سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش برای ثبت ملی گرده اسدآباد در سال ۱۴۰۰

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درسال ۱۴۰۰یکی از اولویت‌های ماثبت ملی گرده این شهرستان است.

کامران اکبری شایگان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بیان کرد: در تلاش هستیم در سال۱۴۰۰ گِرده (کُلِره) را به عنوان یک غذای سنتی اسدآباد ثبت ملی کنیم و مقدمات اینکار نیز انجام شده است.

او با اشاره به اینکه آش خیار از غذا‌های سنتی اسدآباداست، افزود:این غذا سنتی در سال ۹۵ در فهرست آثار معنوی ناملموس ملی کشور ثبت شده است.

اکبری شایگان درباره این غذای سنتی گفت: از آنجا که این غذای محلی به عنوان میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است مسافر‌هایی که به این شهرستان می‌آیند، بی تردید تمایل به خوردن آن خواهند داشت.

این مسئول درباره محتوای آش خیار نیز بیان کرد:در این آش از عدس، لپه، خیار چمبر، بلغور و کشک استفاده میشود و پیاز داغ با روغن حیوانی به آن طعم خاصی می‌بخشد.

این مسئول درباره گرده نیزگفت:پخت این غذا از نسل‌های قبل دراسدآباد وجود داشته و تاکنون دوجشنواره مرتبط در این خصوص برگزار شده است.

اوافزود: به طور حتم درسال ۱۴۰۰یکی از اولویت‌های ماثبت ملی این غذابه اسم شهرمان است.

گفتنی است؛ شهرستان اسدآباد ۱۵۰اثر تاریخی و فرهنگی دارد که ۵۸اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.