سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقلب‌های علمی دانشجویان که این روزها باب شده است/ دکان ۲۵ موسسه فروش پایان‌نامه تخته شد

تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی یکی از چالش‌های اساسی امروزه آموزش عالی بوده که وزارت علوم برای رفع آن راهکار‌هایی اندیشیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جریان تقلب علمی در فضای دانشگاهی به عنوان یک معضل شناخته شده و آموزش عالی به خصوص وزارت علوم بار‌ها برای رفع این معضل راهکار‌هایی ارائه داده است، اما همچنان سودجویان برای اخذ درآمد بیشتر وارد این حوزه می‌شوند و با  ارائه راهکار‌های غلط دانشجویان را به مسیر نادرست و اشتباه هدایت می‌کنند.

 یکی از چالش‌های اساسی آموزش عالی ایران طی چند سال گذشته خرید و فروش پایان نامه دانشگاهی است که با کپی برداری از پایان نامه‌های دیگر توسط دلالان سودجو و با هزینه‌های بسیار بالا به دانشجویان متقاضی فروخته می‌شود و به عقیده روسای دانشگاه‌ها انجام این کار علاوه بر ارائه پایان نامه‌های بی محتوا و تکراری باعث ضربه به روند پژوهش کشور خواهد شد.

هر چند برای فرار از این معضل وزارت علوم و نهاد‌های مربوطه و دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را طی چند سال گذشته انجام داده اند، اما پدیده خرید و فروش پایان نامه‌ها و تقلب‌های علمی به صورت کامل از بین نرفته است.

در هر کجای جهان که علم تولید شود قطعا سواستفاده از آن هم رونق و به مرور قوت می‌گیرد و در این میان سودجویان برای رسیدن به اهداف خود از هیچ کاری ابا ندارند و همچنان فعالیت‌های غیراخلاقی خود را ادامه می‌دهند، در این میان نقش نهاد‌هایی مانند وزارت علوم را نیز در بررسی و برخورد با این پدیده نمی‌توان نادیده گرفت؛ بنابراین لازم است تا مسئولان این موضوع را به صورتی مدیریت کنند که یک محیط سالم در جامعه ایجاد شود و امنیت روانی برای پدید آورندگان آثار علمی به وجود آید.

 به گفته معاونان وزارت علوم با تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در سال ۹۶ دو حوزه تعرض به آثار علمی در درون دانشگاه‌ها و دیگری در خارج از دانشگاه‌ها مدیریت می شوند، در واقع این قانون می‌گوید که استاد، دانشجو  یا کادر اداری در درون دانشگاه‌ها باید شرایطی را به وجود آوردند که سرقت علمی در درون دانشگاه‌ها صورت نگیرد.

نگاه کمی در پذیرش دانشجویان عاملی در جهت افزایش تقلب‌های علمی

حسین حسینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره جریان تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی اظهار کرد: بخشی از جریان تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی بر اساس رویکرد نظام کمی توسعه آموزش عالی در کشور است.

او افزود: پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ایرانی متوازن و متناسب با نیاز و شرایط کشور نیست، در واقع با یک نگاه کمی سالانه هزاران دانشجوی دکتری و ارشد در کشور پذیرش می‌شوند که بخشی از آن‌ها قابلیت‌های ورود به آن رشته را نداشته اند.

حسینی تصریح کرد: افرادی که توانایی لازم ندارند، اما برای رسیدن به اهداف خود از هر شرایط و امکاناتی استفاده می‌کنند باعث ضربه به فضای علمی کشور خواهند شد، اگر قانون وضع شده در مجلس مورد توجه دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا حدودی می‌تواند جلوی بروز تقلب‌های علمی را گرفت.

