سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟

«بحران» کلید واژه‌ای که وقتی به وجود می‌آید، رشته‌های هماهنگی در کشور بیشتر اوقات از هم گسسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  «بحران» کلید واژه‌ای که وقتی به وجود می‌آید، رشته‌های هماهنگی در کشور بیشتر اوقات از هم گسسته می‌شود و گویی سرگردانی بسیاری زیادی سراغ مسئولان مدیریت بحران می‌رود. طی ۴۰ سال گذشته در کشور ما حوادث طبیعی بسیاری رخ داده است که سیل با ۶۱ درصد و زلزله ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات طبیعی کشور به شمار می‌روند، اما در بیشتر اوقات مدیریت آن در پاشنه آشیل قرار دارد.

به طور مثال به تازگی در زلزله سی سخت مردم بحران زده از ناهماهنگی‌ها گله داشتند و در گفتگو با خبرنگاران ما می‌گویند: مسئولان مربوطه نمی‌آیند مشکلات را از نزدیک مشاهده کنند و بدون اینکه اطلاعاتی داشته باشند امکاناتی از قبیل مواد غذایی، چادر را توزیع می‌کنند، یا در سیل آق قلا ضعف در مدیریت بحران باعث سرگردانی شده بود؛ عده از آن‌ها معترض به این مسئله بودند که برای گرفتن امکانات به فرمانداری، هلال احمر یا ... مراجعه کرده، ولی جوابی نمی‌گرفتند.

یا در سیل سیستان و بلوچستان توزیع نامناسب باعث هدر رفت بسیاری از کمک‌ها شده بود؛ اقلامی که برای مصرف مردم آورده شده بود، اما به دلیل نا هماهنگی بسیاری از اقلام از جمله مواد غذایی فاسد شدند.

هماهنگی و عدم برنامه ریزی مناسب بین ۱۰ دستگاه درگیر در بحران‌ها تبعات ناخوشایندی برای مردم بحران زده به دنبال داشته است؛ محمد باقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است که وحدت فرماندهی در وهله اول متاسفانه وجود ندارد و متولی اصلی آنچنان مشخص نیست و کسی که باید ورود کند و فرماندهی میدانی را بر عهده بگیرد، نیست!

