سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندر چابهار کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه

معاون بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت‌های بالقوه در حال تبدیل شدن به یک کانون نوین، تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، شهدادی معاون بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است گفت: دستورات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب، سواحل مکران را در مسیر توسعه قرار داده و این روز‌ها چابهار آینه تمام‌نمای تحقق آرمان‌های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.

شهدادی گفت: از لحاظ جایگاه و اهمیت، بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی قرار دارد و ۲۰ درصد از کالا‌های اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می‌شود.

وی گفت: وضعیت استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی‌های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۱۳۹۶ و ادامه فعالیت در راستای بهره برداری از فاز‌های بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.

شهدادی تاکید کرد: بندر چابهار هم اکنون با درافت ۱۶.۵ متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی‌های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل‌های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده‌های تخلیه غلات است.

شهدادی افزود: شکوفایی و بهره برداری از ظرفیت‌های بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت و گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن ۲ مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم‌های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشور‌های آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.

حسین شهدادی افزود: قدرت‌های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در چابهار سرمایه گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در بندرچابهار گفت: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با سرمایه گذاری افزون‌بر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌های با درافت ۱۶.۵ متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه‌های بندری (انبار رو باز و رو بسته – محوطه‌های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه‌های توسعه‌ای در بندر، ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشور‌های منطقه هند، افغانستان، کشور‌های آسیای میانه از جمله این موارد در این سال‌های اخیر بوده است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.