او ادامه داد: یکی از عوامل اصلی در بروز تقلب‌های علمی مدرک گرایی و تشویق افراد به داشتن مدارک عالی است که به عنوان آفت در آموزش عالی ایران شناخته شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران گفت: رفتن به دانشگاه‌ها اگر به منظور افزایش سطح دانش و آگاهی باشد ایرادی ندارد، اما در صورتی که فقط مدرک در اختیار افراد قرار بگیرد صد درصد مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

شناسایی ۲۵ مؤسسه خرید و فروش پایان نامه از سوی وزارت علوم

علی اسلامی پناه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آمار مورد قبول از برخورد جدی با موسسات مختلف متقلب اظهار کرد: عنوان مثال در سال گذشته وزارت علوم ۲۵ مؤسسه خرید و فروش پایان نامه را شناسایی و اقامه دعوی کرده است، ۲۵ مؤسسه‌ای که اقدام به جعل پایان نامه و سرقت علمی می‌کردند و پرونده آن‌ها در جریان رسیدگی است. از سال ۹۶ همزمان با تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، وزارت علوم کار خود را آغاز کرد و اقدامات در حال انجام است.

او افزود: مسئله‌ای که در خارج از محیط دانشگاه در رابطه با این مؤسسات وجود دارد این است که وزارت علوم هم باید این مؤسسات فروش و جعل پایان نامه را شناسایی و هم دلیلی پیدا کند که نشان دهد فرد و یا مؤسسات در حال تخلف هستند. این موارد مستلزم این است که یک سری اطلاعات کسب کنیم و سپس آن را به مراجع قضائی ارجاع دهیم. در مرحله بعد مراجع قضائی به ما اجازه ورود به مسئله را می‌دهند، در حال حاضر تمام این فرایند‌ها طی شده و پرونده‌هایی که در این رابطه ایجاد شده، همه مراحل مذکور را طی کرده است.

اسلامی پناه تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر همکاری دیگری بین دادستانی کل کشور و وزارت علوم صورت گرفته است که بر اساس آن وزارت علوم از هر شهری ۵ بازرس به عنوان ضابط قضائی در امر قانون مقابله با تقلب مشخص می‌کند که این افراد به دادستانی هر محل یا استان معرفی می‌شوند و معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم برای این افراد کارت شناسایی صادر و امضا می‌کند. زمانی که کارت این افراد صادر شد دادستانی این افراد را به عنوان ضابط قضائی می‌شناسد سپس این افراد می‌توانند مؤسسات متخلف فروش و جعل پایان نامه‌های دانشجویی را شناسایی کنند و مسائل مربوطه را به مراجع قضائی ارجاع دهند و با توجه به اینکه این افراد شناخته شده هستند، دانشگاهیان می‌توانند موارد تخلف را به این ضابطین اطلاع دهند تا موضوع بررسی و به مقامات قضائی معرفی و ارجاع داده شود.

عامل اصلی تقلب‌های علمی، استادان هستند

احمدرضا حقیقی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره جریان تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی مانند خرید و فروش پایان نامه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم با تدوین آئین تخلفات پژوهشی برای مقابله با تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی گامی موثر برداشته است.

او افزود: در بحث تقلب‌های علمی ۲ نفر، یعنی دانشجو و بیش از آن استاد مقصر است، استادانی که با دانشجویان کار می‌کنند بهتر از هر کسی می‌دانند که آن رساله یا مقاله کار دانشجویان آن هاست یا خیر، بنابراین نقش استادان راهنما در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

حقیقی با بیان اینکه در بحث تقلب‌های علمی استادان بیش از هر فرد دیگری مقصر هستند، تاکید کرد: اگر استادان نظارت کامل روی فرآیند کار دانشجویان داشته باشند به راحتی می‌توانند در مقابل تقلب‌های علمی بایستند، وزارت علوم گام‌های موثری طی چند سال اخیر برای مقابله با این موضوع برداشته است، اما باید بسیار جدی‌تر نسبت به آن اقدام کرد.

رئیس دانشکده شمسی پور فنی و حرفه‌ای درباره مضرات تقلب‌های علمی برای آینده جامعه علمی در کشور گفت: خسارت ناشی از فساد در آموزش و تربیت نیروی متخصص بسیار ویرانگرتر از فساد در سایر بخش‌هاست باعث می‌شود که قطار پیشرفت جامعه از ریل خارج شود.

ارتقای فرهنگ عمومی، امری حیاتی برای جلوگیری از تقلب علمی

برای جلوگیری از تقلب‌های علمی در فضای دانشگاهی ارتقای فرهنگ دانشجویان هم امری لازم و ضروری است در واقع همه افراد باید بتوانند علم را از منابع مجاز آن برداشت کنند و حق مالکیت فکری افراد را مورد توجه قرار دهند.

