به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، میتسوبیشی پاجرو با نیسان رونیز است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
میتسوبیشی پاجرو، خودرویی ساخت کشور ژاپن است که در سال ۲۰۰۷ طراحی شد و در آن از یک موتور ۶ سیلندر با ۲۴ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۳۸۰۰ سیسی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۲۵۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. بررسیهای فنی نشان میدهد که نهایت گشتاور این خودرو ۳۲۹ نیوتن متر در ۲۰۰۰ و ۷۵۰ دور در دقیقه است.
در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده شده. جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۰.۸ ثانیه است.
مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۱۳.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۸۸ لیتر است. امکانات این خودرو شامل سیستم انتقال قدرت پیشرفته، سیستم ضد لغزش، کنترل سرعت (cruise control)، سنسور باران، سنسور دنده عقب، قفل دیفرانسیل، سیستم ورود بدون کلید و روشن شدن خودرو بدون کلید است.
نیسان رونیز، خودرویی ساخت کشور ژاپن است که در سال ۲۰۰۵ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۲۴۰۰ سیسی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۶۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ و ۶۰۰ دور در دقیقه است. بررسیهای فنی نشان میدهد که نهایت گشتاور این خودرو ۲۰۸ نیوتن متر در ۳۰۰۰ و ۶۰۰ دور در دقیقه است.
در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۵.۲ ثانیه است.
مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۱۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۶۰ لیتر است. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که ساختار قدیمی پیشرانه رونیز سازگاری بسیار مناسبی با بنزینهای داخلی دارد، اما در بحث مصرف سوخت تا حدودی پر اشتها ظاهر میشود که البته این هم با توجه به وزن بالای اتومبیل طبیعی به نظر میرسد.
خودرو | |
میتسوبیشی پاجرو | نیسان رونیز |
کشور سازنده | |
ژاپن | ژاپن |
سال (طراحی) | |
2007 | 2005 |
موتور | |
6 سیلندر 24 سوپاپه | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | |
3800سی سی | 2400سی سی |
حداکثر قدرت | |
250 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 160 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
329 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه | 208 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | |
10.8 ثانیه | 15.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
200 کیلومتر در ساعت | 161 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
2175 کیلوگرم | 1770 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4765 طول - 1875 عرض - 1900 ارتفاع | 4560 طول - 1910 عرض - 1880 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2779 میلیمتر | 2494 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
13.7 لیتر در هر صد کیلومتر | 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
88 لیتر | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 4 | یورو 2 |
ترمز و پایداری | |
ABS - EBAC - ASC - ATC - EBD - MBOS - ASTC | ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوا | |
کیسه هوای سرنشینان جلو - پرده ای - مجموعا 8 کیسه هوا | |
سیستم صوتی | |
قابلیت پخش CD | |
دیگر تجهیزات | |
شیشه بالابر عقب برقی |