سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده بازار خودروی کشور روی موج وین!/ جاده های ایران پذیرای چه خودروهای خارجی هستند؟

اگر بخواهیم از برند‌های مطرح خودروسازی نام ببریم، کدام‌ با چه محصولاتی می‌توانند مناسب مصرف کننده ایرانی در دوران پس از رفع تحریم‌ها باشند؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با به گوش رسیدن پالس‌های مثبت از اطاق کنفرانس "گرند هتل وین " با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال و جایی که دیپلمات‌های کشورمان با همتایان خود در حال مذاکرات فشرده و شانه به شانه هستند، گمانه زنی‌ها و شایعات در حالی تقویت می‌شوند که کارشناسان حوزه صنعت خودرو از خود می‌پرسند در صورت حاصل شدن برجامی دیگر به همراه برداشته شدن بخش اعظمی از تحریم‌های ظالمانه و باز شدن در‌های اقتصادی بسوی سرمایه گذاران بین المللی چه تاثیری بروی بازار خودروی کشور خواهند گذاشت؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص می‌گوید: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در صورت حصول توافق جدید برجامی چه در بازار خودرو‌های داخلی و چه وارداتی نرخ ارز خواهد بود.

او ادامه داد: زیرا بخشی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی همچون فلزاتی، چون فولاد که در بازار جهانی نیز با افزایش قیمت مواجه شده است، نیازمند ارزبری بوده و خودرو‌های وارداتی نیز دقیقا بخشی کلیدی از فرمول ارزش گذاریشان در بازار ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد.

قدرت خرید مصرف کنندگان کاهشی!

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: از طرفی با رصد کردن بازارخودرو در می یابیم که در طی ۴ سال گذشته قدرت خرید مصرف کنندگان رو به کاهش بوده و بازار خودرو در مقاطع فراوانی با رکود مواجه بوده و است. عموم معاملات در این بازار محدود به خودرو‌های داخلی و معدود نمونه‌های خارجی در بازه قیمتی حدود ۵۰ تا حدود ۵۰۰ میلیون تومان شده و هرچه بر عدد این بازه افزوده و به سمت قیمت‌های بالاتر می‌رویم تعداد مشتریان در بازار با کاهش چشمگیر مواجه می‌شود.

او افزود: این دو عامل فوق (یعنی کاهش قدرت خرید و حرکت مصرف کننده به سمت خودرو‌هایی تا زیر ۵۰۰ میلیون تومان) یک پیام غیر مستقیم، اما کاملا شفاف با خود به همراه دارد و آن این است که بازار آینده پس از تحریم‌ها از آن خودروسازان و برند‌هایی خواهد بود که توجه و سرمایه گذاری بلند مدت ویژه‌ای روی تحقیق و توسعه (در بخش‌های R & D) و سپس طراحی و تولید خودرو‌های کوچک شهری، هاچبک‌ها، کراس اوور‌های کوچک و همچنین اتومبیل‌های کوچک شهری هایبرید دارند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: زیرا پاشنه آشیل و نقطه مشترک همه سگمنت‌های خودرویی بالا هزینه پایین نگهداری، مبدل شدن به کالایی که در زمان کوتاهی به نقدینگی تبدیل می‌شوند و البته مصرف سوخت مناسب (کم) است. به فاکتور‌های مذکور این موارد را نیز می‌توان افزود که دو عامل سایز خودرو بدلیل ترافیک‌های بالای شهری در کنار تراکم شدید در فضا‌های پارک و البته قوای محرکه‌ای که در برگیرنده جعبه دنده خودکار است، از شاخصه‌های مناسب محسوب می‌شوند.

خودروهای خارجی سوار بر جاده های ایرانی

حال این سوال پیش می‌آید که اگر بخواهیم از برند‌های مطرح خودروسازی نام ببریم کدام‌ها با چه محصولاتی می‌توانند مناسب مصرف کننده ایرانی در دوران پس از رفع تحریم‌ها باشند؟

در این خصوص فرزانه گفت: حضور برند‌های بین المللی و معتبر خودرویی در بازار کشورمان (در بخش تولید و مونتاژ خودرو‌های سواری) دیرینه و طولانی است. حداقل اگر به ۴ دهه اخیر نگاهی بیاندازیم تولید هر چند مقطعی محصولات برند‌های جهانی، چون فولکس واگن، نیسان، مرسدس بنز، هیوندای، کیا، رنو، پژو و... نشان داده که هم کشور ما اقلیمی مناسب برای سرمایه گذاری و مبدل شدن به یک هاب منطقه‌ای برای صادرات به سایر کشور‌های منطقه و قاره است و هم مصرف کنندگان داخلی با شناخت و اشراف مناسب علاقمند خرید خودرو‌هایی با کیفیت مناسب‌تر و امکانات بروز‌تر هستند.

