به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دیپ فیک ویدئویی است جعلی که مردم را در حال کاری که قبلا انجام ندادهاند، نشان میدهد. این موضوع میتواند برای از بین بردن اعتبار یک شخص انجام شود. با پیشرفت فن آوری ایجاد deepfakes، ساخت ویدئوهایی که میتوانند مردم را گول بزنند، آسانتر میشود. در واقع این فناوری اکنون در دسترس هر کسی که تلفن هوشمندی داشته باشد قرار دارد. این روزها یک برنامه در تلفن هوشمند وجود دارد که برای ایجاد دیپ فیک نیاز به کامپیوتر پر انرژی و استودیوی فیلم سازی را از بین میبرد.
بیشتر بخوانید
با استفاده از تلفنهای اندروید یا آیفون میتوان deepfakes ایجاد کرد، سال گذشته برنامهای به نام Reface برای دستگاههای iOS و اندروید منتشر شد. با استفاده از این برنامه، کاربران یک سلفی میگیرند و صورت خود را به ویدئوها، عکسها، GIFها و الگوهای رفتاری وارد میکنند. این تصاویر را میتوان در شبکههای اجتماعی هم به اشتراک گذاشت.
برنامه خطرناک تری نیز به نام Avatarify وجود دارد که به کاربر امکان میدهد حرکت چهره یک شخص را روی عکس هدایت کند. این کار با انتخاب هر تصویری انجام میشود و با دوربین سلفی روی تلفن کاربر، او میتواند حرکات فردی را که از تصویرش استفاده میشود کنترل کند. این برنامه فقط برای iOS در دسترس است و از ماه فوریه تاکنون بیش از شش میلیون بار نصب شده است.
آنجانا سوسارلا، استاد دانشگاه ایالتی میشیگان میگوید: "وقتی این کار را با تصاویر پدربزرگ انجام میدهیم، همه چیز بسیار زیباست. اما میتوانید عکس هرکسی را از رسانههای اجتماعی او برداشت و از آنها تصاویر دستکاری شده ساخت؛ این موضوع نگران کننده است. ".
اما همه این برنامههای گوشیهای هوشمند چندان تهدیدآمیز نیستند. Wombo، هم برای iOS و هم برای اندروید در دسترس است که یک ویدئوی همگام سازی ایجاد میکند. کاربر تصویر و آهنگ را انتخاب میکند و برنامه بقیه کارها را انجام میدهد. بر خلاف برنامههای deepfake پیچیدهتر، این برنامه قصد ندارد اعتبار شخصی را از بین ببرد. مدیرعامل Wombo، بن صیون بنخین، میگوید که با این برنامه، کاربران قادر به انتخاب چیزی نیستند که فوق العاده توهین آمیز باشد یا تصور غلط ایجاد کند.
برنامه شجره نامه MyHeritage از بستگان درگذشته عکس میگیرد و آنها را دوباره زنده میکند. این برنامه که دلتنگی عمیق نامیده میشود، طی چهار هفته گذشته بیش از ۶۵ میلیون نفر را زنده کرده است. همه این سایتها میگویند که از تصاویر آنها برای سرگرمی، هجو و بازآفرینی تاریخ استفاده میشود.
مسئلهای که وجود دارد این است که ایجاد deepfakes یک نقطه ضعف دارد. یکی از راهها این است که برای کسانی که deepfakes را مشاهده میکنند روشن شود که آنچه مشاهده میکنند واقعی نیست. گیل پری، مدیرعامل شرکتی که به سایتهای عمیق MyHeritage کمک میکند، میگوید: "شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطب از این رسانه مصنوعی آگاه است. ما باید دستورالعملها، چارچوبها و سیاستها را برای جهانیان تنظیم کنیم تا بدانند چه چیزی خوب و چه چیزی بد است. "
انتهای پیام/