سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دانشگاه جندی شاپور شرایط عرضه به مجامع بین المللی را ندارد

غلامی گفت: شرایط دانشگاه جندی شاپور اصلا خوب نیست و با این وضعیت، شرایط عرضه به مجامع بین المللی را ندارد.

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت دانشگاه جندی شاپور اظهار کرد: حدود سه سال پیش قدیمی ترین دانشگاه جهان، تحت عنوان دانشگاه جندی شاپور که در شهر دزفول قرار دارد توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شد و این افتخاری است که در اسناد بین المللی، وجود قدیمی ترین دانشگاه دنیا را با ویژگی های خاص و گسترده در کشورمان به صورت ثبت شده داریم. 

وزیر علوم ادامه داد: ویژگی های این دانشگاه نشان می دهد که در سده های گذشته از سراسر جهان هم دانشمندان و هم دانشجویان در مرکز بزرگ جندی شاپور کنار هم جمع می شده اند و علوم مختلف آن زمان را از دورترین نقاط مثل چین، هند، یونان و رم را به این دانشگاه می‌آوردند. 

غلامی تصریح کرد: فضایی که در سده های گذشته در دانشگاه جندی شاپور البته بر اساس اسناد متقن تاریخی بوده است، یک فضای کاملا آکادمیک و دانشگاهی بوده و بحث و گفت وگوی آزاد و پذیرش ایده ها و نظرات مختلف در آن وجود داشته است. 

به گفته این مقام مسئول، در دانشگاه جندی شاپور ۴۰۰ هزار جلد کتاب نگهداری می‌شده و بعد از حوادث مختلفی که بر این دانشگاه گذشته، این کتب از دست رفته است.  

وزیر علوم بیان کرد: این دانشگاه را به عنوان میراث بزرگ علم و فرهنگ در سرزمین فرهنگی و تاریخی ایران بزرگ می شناسیم. بسیاری از همسایگان کشور که در مرزهای سیاسی جداگانه ای قرار گرفته اند را جزو میراث داران مجموعه بزرگ دانشگاه جندی شاپور می شناسیم و باور داریم که ایرانِ بزرگ، ایرانی بوده است که یک سرزمین چند ملیت و چند زبانی بوده است. 

غلامی افزود: این آثار فرهنگی و علمی حاصل مشارکت جمعی بوده است. جهان امروز که مدعی پیشرفت و ترقی فرهنگی است باید در حفظ و نگهداری از این آثار تلاش کنند. 

او گفت: از سال های قبل تلاش شده تا این ثبت تاریخی و بین المللی دانشگاه جندی شاپور انجام شود. اثبات وجود تاریخی این مجموعه اولین گام بود و سپس بحث اکتشافات باستانی شناسی مطرح شده که در حال حاضر با کمک میراث فرهنگی باستان شناسان در این مجموعه در حال کار هستند تا مجموعه جندی شاپور بازسازی و احیا شود. 

غلامی گفت: دانشگاه جندی شاپور فوق العاده بزرگ بوده اما متاسفانه در طول تاریخ، تخریب شده است. شرایط دانشگاه جندی شاپور اصلا خوب نیست و با این وضعیت، شرایط عرضه به مجامع بین المللی را ندارد. اما می توانیم با تلاش و همکاری به اکتشافاتی دست پیدا کنیم که در عرصه جهانی، قابلیت عرضه شدن داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.