این درحالی است که در ماده یکم فصل اول قانون مدیریت بحران کشور به هماهنگی و مدیریت یکپارچه دستگاه‌های مسئول در مواقع بحرانی اشاره کرده و آمده است، محمد محمدی سرپرست اداره کل بحران کهگیلویه و بویر احمد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باید یکی مرجعی خاصی باشد که تمامی کمک‌ها تحت نظر آن دستگاه جذب شود؛ از طرفی دیگر محمد تقی پور کارشناس مسائل بحران معتقد است که یکی از ضعف‌هایی که همیشه در همه بحران‌ها مشهود است، عدم یا نقص وجود هماهنگی بین دستکاه‌های مرتبط است؛ به دلیل همین ناهماهنگی‌ها در سال ۸۷ ستادی به نام مدیریت بحران به ریاست وزیر کشور تشکیل شد؛ هماهنگی و وحدت رویه بین ۱۰ دستگاه مسئول در مواقع بحرانی به فرماندهی وزارت کشور می‌تواند آشفتگی‌ها در بحران‌ها شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
عمار
۱۲:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
قصه تلخ ناهماهنگی ها در مواقع بحرانی کی تمام خواهد شد؟!!! . تنها راهکارش را که جامه جهانی پیشرفته بهش رسیده اند پس از بحرانهای مختلف را در متن زیر به صورت فشرده و چکیده بخوانید و عمل کنید آزموده را آزمودن خطاست از تجربیات جامعه جهانی عبرت بگیرید و این سیستم پیشرفته و مستقل و پیشرفته و استاندارد شده را پیادسازی و عملیاتی و اجرایی کنید بهتون قول شرف می دهیم بسیاری از مشکلات و مصائب کشور در این زمینه به حول قوه الهی خداوند جل جلاله حل و فصل کامل می شود اگر صحیح و استاندارد اجرایی و عملیاتی شود بدون هیچ جناحبازی و سیاست زدگی : مدیریت بحران در شرایط اضطراری را فقط باید زیر نظر یک واحد قدرتمند و مقتدر و مستقل پیشرفته و استاندارد شده و کاملا شناخته شده جامعه جهانی به نام HSEQ MS که مخفف مدیریت یکپارچه و هماهنگ سیستماتیک با کیفیت بهداشت سلامت ایمنی و محیط زیست پیشرفته مهندسی شده باید در کشور ایران اسلامی هم استقرار و استمرار بگیرد زیر نظر مدیریت وزارت بهداشت ایمنی محیط زیست هماهنگ و یکپارچه که تمامی جامعه را تحت پوشش و پویش و آموزش و پرورش و مدیریت خرد و کلان خود در تمامی سطوح جامعه را در بر میگیرد که تمامی اورگانهای امدادگران آب برق گاز مخابرات حلال احمر و آتشنشانیها و اورژانسهای پزشکی و نیروهای امنیتی پلیس انتظامی و دادستان قضائیه و محیط زیست شهرداریها و غیره ... را در دل خود جای داده و مطابق با ارزیابیهای ریسک استانداردهای به روز جهانی iso , IMS از صفر تا صد هر بحرانی را می تواند با قدرت و اقتدار و خردمندی عادلانه و استاندارد و به موقع و هماهنگ و یکپارچه عملیاتی و اجرایی کند در همه کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک مدیریت یکپارچه و هماهنگ و کاملا مستقل و مقتدر و قدرتمند عادل و خردمند شناخته می شود مثلا اگر ساختمانی را توسط مهندسین ساختمانیش شناسایی کنند که فرسوده و موارد ایمنی و آتشنشانی و سیستمهای هشدار دهنده و غیر... و در ارزیابی ریسکهای مستند شدهشان این را گذارش می دهد کارشناسان با تجربه شان کاملا مستقل ورود و عمل می کنند و آن ساختمان را تخلیه و پلمپ می کنند برای بازسازیهایش بدون اینکه بخواهند از شهرداری مجوز بگیرند چرا که شهرداریها باید خودشان را با این وزارت کاملا مستقل و قدرتمند هماهنگ کنند و در دیگر بخشها و اگر سیل و ذلذله و طوفان و دیگر بلیات مختلف آسمانی و زمینی رخ دهد مثل همین ویروس منحوس کرونا وزارت بهداشت و ایمنی و محیط زیست پر قدرت ورود می کند و همه دستگاها بدون سیاسی کاری و سیاست زدگی باید بدون چون چرا از دستوارت صادره و دستورالعملهای صادره این وزارت خانه مستقل و قدرتمند کاملا و شفاف اطاعت کنند تا مثل الا به وضعیت رنگ بندی اوملتی به اضافه فل فل سیاه که روش اضافه شده بسیار خطرناک بر نخوریم الان نقشه کرونایی کشور ایران وضعیتش شبیه اوملت تخم مرغ با سس گوجه فرنگی و فل فل سیاه بهم خورده است بخاطر اینکه این مدیریت یکپارچه و مستقل پیشرفته را در کشور به صورت سیستماتیک زیر نظر وزارت بهداشت ایمنی محیط زیست یکپارچه و هماهنگ راه اندازی نکرده اید .
و من الله توفیق .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
ناشناس
۰۹:۰۴ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
کی تمام می شود ؟
ناشناس
۰۵:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
دچاره بحرانند
ناشناس
۰۵:۲۸ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
خشک سالی جدی می باشد کرونا و سایر قضایا را بگذارید کنار این را دریابید .چرا کسی حرفی نمی زند
ناشناس
۰۰:۵۰ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
آخه مدیریت بحران ...مدیر کاربلد میخواهد.........