سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت سجاده قاجاریه در فهرست میراث ملی

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی، از ثبت سجاده ملّه شهرستان خوسف در فهرست میراث غیر منقول (اشیاء) ملی خبر داد.

سیروسی مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با توجه به این که پارچه ملّه یکی از نمونه‌های منحصر به فرد پارچه در ایران است گفت: اهمیت پارچه ملّه به خاطر خود رنگ بودن آن است، چون رنگ پارچه‌های این پنبه شبیه به خاک است و بومیان منطقه آن را بیشتر برای سجاده و جانماز استفاده می‌کرده اند و معتقدند که این سجاده بازگشت به خاک را برای آن‌ها تداعی می‌کند.

او افزود: پس از حدود ۴۰ سال که این هنر منسوخ شده بود در سالیان گذشته دوباره احیا شده و رونق آن بازگشته است، هنر پارچه بافی ملّه با شماره هزار و ۶۲۳ در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

سیروسی اظهار کرد: این سجاده تنها نمونه به جای مانده از سجاده‌های گلدوزی است و قدمت این سجاده به دوره قاجاریه برمی گردد.

مسئول ثبت میراث منقول (اشیاء) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: روی این سجاده با نخ‌های ابریشم نقوش گل و بته گلدوزی یا بخارا دوزی که یکی از نقوش رایج در منطقه است انجام شده، این سجاده دارای ابعاد طولی ۱۵۰ سانتیمتر و عرض ۱۰۰ سانتیمتر است.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.