 باید پدیدآورندگان آثار علمی در جامعه به اندازه کافی احساس امنیت کنند و فرهنگ همه مردم به میزانی پیشرفت کند که هیچ فردی به فکر اموال یا اختراعات علمی و فناوری دانشمندان نباشد و با ایجاد فضای اخلاقی در جامعه با این معضل برخورد جدی داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


باید به این نکته توجه شود که در صورت مشاهده هر نوع تقلب علمی لازم است تا دانشجویان  مسئولیت انجام خطای خود را برعهده بگیرند و دانشگاه ها از نمره آن‌ها کم کنند تا به اینصورت در مراجع ذی صلاح قانونی طرح دعوی برای آن‌ها فراهم شود، همچنین نهاد‌های نظارتی دانشگاه‌ها در صورت حساس نبودن روی موضوع تقلب‌های علمی هم می‌توانند باعث بروز چنین فاجعه‌ای شوندکه در اینصورت دانشجویان می‌توانند تحت هر شرایطی تقلب کنند، باید جلوی این معضل را گرفت و برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
مدیونید اگه بهم بگید دیوانه !
۱۳:۱۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
روز و شب
لحظه به لحظه
همگی منتظریم ...
تا که کِی درج شود،
نظراتِ ما در yjc ؟
چشم بر گوشیِ خود دوخته ایم ...!
لحظه ها می گذرند ،
خبری نیست که نیست ... !!!
ناگهان ،
بانگ خوشحالی و هوررررااااا به هوا می خیزد ...!
من بسی خوشحالم !
نظرم درج شده ... !!!
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
روز و شب
لحظه به لحظه
همگی منتظریم ...
تا که کِی درج شود،
نظراتِ ما در yjc ؟
چشم بر گوشیِ خود دوخته ایم ...!
لحظه ها می گذرند ،
خبری نیست که نیست ... !!!
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدایا شکرت که از این دنیا بی بهره نموندیم و حداقل "صندلی انتظار" به ما رسید!!!
گاهی انتظار توی صف روغن سرخ کردنی، گاهی هم چشم انتظار برای درج شدن نظراتمان در باشگاه خبرنگاران جوان !!!
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
حالا همش میگن دانشجو مقصره، اون استادی که میاد یه کتاب انگلیسی رو ۲۰ صفحه ۲۰ صفحه بین دانشجوها پخش میکنه تا ترجمه اش کنند، این اصلاً جزو موارد تقلب محسوب نمیشود آیا؟؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
از کجا مطمئنید که خود استادها علاقه ندارند که دانشجو پایان نامه اش رو ببره بده بیرون براش بنویسن؟؟؟!!!
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
استاد بیش از دانشجو باید تاوان تقلب را بپردازد کم کاری بی توجهی و عدم وجدان کاری استاد زمینه تخلف دانشجو را فراهم میکند ضمنا باید بررسی شود شاید رساله خود استاد هم تقلبی باشد
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
چگونه استاد، تاوان تقلب را می پردازد؟
با ارتقای درجه و افزایش حقوق ؟!!!!!!!!!
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
وقتی استادی در طول یک ترم، علاوه بر پایان نامه و درس و سایر موارد، از دانشجو می خواهد که چندین مقاله ی غیر مرتبط با درس هم بنویسد، مطمئناً خودش آگاه هست که انجام این کارها از عهده یک دانشجو بر نمی آید، و شاید هم اصلاً این همه سهل انگاری در تدریس و بار گذاشتن روی دوش دانشجو، در واقع به صورت غیرمستقیم می خواهد به دانشجو بگوید که تو به تنهایی نمیتونی این کارها رو انجام بدهی و باید پایان نامه و مقالات رو بدی برات بنویسن!!!
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
استاد بیش از دانشجو باید تاوان تقلب را بپردازد کم کاری بی توجهی و عدم وجدان کاری استاد زمینه تخلف دانشجو را فراهم میکند ضمنا باید بررسی شود شاید رساله خود استاد هم تقلبی باشد
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نمیدونم چرا هرچیزی که به "پول" آغشته میشه، فاسد میشه؟؟؟!!!
یه نمونه اش همین "علم" با این همه شکوه و زیبایی، وقتی اسمش با پول پیوند میخوره، تبدیل میشه به وسیله ای برای افزایش امتیاز و حقوق یه عده و رنج و زحمت و ناامیدی یه عده دیگه!!!!
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
در دنیای علم، به غیر از تبخیر و ذوب و ...، تبدیل حالت های دیگری هم داریم:
تبدیل درس نظری به پروژه عملی !
تبدیل پروژه عملی به مقاله علمی !
تبدیل مقاله علمی به ارتقای درجه استادان !
تبدیل ارتقای درجه استادان به افزایش حقوق استادان !
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
پروژه های عملی که برای درس های تئوری داده میشه و بعد یواش یواش تبدیل به مقاله میشه، سوء استفاده از دانشجو نیست؟؟؟
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به نظرم عجیب ترین شگفتی دنیای علم و دانش این است:

