سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتکار مرغ در واحد‌های مرغداری کذب است/ بازگشایی کشتارگاه‌ها بازار را به تعادل می‌رساند

کمالی سروستانی احتکار مرغ در واحد‌های مرغداری را رد کرد و گفت: برخی افراد با بیان چنین اظهاراتی بدنبال گرانی در بازار هستند.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احتکار مرغ در واحدهای مرغداری را تکذیب کرد و گفت: زمانیکه مرغ به وزن کشتار برسد، بلافاصله باید به کشتارگاه رود چرا که نگهداری بیش از حد مرغ در واحدها منجر به افزایش تلفات و مصرف دان می شود که خرید دان با نرخ بالای ۹ هزار تومان برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: با نگهداری مرغ در واحدها و افزایش وزن از ارزش کالا کاسته می شود و تنها برخی افراد با اظهار نظر حرف های بیهوده مبنی بر احتکار مرغ از سوی مرغداران بدنبال گرانی هستند.

کمالی سروستانی درباره تاثیر بازگشایی کشتارگاه ها بر بازار مرغ بیان کرد: با وجود آنکه کار پرورش طیور ۲۴ ساعته است و تعطیلی ندارد، از این رو با بازگشایی کشتارگاه پیش بینی می شود که بازار به تعادل برسد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به جوجه ریزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه کمبودی در توزیع وجود ندارد و گرانی مرغ در بازار به مشکلات توزیع بازمی گردد.

وی با اشاره به اینکه علت عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب توسط برخی مغازه داران‌مشخص نیست، افزود: کارگروه تنظیم بازار تاکنون تصمیمی برای افزایش قیمت مرغ نداشته است.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود مشکلات متعدد، مرغداران جوحه ریزی را انجام می دهند، اما تا قیمت اصلاح نشود، بازار به ثبات نمی رسد و متاسفانه این صف ها، مصرف را تحریک می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ همچنان چند نرخی است، بیان کرد: با توجه به چندنرخی بودن قیمت مرغ در بازار، اعلام نرخ منطقی تنها راهکار ثبات بازار و برچیده شدن صف هاست.

به گفته  وی، زمانیکه قیمت مصوب غیرواقعی است، مرغ به هر طریقی سر از بازار آزاد در می آورد، درحالیکه با اصلاح قیمت و افزایش تولید نسبت به تقاضا، بازار به تعادل می رسد.

کمالی سروستانی ۲ نرخی بودن قیمت مرغ را علت اصلی التهاب بازار برشمرد و گفت: چند ماهی است که کارگروه تنظیم بازار تقاضا کرده ایم که قیمت عادلانه و متناسب با هزینه های تولید اعلام شود چرا که تفاوت چشمگیر نرخ بازار آزاد با دولتی منجر به انحراف در توزیع شده است.

این مقام مسئول قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار‌تومان و مرغ گرم را ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه مرغ کالای اساسی است، ستاد تنظیم بازار در نظر دارد که قیمت را پایین نگه دارد، درحالیکه این نرخ جوابگوی هزینه های تولید نیست.

سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغدار مقصر گرانی در بازار نیست، گفت: مرغدار صاحب مرغ تا مزرعه است و بعد از خریداران مرغ، عمده فروشی و خرده فروشی‌ها باید پاسخگوی کمبود یا گرانی باشند چرا که مرغدار اطلاعی ندارد که مرغ بعد از خروج از واحد مرغداری چه بلایی سرش می آید.


بیشتر بخوانید


وی یکی  از دلایل گرانی مرغ را کشش بازار دانست و گفت: اگر در شرایط عادی بازار با عرضه روزانه یک هزار تن تنظیم می‌شود، هم اکنون نیاز است که میزان عرضه بالاتر از این رقم باشد تا با اشباع بازار، قیمت‌ها به تعادل برسد چرا که خانوار‌ها به سبب ترس از آینده بازار اقدام به ذخیره خانگی کردند که با عرضه مرغ زنده از استان‌های دیگر پیش بینی می‌شود که بازار به تعادل برسد.

کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: با توجه به فاصله چشمگیر قیمت مصوب تا بازار آزاد این احتمال وجود دارد که برخی افراد مرغ دولتی را بخرند و سپس با نرخ آزاد در بازار عرضه کنند، هر چند سند و مدرکی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
مردک چرا دروغ می گویی،مرغ بانرخ دولتی در جلوی مرغ فروشیها خودش سند است وبه وفور پیدا میشه،مرغ خونت می آرن جلو در خانهات واز روی شکم سیری حرف می زنی.خواستی با من هماهنگ شو بریم با هم ببینیم،یا سایت معرفی کن،تصویرحرع برات بفرستم،عقط دروغ نگو.