سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کانون سهامداران خرد دردی از مردم دوا نمی‌کند

کارشناس بازار سرمایه درباره وعده مسئولین مبنی بر تشکیل کانون سهامداران خرد توضیحاتی داد.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که در صورت تشکیل کانون سهامداران خرد،چه حمایت هایی از سهامداران می شود؟، بیان کرد: در بحث کانون سهامداران خرد که اخیرا نیز مجدد مطرح شده است، می‌توان گفت که بیشتر یک نمایش محسوب می‌شود. مسئولین همیشه روز‌های آخر خدمت خود از این وعده‌ها می‌دهند. تقریبا ۱۰ سال است که این بحث مطرح شده و همه مسئولین در ماه‌های پایانی خود به یاد تشکیل این کانون می‌افتند.

او ادامه داد: هدف این کانون از این قرار است که می‌خواهد حافظ منافع سهامداران خرد باشد. دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس نیز چند روز قبل صراحتا بیان کردند که ما باید این کانون را تشکیل دهیم. در حالی که این حرف نا درست است. زیرا اگر قرار است کانون سهامداران خرد تشکیل شود؛ این نوع تشکل‌ها همان طور که سابقه سایر کشور‌ها نیز نشان می‌دهد، باید تشکل‌های خود انتظامی باشند که از دل خود مردم به وجود آمده اند. یعنی نهاد‌هایی از پایین به بالا شکل بگیرند.

او در ادامه افزود: لذا اگر قرار است که این کانون با دستور دیگران شکل بگیرد، باید گفت که از همین حالا محکوم به شکست است و فقط می‌خواهند یک نهادی را تشکیل دهند، یک سری افراد در آن بنشینند که بیکار نباشند و از طرف دیگر بگویند ما یک کانون سهامداران خردی تشکیل دادیم و از کنار آن بتوانند صدای سهامداران خرد زیان دیده را ساکت کنند. در نتیجه اولین شرط تشکیل این کانون این است که باید تشکلی باشد که از طرف خود مردم تشکیل شده باشد و بستر آن به لحاظ حقوقی باید فراهم کنند.

میرزایی در ادامه بیان کرد: دستگاه قضایی کشور نیز باید چنین بستری را فراهم کند که یک NGO مانند شکل بگیرد و سپس دامنه نفوذ و قدرت آن را نیز مشخص کنند. مشخص شود که نهادی که قرار است شکل بگیرد چه کارکردی خواهد داشت؟ به عبارت دیگر، حوزه نفوذ این کانون تا کجاست و می‌تواند از حق سهامداران دفاع کند.

تاثیرگذاری مناسب این طرح‌ها در بلند مدت محقق می‌شود

او افزود: با توجه به ساختار و بافت سیستم اداری و مدیریتی کشور، در کوتاه مدت این نهاد‌ها را خیلی موثر نمی‌بینم. البته تاثیر آن در بلند مدت طبیعی است؛ همانطور که سطح آزادی سیاسی الان نسبت به ۷۰ سال قبل خیلی افزایش پیدا کرده است. اما در کوتاه مدت به علت اینکه بازار سرمایه و فراتر از آن کل سیستم اداری و ساختاری کشور طوری است که تقسیم قدرتی بین چند نهاد حقوقی صورت گرفته است، موفق نخواهد شد. به بیان دیگر همین نهاد‌ها هستند که خط مشی‌ها و جهت دهی‌ها را مشخص می‌کنند و در واقع توافقی بین آنها  است .

میرزایی اظهار کرد: با این شرایط می‌توان گفت که این کانون بیشتر به صورت یک نمایش است. متاسفانه همواره در حوزه اقتصاد کشور ما این نقیصه وجود دارد که ما صرفا سازمان‌ها را از دیگر کشور‌ها کپی کرده و در کشور پیاده می‌کنیم، بدون اینکه به الزامات، بستر نهادی و چالش شکل گیری آن‌ها دقت کافی را کرده باشیم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا کشور‌های دیگر نیز از این دست کانون‌ها دارند یا خیر، بیان کرد: درباره تجربه سایر کشور‌ها اطلاع دقیقی ندارم. سایر کشور‌ها شورای مقررات مالی دارند که یک شورای مرکزی است و بانک، بورس و بیمه زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. این سازمان‌ها یک سری لوازمی را فراهم می‌کنند مانند شفافیت بازار و الزام به دقیق بودن صورت‌های مالی که اگر رعایت نشوند دستگاه قضایی به شدت برخورد می‌کند.

او افزود: خود به خود فضایی شکل می‌گیرد که سهامدار خرد بتواند با دید دقیق تری تصمیم بگیرد و دیگر نیازی ندارد که به حمایت کسی نیاز داشته باشد. در واقع این سازمان‌ها و ساختار‌ها نیستند که کار را پیش می‌برند. در حقیقت محیط حقوقی و محیط نهادی باید اصلاح شود. راهکار این است که باید یک تعاملاتی بین سازمان بورس و دستگاه قضایی شکل بگیرد، نقایص طرح را بر طرف کنند، طرح به مجلس داده شود و مجلس یک ساختار نوینی را شکل بدهد. مهم‌ترین نکته نیز در این موارد این است که به این مصوبات، پایبند باشند و نه اینکه فقط یک ساختار بیهوده‌ای شکل بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
درخواست سهامداران از مجلس
۱۸:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
مجلس چه کاری برای بورس در 9 ماه گذشته انجام داده تقریبا هیچ! حداقل این کارها را انجام دهد تا زیان سهامداران کمتر شود.
متاسفانه بودجه 1400 را با فروش اوراق دولتی و صندوق ها مثل سال 1399 تصویب کرده اند معلوم است بورس منفی می ماند.
هیچ نظارت و تحقیق تفحصی از عرضه اولیه ها و صندوق پالایش که گران به مردم عرضه کرده اند و حالا زیر قیمت عرضه آمده اند انجام نداده اند.
مجلس ناظرین در شورای عالی بورس دارد که هیچ اقدامی در یکسال گذشته برای دفاع از حقوق سهامدار خرد زیان دیده انجام نداده است.
کمیسیون اقتصادی و اصل 90 مجلس بر روی سازمان بورس نظارت قاطعی ندارند و عملا معاملات مشکوک و فروش های حقوقی ها و دستکاری قیمت ها به ضرر سهامداران خرد ادامه دارد.
مجلس هیچ بودجه ای برای تزریق به بورس و حمایت بازار تصویب نکرده.
مجلس بهتر است با قانونی فوری فروش سهام دولتی و حقوقی ها را بمدت چند ماه ممنوع کند تا بورس از فشار فروش نجات یابد.