سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادگیری در آینده چگونه است؟

رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران درباره چگونگی یادگیری در آینده توضیحاتی داد.

امید فاطمی، رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وجود این باور غلط در جامعه که یادگیری الکترونیکی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ... است، در ادامه اظهار کرد: در دنیای پیشرفته کنونی دانشمندان پداگوژی (علم و هنر یاددهی و یادگیری) می‌گویند که فرآیند شناختی باید در ذهن دانشجو شکل بگیرد و مطلب در ذهن او ساخته شود نه این‌که مطالب و مفاهیم از بیرون به ذهن دانشجو وارد شود.

او افزود: برای رسیدن به یادگیری عمقی لازم است:

۱) محتوای مناسب و با کیفیت (چند رسانه‌ای و تعاملی) برای یاددهی تامین کرد.

۲) یادگیری بر مبنای فعالیت باشد که دانش پذیر با مطالب تعامل ایجاد کند.

۳) یادگیرنده (دانشجو پذیر) محور یادگیری و نه استاد محور آن باشد.

۴) تدریس مناسب با تعریف پیامد‌های یادگیری و دستاورد‌های مشخص طراحی کرد.

۵) به صورت اجتماعی و با تعامل با دیگر یادگیرندگان و یاددهندگان شکل بگیرد.

فاطمی تصریح کرد: پس یادگیری را باید مفیدش کرد.
م: محتوا محور

ف: فعالیت محور

ی: یادگیرنده محور

د: دستاورد محور

ش: شبکه محور

او ادامه داد: یادگیری دانشجو محور موثرتر از استاد محور، یادگیری فعالیت محور بهتر از غیر فعال و یادگیری محتوا محور اثرگذارتر است.

فاطمی یادگیری الکترونیکی را روش مناسب برای تحقق این گونه یادگیری ترسیم کرد و گفت: تغییرات زیاد یادگیرندگان (دانش پذیران) از جمله حرکت به سمت استفاده از موبایل، اینترنت، کانال‌های تلگرامی و ... همگی حاکی از حرکت فراگیران به سمت محیط‌های الکترونیکی شبکه‌ای است که خود سبب شده افراد دائماً به اطلاعات دسترسی داشته باشند این در حالی است که زمانی دسترسی اطلاعات تنها به حضور در کلاس درس محدود می‌شد و استاد وظیفه خود را بیشتر در انتقال اطلاعات به دانشجویان می‌دانست.

رئیس مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات گسترده IT و و فناوری‌های پیشرفته و هوش ماشین در دنیای کنونی افزود: هم ا کنون مرز ارتباط ماشین و انسان کم‌رنگ‌تر شده است و به صورت شفاف این دو در هم تنیده اند. اگر پیش از این برای ارتباط با ماشین نیازمند کامپیوتر بودیم امروز با فناوری‌های پوشیدنی و فراگیر مثل تلفن هوشمند و دستیاران صوتی ارتباط انسان و ماشین دائمی و بدون مرز شده است. از این دوران (دوران در هم تنیدن ماشین و انسان) به انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود.

فاطمی با بیان این‌که نتیجه این تغییرات پارادیم جدیدی به اسم «یادگیری الکترونیکی» را ایجاد کرده است. یادگیری آینده متعلق به یادگیری عمقی و الکترونیکی است.


بیشتر بخوانید


 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.