او ادامه اداد: بهترین مثال برای این موارد می‌تواند قراردادهایی، چون تولید مرسدس بنز E کلاس، فولکس واگن گل، هیوندای ورنا و آوانته و... نیسان ماکسیما، رنو ال ۹۰ و ساندرو، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶. ۲۰۷ و کیا سراتو  باشد که هم سبب کارآفرینی بیشتر، انتقال سرمایه‌های ارزی بالا به داخل کشور و همچنین بروز شدن سطح دانش متخصصین ایرانی و... در این زمینه شد.


بیشتر بخوانید


فرزانه گفت: در طول این ۴ دهه فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار ارزشمندی بدلیل بروز برخی موانع چه داخلی و چه خارجی چون، تحریم‌های پرفشار ظالمانه بین المللی (بویژه از سوی ایالات متحده) از دست رفت و اگر نگاهی به برخی کشور‌ها آسیایی و همسایه بیاندازیم می‌توانیم به حضور و سرمایه گذاری برندهایی، چون تویوتا، دایملر (مرسدس بنز)، رنو، فورد، فولکس واگن، سوزوکی، فیات، هیوندای و.. در این مناطق توجه کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای مثال در قاره آسیا از سال ۲۰۰۹ بود که دایملر آلمان با سرمایه گذاری مجدد در هند شروع به مونتاژ خودرو‌های تجاری (commercial) کرد که امروزه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی ماهر داشته و در طول یک سال گذشته حدود ۳۶ هزار دستگاه خودروی تجاری مرسدس بنز به همراه ۱۵۰ میلیون قطعه به کشورهایی، چون آفریقای جنوبی، ویتنام، اندونزی و مالزی صادر کرده است.

فرزانه افزود: دیگر مثال موفق سرمایه گذاری مرسدس بنز در اندونزی، ترکیه، چین و.. است که ماحصلش تولید خودرو‌های سواری، تجاری و صادرات به سایر کشور‌ها شده است. دیگر نمونه شاخص حضور و سرمایه گذاری ۵۱ درصدی رنو در ترکیه و در کارخانه " بورسا " (با نام Oyak Renault از سال ۱۹۶۹ تاکنون) است که در حال حاضر چیزی حدود ۶ هزار نفر نیروی متخصص داشته و به گفته مسئولین رنو گنجایش تولید سالیانه ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو، ۷۵۰ هزار پیشرانه، ۳۹۴ هزار جعبه دنده و ۴۲۸ هزار شاسی را دارد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: از طرفی رنو کلیو (که به گفته آمار‌های رسمی رنو در حال حاضر پرفروش‌ترین محصول این خودروساز از سبد متنوعش است) از آن مدل‌هایی است که در بورسا ترکیه تولید و بسیار مناسب بازار کشورمان است.

او گفت: مثال دیگر سرمایه گذاری ۲۵ درصدی تویوتا در پاکستان و احداث کارخانه‌ای (در منطقه آزاد تجاری " بن قاسم) از سال ۱۹۹۰ تا کنون است که در حال حاضر سبب کارآفرینی برای بیش از ۳ هزار نفر شده و یکی از plant‌ها و یا کارخانجات کلیدی تویوتا در جهان برای تولید مدل‌های هایلوکس و فورچیونر بوده و این کشور را به بهترین بازار مدل کرولا در منطقه آسیا-اقیانوسیه مبدل کرده و در حال حاضر دارایی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در این کشور دارد.

 آنچه برای ما تجربه شده و البته بهای گذافی هم داشته این بوده که در صورت ایجاد شرایط مناسب برای حضور خودروسازان جهانی در کشورمان در این دوره جدید سازمان‌های ذیربط به ویژه وزارت صمت به عنوان یک وزارت خانه محوری در این بخش مناسب است که به سمت امضاء قرارداد‌ها و توافقنامه‌های بلند مدت تجاری در بازه زمانی ۲ تا ۳ دهه با نقشه راه جامع و با بررسی و پیش بینی و شناخت کلی از شرایط اقتصاد و اجتماعی و سیاسی و کشورمان حرکت کرده تا نظیر گذشته با هر تحول سیاسی خودروسازان مطرح بین المللی به راحتی به خود اجازه خروج از بازار کشور و آسیب رساندن به چرخه تولید را ندهند.

