سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد؛

آمادگی ایران برای همکاری با افغانستان در موضوع آب

خطیب زاده گفت: ایران از اظهارات رئیس جمهور افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و برای آن آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افعانستان اظهار کرد: رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده‌ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامون‌ها موضوع جداگانه‌ای است که از مدت‌ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت حیات هامون‌ها و ضرورت تامین حق آبه آن‌ها مورد توجه دولت افغانستان نیز قرار دارد. خشک شدن هامون‌ها آسیب‌های جدی از جمله طوفان‌های شن برای مردم در هر دو سوی مرز در پی خواهد داشت.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه مساله توسعه سیستان موضوعی است که مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و طبیعتا برای برنامه‌های توسعه، آب مورد نیاز می‌بایست به طرق مقتضی تامین شود، افزود: در این خصوص دولت برنامه‌های مختلفی را از سال‌ها قبل در دست مطالعه و اجرا دارد که از جمله آن‌ها انتقال آب شیرین شده دریای عمان، بهره گیری از منابع آب ژرف، انتقال آب از سایر منابع داخلی و از همه مهم‌تر اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف آب است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
این نتیجه ی خود شیرینی بیش از حد مسئولین تو این 42 سال گذشته است که میلیون ها افغان چه مجاز و چه غیر مجاز در این کشور دارن زندگی می کنن و از حق و حقوق برابر با ایرانی ها هم برخوردارند و بسیاری از مشاغل را هم اشغال کرده اند و آقایان مسئول هم ککشان نمیگزه . حالا به روزی افتادیم که برای تامین آن مردم کشورمون باید به مسئولین این کشور بی سر و سامون التماس کنیم . از قدیم گفتن میهمان تا سه روز میهمانه نه تا 42 سال .
علی
۱۲:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
حق مردم سیستان را هیچوقت، هیچ دولتی و هیچ نماینده‌ای نتوانست احیا کند. فقط وعده دادند. هیچکس فکر نکرد چه اتفاقی در حال روی دادن هست فقط برای رای آوردن و بستن دهن مردم اومدن یه چرخی تو سیستان و افغانستان زدن و نشستن سرجاشون. این گنده گویی مسئولین افغانستان نتیجه تمام بی توجهی و بی فکری مسئولین هست.
یه روزی باید پاسخگو باشند. چون الان که دست مردم بهشون نمیرسه.
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
متاسفم افغانستان کیه که همکاری میکنین به حای این کشور ضعیف با امریکا یا اروپا همکاری کنین
دکترسید علی محمد یکتامرام
۰۸:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
با عرض سلام به مردم غیور ایرانی اسلامی بعرض می رسانم .چند مدتی است که به صورت اتفاقی ماهواره دیدم شبکه ای بنام GUNAZ TV از ماهواره YAhsat ia به زمان ترکی اذری و کاهی فارسی از باکو اذربایجان که احتمالا از شبکه اسرائیل حمایت می شود که موجب مداخله مستقیم به تمامیت ارضی ایران و خاک آذربایجان می شود. تهمت ها به کلیه افراد جامعه و متهم کردن فارس زبان ها را به ازارو اذیت کلیه اقوام ایرانی و مسائل دیگر که با عث سرافکندگی می شود تعجب اینجاست که دولت آذربایجان خودش را دوست ایران می داند و به قول اقای ظریف در حالیه که انها در سر خود سودای سرزمینی بنام pan turkey دارند که شامل حداقل 5 استان ایران می شود....... لطفاً کاری یه کنید برای یکپارچه کی ایران اسلامی وووووو و.....
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
بندر چابهار را رویشان ببندید بر عبور مرور تریلی و قطار حمل بار به افغانستان مالیات سنگین ببندید ورودشان را به کشور سخت کنید سد را که باز میکنند هیچ ملا محمد جان هم میخوانند.یادشان رفته در کشورشان آتش سوزی شد اگر به دادشان نرسیده بودیم چه میشد حالا مسائل دیگر بماند .تمام اینها از بی لیاقتی دولت ماست
علی
۲۰:۵۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
خسته نباشی تا حالا کجا بودید اشرف غنی در هنگام افتتاح سد کمال خان گفت نفت در برابر اب اقایون خواب تشریف داشتن جنگ اب شروع شده در ضمن ترکیه هم سدش در حال اتمام است و... بگذریم فقط شما مسئولین خواب تشریف داشتید