سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخن روز؛

رمضانی متفاوت در ایام کرونا/ضیافت افطار را به خانه نیازمندان ببریم

ماه رمضان، ماه راز و نیاز و عبادت و تقرب به خداوند و ماه معنویت است و در این ماه دل‌ها به خداوند نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ماه رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه باز شدن در‌های رحمت، آغاز شد. در این ماه بوی خوش قرآن و شمیم شکوفه‌های دل انگیز مناجات و رایحه روح بخش بندگی خدا به مشام می‌رسد.

همه ساله مردم نیکوکار در این ماه سفره‌های اطعام برپا کرده و برای اموات خود خیرات می‌کنند.

اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، حال و هوای این روز‌ها تغییر کرده و کارشناسان بهداشت تجمع و مهمانی را باعث افزایش بیماری کووید ۱۹ می‌دانند لذا باید رفتاری متفاوت هم در زمینه عبادت و هم در زمینه کمک به دیگران انتخاب کرد.

ماه رمضان، ماه راز و نیاز و عبادت و تقرب به خداوند و ماه معنویت است و در این ماه دل‌ها به خداوند نزدیک‌تر می‌شود.

این ماه از رتبه و منزلت خاص برخوردار است و در روایات آمده کسی می‌تواند ماه رمضان را درک کند که ماه رجب و شعبان را درک کرده باشد؛ بنابراین رجب و شعبان مقدمه ماه رمضان بوده و فصل نیایش با این سه ماه کامل می‌شود.

به تعبیر آیات قرآن و پیامبر گرامی اسلام (ص)، ماه رمضان ماه رحمت، آمرزش، عنایت خداوند و بازشدن در‌های آسمان و ماه محدود و بستن شدن در‌های جهنم است.


بیشتر بخوانید


ماه رمضان ماه نزول قرآن بوده و اول آن رحمت و اوسط آن مغفرت و انتهای آن رهایی از جهنم و عذاب است بنابراین باید این فرصت را غنیمت شمرد.

ماه رمضان را نباید در آب و غذا نخوردن تفسیر کرد بلکه باید اعمال بهتر و بیشتری از جمله خواندن ادعیه، دستگیری، مساعدت، کمک، خدمت به دیگران و ... را انجام داد و این ماه را کامل و جامع دید.

ماه رمضان را باید به یک دانشگاه و دانش‌سرا و دنیای پررحمت و پرمغفرت و به یک دنیای لطیف تفسیر کرد.

در این ایام اگر کسی را رنجانده و وی را ناراحت کرده ایم باید از او طلب حلالیت کرده تا خداوند هم از در رحمت با ما برخورد کند.


ماه رمضان امسال چگونه می‌توانیم به نیازمندان مواسات کنیم؟

ماه رمضان فرصت و بهانه خوبی برای مواسات است؛ بسیاری از خانواده‌ها هم اکنون نمی‌توانند زندگی خود را تأمین کنند لذا مردم می‌توانند از آن‌ها دستگیری کنند.

بعد از سخنان رهبری، رزمایش معیشتی شکل گرفته و همه باید در این زمینه همکاری و کمک کنند تا این رزمایش به خوبی انجام شود.

مردم در ماه رمضان سال‌های گذشته در مساجد و منازل مهمان دعوت کرده و سفره افطاری پهن می‌کردند، اما اکنون با توجه به شیوع کرونا می‌توانند آن را در قالب بسته‌های معیشتی بین نیازمندان توزیع کنند.

برخی هم برای مغفرت درگذشتگان خود و یا ادای نذر همه ساله اطعام دهی داشتند و اکنون می‌توانند آن نذورات را در قالب طرح مواسات توزیع کنند.

هر فردی می‌تواند به اندازه توان خود به نیازمندان کمک کند و همه باید دست به دست هم داده و تلاش کنیم تا کسانی که مشکل معیشتی پیدا کرده اند احساس تلخی نکنند.

طبخ روزانه هزار افطاری گرم و توزیع در درب منازل نیازمندان

به همت دفتر نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، روزانه هزار پرس غذای گرم در آشپزخانه مرکزی مصلای امام خمینی (ره) شهرکرد طبخ و لحظه افطار درب منازل افراد و نیازمندان و روزه‌داران توزیع می‌شود .

حجت الاسلام و المسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: تا پایان ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار افطاری بین نیازمندان توزیغ خواهد شد.

 امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان و در این شرایط قرمز کرونایی، طبعاً یکی از وظایفی که مؤمنین نسبت به یکدیگر دارند آن است که هر چه می‌توانند به یکدیگر کمک کنند افزود:  مخصوصاً از مستحبات مؤکد افطار دادن در این ماه مبارک است که این نهضت مؤمنانه از مدت‌ها قبل در استان به صورت یک قرارگاه شکل گرفته است  و در هر مقطعی توسط سپاه پاسداران به عنوان دبیر این قرارگاه، با همکاری گروه‌های جهادی، مردمی، کمیته امداد، هلال احمر، مساجد و دستگاه‌های مختلف کمک‌های قابل توجهی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به اینکه افطاری درب نیازمندان و روزه‌داران توزیع می‌شود گفت: نیازمندان توسط گروه‌های جهادی، کمیته امداد و دستگاه‌های مختلف مشخص شده‌اند و غذا‌ را درب خانه افراد تقدیم حضورشان می‌کنند تا این نهضت مؤمنانه به حول و قوه الهی به خوبی شکل بگیردو بیشتر هم در روستا‌ها سعی می‌کنند به نیازمندان تحویل بدهند.

او افزود: من از مساجد هم تقاضا می‌کنم هر کدام به هر شکل که می‌توانند در این برنامه سهیم بشوند و مؤمنین در خانه‌های خودشان غذا بپزند و به همسایگان و نیازمندانشان بدهند و به هر شکل که می‌توانند نهضت افطاری دادن را گسترش بدهند تا خدای متعال برکات ویژه خودش را به وسیله این کار‌های محسنانه بر جامعه ساری و جاری کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت: خیرین  و کسانی که می‌خواهند در این امر خداپسندانه مشارکت داشته باشند می‌توانند به دفتر نماینده ولی فقیه در استان مراجعه کنند یا کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۰۱۱۳۵۷۱۸۸۹۰۰۹ یا شماره کارت ۶۰۳۷ - ۹۹۷۵ - ۹۹۱۴ - ۸۶۲۵ نزد بانک ملی به نام دفتر نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد واریز نمایند.

تجربه نشان داده که مردم ایران خوشنام و خوش نیت بوده و هرجایی که نیاز به کمک و مساعدت به همنوع است، وارد میدان شده اند؛ لذا امسال بهترین کار دستگیری از هموطنان، همنوعان، مسلمانان و مؤمنان است که در جریان ویروس کرونا معیشت آن‌ها به خطر افتاده است؛ بنابراین باید کاری کرد که تلخی حوادث به حداقل برسد و در این صورت دعای خانواده‌های نیازمند در حق فرد نیکوکار بیشتر مورد عنایت خداوند قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.