خودروسازی ایران هرچند توانسته در این حدودا سه سال تحریم، به واسطه محصولات داخلی سرپا بماند، اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود. دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده، ضمن آنکه این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد. خودروسازان خارجی از سر ناچاری و برای در امان ماندن از خشم آمریکایی‌ها، ایران را ترک کردند و حالا نیز منتظرند تحریم‌ها لغو شود و برگردند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ماشین خارجی!!!!
ماشین های خارجی رو بشکنید و تکه تکه کنید
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وين!!! ماشین هاتون رو بزنید بشکنید بریزید ته دره
ما‌شین کیلو چنده. اتومبیل برای حمل و نقله
ناشناس
۰۶:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام..
ما مردم عاشق خودروهای لوکس وباکیفیت هستیم
میخوان سر مارو بااین توهمات گرم کنند
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما مثل تو آهن پرست نیستیم
ناشناس
۰۲:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
روز از نو روزی از نو، زیاد دل خودتون صابون نزنید، میان بعد یکی دو سال میرن.
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا کنه واردات خودرو آزاد بشه
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ساکت
mohamad
۱۹:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ماشین ایرانی نمیشه خرید بااین حالی که به ملت دادین اونوقت میگی ماشین خارحی میاد اونم مشخصه کیا میرن میخرن با حقوقهای 3 تا 4 تومن روروک هم نمیشه خرید
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ماشین کیلو چنده
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جاده های ایران پذیرای چه خودروهای خارجی هستند؟
با این گرانی و بیکاری توان مردم فقط اتو نچ نچ
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو این ۲ ماه آخر دارن ضربهدنهایی رو میزنن
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر ماشینی میخواد بیاد...با حقوق ۳تومنی چند ده سال طول میکشه ی کوییک کارکرده بخریم خخخ‌‌...بقیه ش ارزونی خودتون
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو که از آمریکا پیام میدی خواشها برای تفرقه اندازی پیام نده
بنده یکی رو میشناسم زمین پدرش 3 میلیارد تومن بود فروخت یه سانتافه در حد صفر خرید
فکر میکنی نون فقط تو شغل دولتی؟؟!!
یکی دیگه رو می‌شناختم از تبادلات میوه و اجاره باغ اندازه پول 2 تا النترا در آورد
یکی دیگه رو میشناسم پزشکه الان چند تا ماشین گرفته حداقل چندین میلیارد ارزش داره
بگو خدا هوای آدم رو داشته باشه و برکت نازل کنه
نمی دونم
۱۶:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واردات خودرو راه حل نیست از چاله رفتن تو چاهه ما باید مهلت بدیم به خودرو ساز داخلی بعد بگیم اگر نتونیستی خودرو برقی تولید کنی یا سطح کیفیتتو بالا ببری تا فلان تاریخ اونوقت ما وارد میکنیم دقت کنید ما باید از تولید کننده داخلی در مقابل خارجی حمایت کنیم و هم باید جلوی سوئ استفاده تولید کننده داخلی از شرایط فعلی را بکنیم نه این که صورت مسئلرو پاک کنیم
جمشید
۱۵:۴۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پولدار و ثروتمند در ایران زیاده٬ لطفا ماشین های سوپرلوکس وارد کنید.
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.خودتونم اذعان دارین که سرمایه گذاری و تولید خودرو سازان خارجی در ایران منافع بسیاری برای مردم،(نه خودرو سازان داخلی و مسئولین) دارد چه اصراری برتولید آشغالای سایپا و ایرانخودرو است؟
