سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار طالبان در مورد نقض توافقنامه‌ دوحه

طالبان درباره حضور نیرو‌های خارجی پس از ماه می‌هشدار داده و گفته است که اگر همه نیرو‌های خارجی مطابق پیمان دوحه در زمان معین شده از افغانستان بیرون نشوند، این گروه به مبارزه مسلحانه علیه نیرو‌های اشغالگر ادامه خواهد داد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، طالبان درباره حضور نیروهای خارجی پس از ماه می هشدار داده و گفته است که اگر همه نیروهای خارجی مطابق پیمان دوحه در زمان معین شده از افغانستان بیرون نشوند، این گروه به مبارزه مسلحانه علیه نیروهای اشغالگر ادامه خواهد داد.

مطابق توافقنامه‌ دوحه، شمار نیروهای خارجی باید تا کمتر از دو ماه دیگر در افغانستان صفر شود.

همزمان با تمدید 10 ماهه ماموریت نظامی آلمان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطابق ضرب الاجل توافق دوحه به دلایل فنی دشوار است.

طالبان اظهارات جو بایدن را مبهم خوانده و در بیانیه‌ای گفته است که پیمان دوحه راه بسیار معقول و کوتاه برای پایان جنگ بیست ساله میان افغانستان و آمریکا و رسیدن به افغانستانِ با صلح و ثبات است.

این گروه گفته است که به تعهدات خود در پیمان دوحه با جدیت متعهد بوده و از آمریکا نیز خواسته است که اراده محکم به تعهدات خود داشته باشد و این فرصت تاریخی را با مشورت ها و انگیزه های نادرست حلقات جنگ طلب از دست ندهد.

در بیانیه طالبان آمده است: «اگر خدای نخواسته، همه نیروهای خارجی مطابق پیمان دوحه در زمان معین شده از افغانستان بیرون نشوند، بدون شک این نقض پیمان از سوی جهت آمریکایی پنداشته می شود که مسئولیت آن به جهت مقابل راجع می گردد و در سطح جهانی نیز به حیثیت آمریکا صدمه می رساند.»

این گروه گفته است که درصورت نقض توافق دوحه، جنگ طالبان علیه نیروهای خارجی از سر گرفته می‌شود و مسئولیت دوام جنگ، تلفات و زیان‌ها به دوش جهت سرپیچی کننده می‌باشد.

بر اساس توافق‌نامه صلح آمریکا و گروه طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه به امضا رسید، آمریکا متعهد شده که نیروهای خارجی تا اول ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند. در مقابل، گروه طالبان نیز متعهد شده است که روابط خود با گروه‌های تروریستی دیگر را قطع کرده و اجازه تهدید امنیت آمریکا از خاک افغانستان را ندهد.

پس از امضای توافقنامه‌، حملات طالبان علیه نیروهای خارجی متوقف شده است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.