پروژه ی عملی برای درس های تئوری !!!
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آیا اینکه استادها هر روز دانشجو رو مجبور میکنند مقاله بنویسه بعد به نام استاد چاپ بشه تقلب نیست؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این علم که با مشقت آموخته ایم !
عمرِ خود را به پای آن سوخته ایم !
گر نیک نظر کنی، کلاهی است گشاد !
کآن را به قدِ قامتِ خود دوخته ایم !
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
جوینده ی علمیم و کمالات بلند !
هم صاحب مدرک و مقالاتی چند !
علمی و مقاله ای که از بابت آن !
ما را یک نان بربری هم ندهند !
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خداییش پایان نامه ای که حتی خود استاد هم حوصله نداره یه بار روزنامه وار بخونش، چه فایده ای داره که بخواد براش زحمت بکشیم؟؟
برای علم و دانش ارزش زیادی قائلم ولی وقتی میدونم نفر اول و آخری که پایان نامه ی منو میخونه فقط خودم هستم، و همچنین وقتی میدونم پایان نامه من هیچ دردی از جامعه رو درمان نمیکنه و قراره فقط بنویسمش تا در کتاب خونه دانشگاه بایگانی بشه، واقعاً چرا باید خودم رو به آب و آتیش بزنم؟؟؟
این حرف ها حرف یه دانشجوی تنبل نیست؛ بلکه شدیداً برای خودم متاسفم که چقدر درس و گزارش کار و مقاله و پایان نامه رو جدی گرفتم و چقدر زحمت کشیدم اما الان میبینم که مطلقاً به هیچ دردم نخورد. خیلی از دوستان من که از زیر زحمت درس و مقاله و پایان نامه شونه خالی کردند و مشقاشون رو از روی دست دیگران نوشتند، الان خیلی موفق ترند.
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
جالبه از یه طرف نوشته عامل اصلی تقلب، استادان هستند، بعد آخرای متن، یه جمله دیگه نوشته دانشجویان باید مسئولیت تقلب‌های علمی را بر عهده بگیرند!!!
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
حس میکنم ظاهراً کسی دنبال برطرف کردن مشکلی نیست.
بیشتر تمرکزها روی اینه که به دانشجو بفهمونن که بالا بری پایین بیای مقصر تویی!
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خسته ام بنده ز پایان نامه !
چون نموده است مرا دیوانه !
این همه زحمت و شب بیداری !
کار بیهوده ی نرم افزاری !
عمر خود را به هدر دِه آسان !
تا مقاله بشود چاپ از آن !
زحمت ما همه رفته بر باد !
امتیازش همه بهر استاد !
بعدِ فارغ شدن از درس و کلاس !
تازه با مدرک فوق لیسانس !
روز و شب در پی شغل و کاریم !
نه سواد و نه مهارت داریم !
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مرا پندی بداد استادِ دانا !
فراموشم نشد هرگز همانا !
مقاله چاپ کن تا می توانی !
مقاله بهترین چیز است جانا !
اگرچه محتوای آن مهم نیست !
شویم از امتیاز آن توانا !
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
حالا چرا اصلا تقلب کنی که ابروتم بره خب درس بخون تقلب هم نکن
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
شما دانشجو هستید؟
خبر دارید که خیلی از استادها اصلاً طبق سرفصل های وزارت علوم تدریس نمیکنند؟
خبر دارید سرفصل های وزارت علوم گفته مثلا باید ۱۰ فصل درس بدی بعد استاد ۳ فصل درس میده ؟؟!
خبر دارید توی ارشد و دکتری، استادها اصلا به دانشجو فرصت درس خوندن نمیدن بلکه هر روز و هر روز از دانشجو مقاله میخوان.
خبر دارید چاپ مقاله باعث ارتقای درجه و افزایش حقوق استادها میشه؟
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کلاً همیشه ضعیف مقصره
اینجا هم دانشجو مقصره و آبروش میره!
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فکر میکنم شما داری در مورد تقلب های دوران مدرسه صحبت میکنید؟؟!!
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مگه درسی هم داده میشه که ما بخونیم؟؟؟
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
دوست عزیز، نباید همیشه دانشجو رو مقصر دونست، البته گاهی دانشجوها هم کم کاری می کنند اما من خودم در طول چندین سال دوران دانشگاهم، چیزهای عجیبی دیده ام اما یک نمونه اش که واقعاً شاهکار بود، این بود که یه ترم یه درسی رو انتخاب کردیم و شهریور که هنوز کلاس ها شروع نشده بود، استاد از ما خواست که یک ماه قبل از شروع درس، نوشتن مقاله برای اون درس رو آغاز کنیم!!!!
این کار شبیه اینه که یه بچه که هنوز الفبا رو یاد نگرفته ازش بخواهیم کتابی مثل شاهنامه رو بسراید!!!!
چون دانشجو فقط وقتی میتونه مقاله بنویسه که یه درس رو ۱۰۰ درصد یادگرفته باشه، اما وقتی هدف اصلی"امتیاز" باشه، دانشجو مجبوره برای درسی که نخونده، مقاله بنویسه و تولید علم کنه!!!!!!!
پیمان اشراقی
۱۰:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام ،

