سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکز بهداشت قم اعلام کرد؛

مبارزه با انگل سالک در روستاهای قم

طرح آغشته سازی پشه بند‌ها به سم دلتامترین برای پیشگیری از سالک در روستا‌های قم در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بنا بر اعلام مرکز بهداشت قم،جمعیت مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان در کنار فعالیت‌های مربوط به کنترل و پیشگیری از کرونا  هم چون سال‌های گذشته طرح آغشته سازی پشه بند‌ها به سم دلتامترین را به منظور پیشگیری از بیماری سالک در دستور کار قرار داده است.

این طرح که از اواسط فروردین ماه آغاز شده است در حال حاضر کارشناسان مرکز بهداشت قم  در حال آغشته سازی پشه بند‌های روستا‌های دو بخش مرکزی و کهک هستند.

با توجه به این که روستا‌های قمرود، قنوات، کهک و لنگرود جزو مناطق بومی شیوع سالک است، همه ساله در فروردین ماه با آغاز فعالیت پشه‌ها طرح آغشته سازی پشه بند‌ها به سم در این روستا‌ها اجرا می‌شود.

 با توجه به این که اهالی روستا به خصوص کشاورزان و دامداران بیشترین آمار ابتلا را دارند ،طرح‌ مبارزه با سالک تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سالک یک بیماری پوستی واگیردار است که انگل آن به نام لیشمانیا در بدن حیواناتی مثل موش ، سگ های ولگرد و همچنین در آب های آلوده وجود دارد ؛ این بیماری در اثر پشه ای که روی آن می نشیند به وجود می آید و به وسیله نیش آن به انسان منتقل می شود.

اصلی‌ترین نشانه‌ی این بیماری زخم‌های پوستی بدون درد هستند. علائم پوستی این بیماری ممکن است تنها یک یا دو هفته پس از گزیده شدن توسط پشه‌ خاکی، بروز کند؛ اما در مواردی ممکن است، بروز علائم بیماری ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

در افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و نشانه‌های پوستی بیماری نیز بروز کرده است، ممکن است بروزعلائم اصلی بیماری، بین ۱ تا ۵ سال بعد از بهبود کامل زخم‌های سالک، طول بکشد؛این علائم عمدتا عبارتند از زخم‌هایی در دهان، بینی یا روی لب، سایر علائم عبارتند از گرفتگی بینی یا آبریزش بینی،خونریزی از بینی (خون دماغ شدن)و تنگی نفس است.

تاکنون هیچ واکسن یا دارویی برای پیشگیری از سالک وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از آن این است که از گزیده شدن توسط پشه‌ خاکی که ناقل این بیماری است، جلوگیری شود. 

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
فداحسین
۱۵:۲۷ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سالک شده صورتم