سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پنتاگون: مسدود شدن کانال سوئز بر روی عملیات‌های دریایی آمریکا تاثیر می‌گذارد

مقامات پنتاگون از مسدود شدن کانال سوئز و تاثیر آن بر حمل و نقل کشتی‌های آمریکایی ابراز نگرانی کردند

 

 

 

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، مقامات پنتاگون، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که مسدود شدن کانال سوئز بر حرکت شناور‌های ارتش این کشور تاثیر می‌گذارد.

در ادامه این بیانیه آمده است که وزارت دفاع آمریکا روش‌های جایگزینی برای پشتیبانی از عملیات‌های خود در منطقه دارد.

ربکا رباریچ، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، گفت: «ما نمی‌خواهیم در مورد تأثیرات عملیاتی خاصی صحبت کنیم. کانال سوئز یک منطقه مهم دریایی است و هرچه این آبراه مدت طولانی‌تری بسته بماند، تأثیر بیشتری بر حمل و نقل غیرنظامی و نظامی خواهد داشت. با این حال، ما توانایی‌های متناوب خود برای کاهش تأثیر و پشتیبانی از عملیات را در منطقه فرماندهی آمریکا در زمان مسدود ماندن این کانال خواهیم داشت.»

اظهارات پنتاگون در حالی است که برخی از کارشناسان هشدار داده اند ازدحام روزافزون کشتی‌ها در دو طرف کانال - که اکنون از ۳۰۰ کشتی فراتر رفته است - چالش‌های جدیدی را از جمله خطرات دزدی دریایی، ایجاد می‌کند.

پاول سالیوان، استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «به دلیل این حادثه، کشتی‌های بیشتری در امتداد سواحل آفریقا می‌روند و باید اقدامات امنیتی بیشتری در مناطفی مانند سومالی و یمن که خطر دزدی دریایی بیشتر است، انجام شود.»

او در ادامه افزود: «این اتفاق بالقوه فرصت‌های بیشتری را برای دزدان دریایی و سایر دشمنان فراهم می‌کند که ممکن است ظرفیت بسیاری از گارد ساحلی و نیروی دریایی را کاهش دهد.»

از روز سه شنبه گذشته تا به امروز کشتی بزرگ "اور گرین" در کانال سوئز به گل نشسته و کانال را مسدود کرده است.

با بروز حادثۀ برای کشتی باری «اِور گرین»، این کشتی از بامداد چهارشنبه در پهنای کانال سوئز گیر کرده است و به این ترتیب این آبراه تجاری حیاتی کاملا مسدود گردید و بر چرخه کالا در جهان نیز تأثیر گذاشته است. ارزش کالا‌هایی که در حالت عادی با کشتی از کانال سوئز می‌گذرند، به میانگین روزانه ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه تلاش برای تخلیۀ بار کانتیربر ۲۲۰ هزار تنی «اور گرین» ادامه داشت و اکنون به دلیل توقف کشتی‌ها در دو سوی کانال، بازگشایی هرچه سریعتر این آبراه استرتژیک با هدف مهار پیامد‌های اقتصادی و جهانی این حادثه، به یک فوریت مطلق بدل شده است.

به طور معمول، کشتی‌های کانتینربر و نفت‌کش‌ها به جای دور زدن کل قاره آفریقا، مسیر بسیار کوتاه‌تر ۱۹۳ کیلومتری کانال سوئز را طی می‌کنند تا از آسیا به اروپا یا برعکس بروند، به طوری که حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهان از این کانال عبور می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.