سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوبره نماد و سمبل حیات وحش استان یزد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم گفت: هوبره یکی از پرندگان دشت زی از خانواده درناسانان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، موسی شمسایی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم گفت: پرنده هوبره در دشت‌های فلات مرکزی ایران زیست می‌کند و سمبل حیات وحش استان یزد است.

او افزود: هوبره پرنده بزرگی از تیره درناسانان است و زیستگاه این پرنده از شبه جزیره سینا تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد.

شمسایی ادامه داد: هوبره پرنده‌ای نیمه مهاجر است و پرنده‌هایی که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کنند در فصل زمستان به نقاط گرم شبه جزیره عربستان، جنوب ایران، جنوب عراق، سیستان و بلوچستان و جنوب غرب هند مهاجرت می‌کنند.

او گفت: منطقه قره تپه در خاتم یکی از بزرگترین زیستگاه‌های هوبره است که بیشترین جمعیت هوبره را دارد. هوبره از حشره ها، برگ و بذر گیاهان مانند یونجه، کلزا، کرزک و... تغذیه می‌کند.

شمسایی گفت: لانه سازی هوبره با سایر پرندگان متفاوت است و بدون استفاده از چوب روی زمین تخم گذاری می‌کند که رنگ تخم‌ها شبیه محیط اطراف است تا در برابر شکارچیان محافظت شود.

او بیان کرد: متاسفانه این پرنده در زمره پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شمسایی افزود: مهم‌ترین عوامل تهدید کننده جمعیت هوبره، تخریب زیستگاه این پرنده به بهانه برداشت معادن ماسه، احداث جاده، تخریب لانه به دلیل چرای دام، شکار با سگ‌های گله، قاچاق تخم و جوجه، صید و شکار غیر مجاز است.

او گفت: با افزایش سطح حفاظت فیزیکی از مناطق و زادآوری این گونه  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و افزایش آگاهی مردم شاهد حضور جمعیت زیادی از پرنده هوبره در منطقه شکار ممنوع قره تپه شهرستان خاتم هستیم.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.