به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ٩٩ با توجه به تداوم شیوع کرونا اوضاع متفاوتی را برای همگان رقم زد و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نبود، بر این اساس فعالیت هایش تحت تاثیر این اوضاع و احوال تغییراتی را به خود دید که بروز و ظهور آن غیر قابل پیش بینی بود.
البته نکته مثبت در این بین فعال شدن بخشهایی بود که تا قبل از شیوع کرونا توجه چندانی به آن نمیشد و این بیماری با وجود تمام تلخیها موتور محرکهای برای برخی اقدامات بود.
با وجود تمام این شرایط و فراز و نشیبهایی که عیالوارترین وزارتخانه کشور دارد و گاه برخی مشکلاتش حرف امروز و دیروز نیست که وجود دارد و سالهاست و فارغ از دولت و وزیر وقت چارهای برایش اندیشیده نمیشود، اما تغییر و تحولاتی را امسال تجربه کرد، تغییراتی که هم در حوزه دانش آموزان بود و هم معلمان رسمی و غیر رسمی که متاسفانه جایگاه چندان با ثباتی برایشان در این وزارتخانه تعریف نشده است.
آنطور که تحولات سال ٩٩ در آموزش و پرورش نشان میدهد گویی تا حدی معضلات نخنما و کهنه این وزارتخانه در ماههای آخر فعالیت دولت دوازدهم به سرانجام رسیده و کم و بیش گامهای هر چند ابتدایی برای رفع آن برداشته شده است.
ایجاد شبکه دانش آموزی موسوم به شاد ۵-۶ سالی میشد که مطرح شده بود، اما این اتفاق هیچگاه جنبه عملیاتی به خود نگرفت و صرفا روی کاغذ جا خوش کرد تا آنکه کرونا موجب شد آموزش و پرورش بخشی از عقبماندگیهای خود برای ورود به فضای مجازی را جبران کند و همین اتفاق سرآغازی شد تا شبکه شاد البته با سبک و سیاقی متفاوت از طرح قبلی و صرفا هم نام با ایده گذشته فعالیتش را آغاز کند.
شبکه شاد به طور رسمی از بهار ٩٩ کارش را آغاز کرد، طرحی که نوپا بودنش ضعفهای بسیاری را برای آن به دنبال داشت و آموزش و پرورش به اذعان مسئولان مربوطش سعی داشت و دارد تا به تدریج نقصانهای موجود را برطرف کند.، البته نقصانهایی که در حیطه اختیاراتش باشد.
هرچند پیش از شبکه شاد و در زمان تصدی وزیر قبلی شبکه تعاملی سینا راه اندازی شده بود که گویی در شلوغی تغییرات مدیریتی وزارتخانه فعالیتش نیمه کاره باقی ماند و پرونده اش با رفتن وزیر قبلی بسته شد.
بیشتر بخوانید
رتبه بندی معلمان از آن قسم موضوعات آموزش و پرورش است که سال هاست درباره اش صحبت، طرح و ایده وجود دارد، اما هیچگاه این مسائل نهایی نشده و این طرح در بروکراسیهای اداری وزرای مختلف و قوای مجریه و مقننه بلاتکلیف مانده است تا اینکه امسال بعد از رفت و برگشتهای بسیار و حرف و حدیثهایی که درباره اجرای این طرح وجود داشت هیئت وزیران آن را در واپسین روزهای سال تصویب کرد و حال توپ در زمین مجلس است تا این طرح را به قانون تبدیل کند و کلاف سردرگم این طرح را باز کند.
البته آنطور که مسئولان دولتی وعده داده بودند قرار بود این طرح در سال ٩٩ به سرانجام برسد و از اول فروردین ١۴٠٠، یعنی از همین روز برای فرهنگیان محاسبه شود، اما هنوز مراحل اداری کار باقی مانده است و باید دید ١۴٠٠ سرآغازی بر اجرای اصولی طرح رتبه بندی فرهنگیان خواهد بود یا خیر؟!
بیشتر بخوانید
موضوع ساماندهی مدیریت مهدهای کودک هم اتفاقی بود که سالها و بارها درباره آن صحبت شده بود، اما راه چارهای برای آن وجود نداشت و چندین دستگاه که به اذعان آمارهای مختلف گاه شمارش به ١٣ نهاد هم میرسد، خودشان را متولی مدیریت مهدهای کودک و صدور مجوز میدانستند و این در حالی بود که باید مدیریت یکپارچه برای مهدهای کودک در نظر گرفته شود.
سرانجام شهریور ٩٩ رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش به اهمیت دوره مهدکودک و ساماندهی آن اشاره داشتند و اهمیت کار را گوشزد کردند؛ به این ترتیب تمهیدات و بررسیهای نیم بند بر سر این موضوع شکلی جدیتر به خود گرفت و کارهای تخصصی روی آن آغاز شد تا آنکه در نهایت پاییز ٩٩ به طور رسمی مدیریت مهدهای کودک به آموزش و پرورش محول شد و بعد از این مرحله و بررسیهای کارشناسی اسفند ٩٩، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تصویب رسید و ابلاغ شد.
بیشتر بخوانید
موضوع ساماندهی معلمان حق التدریس، مربیان پیشدبستانی و آموزشیاران نهضت یکی دیگر از موضوعاتی بود که نگرانی جامعه مخاطبانش را در پی داشت و حتی بارها آنها را تا بهارستان هم کشاند؛ با این وجود محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ٨٨ هزار معلم داریم که باید وضعیت استخدام آنها مشخص شود و ۵٨ هزار نفر آن تعیین وضعیت شدند و آنطور که در اخبار اعلام شد ٣٠ هزار معلم در سال ١۴٠٠ وضعیت استخدامشان مشخص خواهد شد.
در واقع آنطور که در اسناد بالادستی آمده است تا پایان برنامه ششم توسعه که مقارن با سال ١۴٠٠است، باید معلمان مذکور تعیین تکلیف شده و وضعیت استخدام شان مشخص شود.
با احتساب اینکه امسال تغییر دولت و به تبع آن تغییر وزرا و شورای معاونان در پیش است باید دید آموزش و پرورش در ماههای باقی مانده فعالیت در دولت دوازدهم فعالیتهای نیمه کاره را به اتمام میرساند یا در گیر و دار فعالیتهای انتخاباتی، اجرای آنها به تعویق میافتد و شاید به فراموشی سپرده شود.
انتهای پیام/