سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رگبار باران و رعد و برق ارتفاعات سیستان و بلوچستان را فرا می‌گیرد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی می‌شود بعدازظهر امروز دوشنبه رگبار و رعدوبرق همراه با وزش تندبادهای شدید ارتفاعات مناطق مرکزی این استان را فرا گیرد.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:سامانه بارشی بعدازظهر دوشنبه وارد سیستان و بلوچستان شده از نوع همرفتی با بارش‌های آن رگباری بوده بنابراین احتمال آبگرفتگی موقت و جاری شدن روان آب نیز وجود دارد.

او ادامه داد: عمده اثرات مخاطره‌آمیز این پدیده وزش تندبادهای شدید همراه با گردوخاک، وقوع صاعقه و رعد و برق و احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها به صورت محدود ارزیابی می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: توصیه می‌شود در زمان بارندگی و تندبادهای موقتی از قرارگیری در فضای باز خودداری و از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها پرهیز شود.

او خاطرنشان کرد: سامانه همرفتی پیش‌رو از سامانه چند روز اخیر ضعیف‌تر است لذا دامنه فعالیت آن نیز محدودتر ارزیابی می‌شود.

جابجایی ذره به ذره و معمولا از سطح پایین به بالا همرفت می‌گویند این کلمه در علوم مختلف کاربردهای مختلف دارد اما در علم هواشناسی درواقع صعود هوای سطح زمین به بالا را همرفت است.

حال اگر هوای سطح زمین مرطوب باشد این صعود هوا رطوبت را نیز به همراه خود بالا خواهد برد از آنجا که معمولا و در شرایط عادی هوای سطح زمین گرم‌تر از لایه‌های بالایی جو است پس از صعود رطوبت به بالا این رطوبت‌ها سرد و فشرده شده و پس از تشکیل ابر می‌تواند موجب بارندگی شود.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.