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تویوتا ماشین معمولی و کارمندی تو دنیا چرا برای ایران باید لوکس باشه؟
هر ایرانی لایق یک تویوتا
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت وارد نمی کنه ربطی به وین نداره
علي
۱۴:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با نتيجه اي که برجام داشت شما به خودروي برند خارجي بعد وين نبايد حتي فکر کنيد چه برسد به اينکه خبر کار کنيد، افکار عمومي را با اين پروپاگانداهاي تو خالي منحرف نکنيد.
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شک ندارم دولار بشه 2 هزار تومان باز خودروسازهای ما به افزایش قیمت خودرو های بی کیفیتشسون ادامه میدن...تنها راه مقابله با مافیای خودرو ایران نخریدن خودرو ایرانی و واردات خودروی خارجیست
احمد
۱۳:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ازهر تولید داخلی باید حمایت کرد الا این خودرو سازان خونخوار
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا حالا دوبار گزیده شدیم از یک سوراخ
منتظر سومیش باشین
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم ایرانخودرو و سایپا متلاشی بشن
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایا هدف دولت روحانی تقدیم بازار خودرویی ایران به دوستان غربی اش است ؟
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا همه اشبفکر شرکتهای خارجی هستید؟
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولتمردان این قدر غربگرا نباشید . خطای برجام را مجدد تکرار نکنید .
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم واردات تمام محصولات از جمله خودرو آزاد بشه و به وفور در کشور در دسترس باشه تا احدی محصولات ایران خودرو و سایپا رو نخرد. تا طعم اون زجری که توی این سه چهار سال اخیر به مردم دادند بفهمند. دلار دولتی می گرفتند، فولاد یارانه ای می گرفتند، فرغون درست می کردند، با قرعه کشی و منت چندبرابر قیمت به مردم می فروختند جالبه برای اینکه مالیات هم ندهند گزارش های مالی شون ضرر ده نشون می دادند. واقعا که. عجب صبری خدا دارد!
مجید
۱۳:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم دعا کنید کشایشی حاصل شود وقتی بازار خودرو رونق بگیرد قیمت هاکمکم افت می‌کند حدعقل من کارگر توان خرید ماشین درجه چندم ایران ندارم بتوانم حدعقل یه گرایی تیبا ساینا چیزی بخرم درصورتی دولت بعدی مثله این دولت نباشد جلوی واردات ماشین بگیرد قیمت ها تغیر نکند نمی‌دانیم برای کدام درد دعا کنیم
مهدی
۱۲:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خجالت نمیکشی، دوباره همه چیز را به توافق وتن به ذلت و خواری دیگه مثل برجام ۲ پیوند میدی.
A
۱۶:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بابا جمع کنیدحدود چهلو اندی سال به امید روز بهتر هر روز بدبختر و درمانده تر شدید باز خجالت نمکشید البته برای یه سری خوب شد به نون شبشون محتاج بودن اما نود درصد مردم با فلاکت زندگی میکنن
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه اطلاعات جالبی ممنون
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا مادامیکه خودرو خارجی با کیفیت ارزان و بدون گمرک وارد کشور نشود صنایع خودروسازی ما مجبور به پیشرفت نخواهد شد
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در این 2 تا چه فرقی می‌بینید؟؟
توضیح بدید 20 نمره

