سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خسارت ۸۰ میلیارد تومانی سرمازدگی باغ های نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: سرما ۸۰ میلیارد تومان به باغ های نهاوند خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،کریم حاج بابا علی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوندگفت:در شهرستان نهاوند بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار انواع درختان میوه ویژه مناطق سرد سیری و معتدل کوهستانی وجود دارد که سالانه حدود ۱۴۵هزار تن میوه در آن ها تولید می‌شود و  در ۱۴ محصول باغی رتبه اول استانی را دارد.

او ادامه داد: در چند مرحله در اسفند سال گذشته و فروردین امسال به حدود ۳هزار هکتار از باغ های مثمر نهاوند بر اثر سرمازدگی خسارت وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: در شهرستان نهاوند بیش از  ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار انواع باغ های میوه وجود دارد که بخش زیادی از آن در حومه شهر و روستاهای اطراف بخش مرکزی و زرین دشت هستند.

حاج بابا علی بیان کرد: به همین دلیل بیشترین سطح باغات آسیب‌دیده مربوط به حومه شهر و روستای جهان‌آباد، کوهانی،تکه،شعبان،رضی آباد است که طبق برآورد کارشناسان حدود ۶۰ درصد باغ‌های این منطقه دچار خسارت شده‌اند.

او اظهار کرد: طبق برآوردهای به عمل آمده در اثر سرمازدگی حدود ۹هزار تن محصول دچار آسیب شده‌اند که حجم خسارت مالی وارده نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: در این سرمازدگی باغ های آلو، هلو، شلیل، گردو، زرد آلو، سیب و بادام که عمدتا مربوط به باغات حومه شهر و روستای اطراف شهر در بخش مرکزی هستندبیشترین آسیب را دیده اند و پس از برآوردهای به عمل آمده از سوی کارشناسان کشاورزی میزان خسارت وارده به استان اعلام شده است.

حاج بابا علی ابراز داشت: شهرستان نهاوند به واسطه محصور بودن در بین کوه‌های مرتفع از جمله گرین و موقعیت جغرافیایی آن دارای آب و هوای سرد و خشک در زمستان‌ها است و در اوایل بهار به علت ورود جبهه های سرد و پائین آمدن ناگهانی دما در کوتاه‌مدت دچار نوسان دمای هوا و در نتیجه سرمازدگی باغات می‌شود که این امر به طور سالانه خسارات زیادی را به بخش کشاورزی شهرستان وارد می‌سازد.

در اثر سرمازدگی بیش از  ۲هزار میلیارد ریال خسارت به  باغ های استان همدان وارد شد

احدظفری,رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این مورد گفت: خسارت سنگین سرما زدگی به محصولات باغی و زارعی استان همدان بیش از  ۲هزار۴۹ میلیارد ریال برآورد شده است.

او افزود: همچنین سرمازدگی و کاهش دما، ۲ هزار و ۴۹ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال به محصولات باغی و زراعی این استان خسارت وارد کرد که کاهش دما در روزهای ششم تا ۱۸ فروردین ماه امسال یک هزار و ۸۱۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال به محصولات باغی و ۲۳۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال به محصولات زراعی استان همدان خسارت وارد کرد.

ظفری ادامه داد: در این مدت ۲ هزار و ۶۶۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان دچار خسارت شد که هشت هزار و ۱۹۰ هکتار از سطح زیر کشت محصولات باغی و ۱۸ هزار و ۴۷۵ هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی استان همدان با کاهش دمای هوا به زیر صفر، دچار خسارت جدی شدند.

او بیان کرد: با کاهش دما در این مدت، سرمازدگی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد به محصولات زراعی و ۱۰ تا ۵۰ درصد به محصولات باغی شهرستان های استان همدان خسارت وارد کرده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: بیشترین خسارت وارد شده به سطح زراعی استان شامل محصول چغندر، کلزا، جو و گندم و بیشترین خسارت وارد شده به محصولات باغی به محصولات شلیل، زردآلو، گردو و بادام است.

امین روزبه یکی از باغداران بخش مرکزی نهاوند در مورد میزان خسارت می گوید: حدود ۲هکتار انواع باغ های میوه دارم که متاسفانه همه آن بر اثر سرمازدگی از بین رفته است.

او افزود: واقعا میزان خسارت در باغ های بخش مرکزی به علت نزدیکی به رودخانه گاماسیاب و کوهستان های پر از برف گرین زیاد است و هرسال این خسارت متغیر است ولی امسال در چند نوبت سرمازدگی سرمایه ما را نابود کرد.

روزبه یادآورشد: متاسفانه به علت پرداخت نشدن به موقع خسارت سرمازدگی و کاغذبازی های اداری، باغداران رغبتی به بیمه کردن باغ های خود ندارند و هرسال خسارت آن ها زیاد است و باید دولت فکری به حال باغداران بکند.

حسین مرادنادری یکی دیگر از باغداران روستایی نهاوند هم گفت : سرمای اسفند و فروردین ماه همه محصولات باغ های من را که حدود ۱هکتار است از بین برد.

او گفت: یک سال زحمت نگهداری از باغ ها را می کشیم متاسفانه با چند مرحله سرما از بین می روند و دولت هم آنچنان که باید و شاید از ما حمایت نمی کند.

نادری اظهار داشت: قبلا پول بیمه پرداخت می کردیم اما حمایت خوبی از طرف دولت و صندوق های بیمه انجام نمی شد وبه همین خاطر دیگر باغ داران پول بیمه کمتر پرداخت می کنند.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
کارشناسان جهاد کشاورزی باید در این زمینه برای کاشت محصولات متناسب با آب و هوای منطقه به کشاورزان مشاوره بدهند و همچنین روند پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده از سوی بیمه تسهیل بشه تا کشاورزان رغبتی برای بیمه کردن محصولات خود داشته باشند.