علمدار از دیوار خانه مان آمد ، سرش داد زدم که در خانه ما چه کار می کنی ،
به ۱۱۰ خبر داد ، من را زندان بردند ،

در زمان بازداشت و زندان به دلیل حرمت حقوق بشر سفارش شده دادگاه لاهه !
من را مجرم ندانستند ، بلکه بیمار دانستند ،

در موقع تمام شدن دوره محکومیت و پاکی از جرائم و موقع خروج از زندان ،
کف دستم را گرفتند و مهر خروج را کف دستم زدند ، نه روی کاغذ و برگ ترخیص ،

دقیقا مثل گاو که داغ می کنند ،

( قصد مزاحمت نداشتم ، فقط خواستم بگویم زادگاه تقلب کف دست و پا کجا است ) ،

پ ، ن ،
در آستانه رمضان المبارک :

قرآن کریم :
یا أیها الذین آمنوا **** کتب **** علیکم صیام کما **** کتب **** علی الذین من قبلکم ،

صدق الله العلی العظیم و
صدق المرسلین .
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش باشگاه خبرنگاران در خصوص دانشجویانی که این ترم کار عملی پایان نامه دارند و به علت مسافت طولانی تعدادی از دانشجوها از دانشگاه با وزیر علوم مصاحبه میکردند و راه حلی برای این دانشجوها پیدا میکردن با این اوضاع کرونایی به خصوص پخش شدن کرونای انگلیسی و رعایت نکردن مردم به پروتکل های بهداشتی راه حلی مانند جایگزینی ۶ واحد درسی به جای پایان نامه چون عده ای از دانشجوها حاضر هستند به ماطر سلامتی خود این کار را انجام بدهند و وزیر علوم و دانشگاه ها به هیچ وجه به فکر سلامتی دانشجوها نیستند فقط فقط به فکر رتبه علمی خود در جهان هستند که این پایان نامه ها هیچ ارزش خاصی برای دانشجو ندارد
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام
خیلی از این پایان نامه ها نه تنها برای دانشجو فایده ای ندارند بلکه برای جامعه و علم و صنعت و ... هم فایده ای ندارند. وقتی هدف فقط اینه که تعداد زیادی مقاله ی بی محتوا تولید بشه که امتیاز و افزایش حقوقش توی جیب یه عده خاص بره، مطمئناً محتوای اون پایان نامه ها هم دردی از علم و صنعت رو درمان نخواهد کرد.