کفار سنگ های بی جان رو می‌پرستیدیند و خیال میکردن....
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان هم بعضی ها خوشبختی رو تو آهن ماشین میبینن
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
زنده باد ظریف
احمد
۱۱:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ سودی از وین عاید ایران نخواهد شد کلاهی که در برجام سر ایران گذاشتند در وین تکرار خواهد شد تا زمانی که یک ایرانی واقعی مذاکره کننده نباشد همین است
یاشار
۱۰:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند روز پیش آقایی مدعی شد هر شخصی ایرادی از نحوه قرعه کشی خودرو بگیره خودرو جایزه میگیره یعنی به ضم ایشون هیچ ایراداتی چه فکری چه نفوذی چه ...نیست و نبوده،
درحالیکه فقط در زمینه فکری نحوه قرعه کشی بزرگترین ایراد وارده،و اونم ملاک داشتن گواهینامه(یک برگ کاغذ)هست نه داشتن خانواده که اصلیت تمام به شمار میاد.
بجای شروط بیجا،قرعه کشی هر دوره رو مقداریش رو تخصیص به سرپرست های خانواده ها که خودرو ندارند بدن.
کار خیلی راحتیه چون تمام سرپرست های خانوادها از طریق یارانه بگیر بودن مشخصه و نداشتن خودرو هم که به راحتی با یه برنامه نرم افزاری بدست میاد، اگه بخان میتونن ولی بهانه های واهی میارن صددرصد و صد ایراد از همین چند خط هم میگیرن.
کم افرادی هستند که بجای ایراد گرفتن و پذیرش اشتباه درست عمل کنند.
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم روزی برسه هیچ فردی از معامله کردن خودرو سود چندانی نبره و تمام املاکی ها ورشکسته بشوند.
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چیش به تو میرسه بدبخت ؟؟ برا دیگران بد نخواه
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
امیدوارم روزی برسه که هر ایرانی بهترین ماشین و خونه را داشته بشه و اینقدر ملت ایران در رفاه باشند که هیچکس بد واسه دیگران نخواهد.
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودرو چه ربطی به املاکی ها داره
نفهم..؟
قلی بطور کلی
۱۴:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
املاکی ها و نمایشگاه ها داران خودشان گران می دن و هم دولت نظارت نداره
فراز
۰۲:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دمت گرم شک نکن هر کی از حرفت ناراضیه دلاله انشالله به ملک مالیات سنگین ببندند و خودرو طلا سکه دلار بریزه
saeed
۱۰:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در بازار امروز خودرو خارجی مورد مصرف قشر مرفه جامعه می باشد و حمایت از تولید ملی بهترین راهکار هر دولت مردمی است. (کیفیت و قیمت مناسب برای خودرو ملی مورد تقاضای هر ایرانی است)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتره شعار حمایت از مصرف کننده هدف قرار بگیرد یعنی بهترین کیفیت با کمترین هزینه. اینطوری خود به خود هم تولید رونق می گیرد هم محصولات ایرانی قابل رقابت و صادراتی می شوند هم همه ایرانی ها محصول تولید داخل می خرند. در حال حاضر محصول بی کیفیت و نا ایمن تولید شده و بسیار گران تر از آنچه باید به مصرف کننده می رسد. و تنها دلالان و صاحبان شرکت ها سود می کنندکه گاها حتی دلار ارزان از دولت می گیرند اما حاضر نیستند جنس ارزان بفروشند. حمایت بی حد و حصر و غیر معقول از آنها تا کی و به چه قیمتی؟
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این همه مشکل فقط به فکر واردات ماشین می باشند تا ارادت نوکری و خوش رقصی را به اربابانشان نشان دهند
چرا ما صادر کننده خودرو نباشیم بجای واردات بی رویه و نابود کردن صنعت داخلی
خجالت هم خوب چیزی است
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخای کدوم ماشینتو به اروپا و آمریکا صادر کنی؟
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چون با انحصاری کردن صنایعی چون خودرو علاوه بر اینکه انگیزه تلاش در جهت پیشرفت و رقابت رو از تولید کننده گرفته ایم و همزمان رانت بی شمار بوجود آورده ایم و محصولات بی کیفیت را به قیمت گزاف به مردم فروخته ایم و فشار سود صاحبان آن شرکت ها بر گرده مردم بوده است. حالا هی بگو فلان و فلان!
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
.امثال تو حقشونه آشغال های ایران خورد و سایپا سوار بشن هرچند شک ندارم تو خودت خودرو نداری....چون با مشکلات یه خودرو ایرانی مشخصه آشنا نیست
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا عزیزان دچار اشتباه نشید وقتی گفته میشه میخوایم واردات رو ازاد کنیم هدف ما در اصل هدایت استعداد های کشور به مسیر درستش هست .
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر قراره بعد از تحریمها بشیم بازار مصرف تولید خارجیها همان بهتر که تحریم باشیم
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما همون پراید سوار شو
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بی کران بر دکتر ظریف و عراقچی که با هشیاری دقیق در حال تلاش برای رفع حصر و تحریم ملت ایران هستند.
جمال
۱۰:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اظهار عجز،پیش ستمگر، ز ابلهی است

اشک کباب باعث طغیان آتش است.
مهدی
۱۳:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط داشته باش خوش خیالی بعضی ها رو. اگه اونها میخواستن چیزی بهتون بدن به پیمان قبل عمل می کردند.فقط روزهارو بشمارید که چقدر سر کار گذاشتن. اگه میخواهید واقعآ اونها به پیمان برگردن روی پیشران اتمی کار کنید و ناو و زیردریایی اتمی بسازید.
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشور ما تا زمانی که به تجارت انحصاری و رانتی خود پایان ندهد همچنان ورشکسته و نابود خواهد شد . برای پیشرفت باید مسیر را برای هر کسی که می تواند کاری انجام دهد هموار کرد تا با ایجاد رقابت ، هم صنعت را توسعه داد و هم کیفیت و کمیت تولید را بهبود بخشید . باعث تاسف هست که ، در کشوری که این همه سرمایه و نقدینگی هست ، سردر گم هستیم که این پولها را چکار کنیم !؟