سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کار ساخت ۱۳ بند آب در افغانستان جریان دارد

اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان اعلام کرد که در حال حاضر، کار ساخت ۱۳ بند آب در این کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار برخی این بند‌ها تکمیل و افتتاح شوند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان اعلام کرد که در حال حاضر، کار ساخت ۱۳ بند آب در این کشور جریان دارد و قرار است به زودی کار برخی این بند‌ها تکمیل و افتتاح شوند.

نظام‌الدین خپلواک، سخنگوی این اداره گفت که هم اکنون کار روی بند‌های، کجکی در هلمند، بخش‌آباد در فراه، مچلغو در پکتیا، سلطان در غزنی، توری در زابل، پلتو در پکتیکا، شاه و عروس در کابل، پاشدان در هرات، شورابک در بدخشان و بند‌های سرآب و شفلوغ در ولایت ارزگان جریان دارد.

خپلواک همچنین گفت که قرار است کار ساخت بند آب شاه‌توت از سوی هند به زودی در کابل نیز آغاز شود. وی افزود که بند آب شاه و عروس در کابل و شورابک در بدخشان در حال تکمیل شدن است و قرار است این بند‌ها به زودی افتتاح شوند.

پیش از این مقام‌های افغانستان گفته بودند که آب‌گیری بند شاه و عروس واقع در ولسوالی شکردره کابل در اوایل ماه حمل ۱۴۰۰ خورشیدی آغاز می‌شود.

خپلواک همچنین درباره پیشرفت‌های کار بند آب پاشدان در ولایت هرات گفت: «بند پاشدان ظرفیت تولید دو میگاوات برق را دارد، ۱۸ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و ۵۴ میلیون متر مکعب آب را ذخیره می‌کند. این بند به هزینۀ ۱۱۷ میلیون دالر اعمار می‌شود که ۸۵ درصد کار آن تکمیل شده است.»

کار ساخت این بند آبی در ولسوالی کرخ هرات در سال ۱۳۹۰ خورشیدی آغاز شد و قرار بود در مدت سه سال تکمیل شود، اما به دلایل گوناگون کار آن در سال‌های اخیر متوقف شد.

این در حالی است که سه روز پیش بند کمال خان در ولایت نیمروز توسط محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان افتتاح شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.