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
این ماشین‌ها‌رو بنیاد نخریده فقط از حلق یه عده به نفع مستضعفان کشیده بیرون
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعنوان کسی که در این رشته تجربیاتی دارم باید بگم وقتی کاری انجام میشه باید کاملا مطمئن بود از تمامی مسائل تا قضاوت کرد درباره نحوه و نتیجه مراحل مرمت،باید دقت داشته باشید که مخاطب شما سواد این حرفه را دارد و با یک فرد متخصص روبرو هستید!
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
برای حفظ این آثار زحمات بسیاری کشیده شده تا الان در این موزه به نمایش گذاشته بشن، کالسکه با دقت بسیار و با اصول کامل مرمتی؛ تحت نظر افراد متخصص مرمت شده است.
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
به عنوان کسی که در بسیاری از موارد مطروحه درگیر بوده و توان و تلاش مجموعه را دیده ام ترکیب کردن تصاویر قبل و بعد از مرمت ها، نشان دادن بخشی از فرآیند مرمت که توضیحی درباره آن داده نشده و ارائه مستنداتی که اصلا وجود خارجی ندارند همگی دال بر باطل بودن قضاوت انجام شده است. فقط به عنوان نمونه: کالسکه ای که در تصویر می بینید کالسکه تاجگذاری محمدرضا پهلوی است. نه مرمت شده نه قاجاری و ناصری است و نه تغییر رنگ داده. دوستان گرامی حداقل تصویر مرمت کالسکه ناصری را می گذاشتند که ببینند توسط خبره ترین مرمتگران ایران و در فضایی کاملا علمی و مستند مرمت و به بهترین شکل ارائه شده است. انشاالله به زودی خبرهای فرآیند کار علمی و عملی پروژه های مرمت بنیاد در دسترس عموم مردم شریف قرار خواهد گرفت تا عزیزان هم وطن بتوانند سره از ناسره را تشخیص و دست مغرضان را کوتاه کنند.
محمد فعال
۲۲:۲۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اولا که این خودرو نیست و کالسکه است
دوما که اصلا تصویر مربوط به کالسکه ناصری نیست و مربوط به کالسکه تاجگذاری هست
سوما که اصلا در مورد کالسکه مورد اشاره تغییر رنگی در کار نبوده و نخواهد بود.
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید کلا داخل و بیرونشون با اسپری روغن روغن مالی بشن تا نپوسن
البته روغن مناسب که بشه
احمد
۲۰:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنیاد مستضعفان همه کار می کنه بجز.....
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
داشتن همچنین موزه های در جای جای کشورمان به رشد طراحی و صنعت کشورمان هم کمک میکند.
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بلاخره از گفته های مسئول بنیاد بر می آید که تا دو سه ماه دیگر نتیجه کار آنها به نمایش در می آید ولی خوب است منتقدین محترم و باستان شناس بفرمایند که در طول چهل ستل گذشته کحا بودند ؟ اگر دلسوزیهایشان سر وقت انجام می شد اینهمه خسارتی که ادعا می کنند به بار نمی آمد.
عبدالهی
۱۸:۳۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
نگهداری این خودروهای تاریخی و زیبا در موزه خودرو و ساخت موزه ای زیبا برای این خودروها یک کار ماندگار برای این سرزمین است.
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حیف این ماشینا واقعا
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جمعیتی هست در این مملکت که به نان شب محتاجند
چه بسا دراین مملکت نفت بشکه ای یک دلار یا یکصد دلار بشه هیچ تاثیری برای اون نیازمند نداره
حرف حقیقت مثل ته خیارهای قدیمی تلخه
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف چرت مثل سر های بی مغز