سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان

کار گرده افشانی از سطح بیش از ۴ هزار و۵۰۰ هکتار از نخیلات شهرستان منوجان آغاز شده است و تا نیمه نخست اردیبهشت ماه ادامه دارد.

محسن نوشادی مدیر جهاد کشاورزی منوجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: گرده افشانی خرما از مهمترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی است که با توجه به زود رس بودن و دیررس بودن محصول خرما، هم‌اینک گرده افشانی بیش از ۴ هزار و۵۰۰ هکتار اصله درخت خرما در شهرستان منوجان از اوایل فروردین آغاز شده است و تا نیمه نخست اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او افزود: گرده‌افشانی نخیلات بیشتر به صورت سنتی و دستی به صورت گذاشتن گرده نر بین خوشه‌های ماده انجام می‌شود.

نوشادی با تاکید بر اینکه این شهرستان یکی از مناطق مستعد تولید خرما در استان کرمان است، تصریح کرد: سالانه بیش از ۵٠ هزار تن انواع خرما در این شهرستان تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی به سایر کشور‌های همسایه و آسیای میانه نیز صادرات صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی منوجان، مهمترین ارقام خرمای کشت شده در شهرستان منوجان را شامل مضافتی، مرداسنگ، کلوته، ربی، زاهدی و هلیله عنوان کرد.

نوشادی ضمن توصیه به باغداران برای اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان بیان داشت: رعایت این موارد همراه با کاشت ارقام تجاری و جدید در افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر موثر است.

او افزود: کارشناسان این سازمان در این زمینه با نخلداران همکاری و راهنمایی‌های لازم را برای گرده افشانی صحیح ارائه می‌کنند.

نوشادی گفت: به کشاورزان توصیه شده، گرده نخل را از نوع مرغوب تهیه کنند تا محصولی خوب بدست آورند.

نوشادی تصریح کرد: گرده افشانی با ابزار‌هایی ازجمله داس، پرند، یک نیروی ماهر و مقدار لازم گرده انجام می‌شود.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان یا
آغاز گرده افشانی نخلیات در منوجان?