سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت خبر داد؛

افزایش ۳ برابری تعداد واحد‌های تحقیق و توسعه در ۶ ماه اخیر

قبادیان گفت: تعداد پروانه‌های واحد‌های تحقیق و توسعه ٩٠٠ مورد بود که در بازه زمانی ۶ ساله اخیر به بیش از سه برابر افرایش یافته است.

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:تعداد پروانه‌های واحد‌های تحقیق و توسعه (R&D) کشور از سال ١٣٦٨ تا سال ١٣٩٣، ٩٠٠ مورد بود که در بازه زمانی ۶ ساله اخیر (١٣٩٣ تا ١٣٩٩) به بیش از سه برابر افرایش یافته است. افزایش تقاضای اخذ پروانه‌های R&D نشان دهنده این است که بنگاه‌های اقتصادی به این واقعیت پی برده اند که توسعه و ادامه رقابت و در نتیجه ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی تنها از طریق تحقیق و توسعه و تولید دانش پایه میسر است.

او به جایگاه ایران در انقلاب‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: با وجودی که کشور‌های توسعه یافته به انقلاب صنعتی چهارم ورود کرده اند با این حال، کشورمان هنوز در پیچ و خم انقلاب‌های صنعتی قبلی است هر چند که راه حل‌هایی برای گذر از این دوران و رسیدن به انقلاب‌های صنعتی بعدی در برنامه‌های برخی وزارتخانه‌ها مانند صمت و ICT در دستور کار قرار گرفته است.

قبادیان افزود: آنچه امروز به عنوان کشور‌های پیشرفته با فناوری‌های روز مطرح است حاصل سه انقلاب صنعتی است که انقلاب صنعتی نخست با ماشین بخار، انقلاب صنعتی دوم با الکتریسته یا برق و انقلاب صنعتی سوم با کامپیوتر شناخته می‌شوند و امروز آنچه سایبر فیزیک نامیده می‌شود، انقلاب صنعتی چهارم است که می‌توان گفت از سال ۲۰۰۶ بحث‌ها در این مورد شروع شده است و در سال ۲۰۱۲ خیلی از کشور‌ها روی این موضوع سرمایه گذاری کردند و اکنون در سال ۲۰۲۱ خیلی از کشور‌ها راه‌های خوبی را طی کرده اند. انقلاب صنعتی چهارم علوم و فناوری‌های مختلفی و از جمله فناوری نانو، فناوری بایو، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و ... را در بر می‌گیرد که در انقلاب‌های صنعتی گذشته این علوم و فناوری‌ها مطرح نبودند.


بیشتر بخوانید:


معاون وزیر صمت تصریح کرد: اگر انقلاب‌های صنعتی اول، دوم و سوم را موج اول و انقلاب صنعتی چهارم موج دوم در نظر گرفته شود، کشورمان هنوز در موج اول قرار دارد. در صورت ورود به انقلاب صنعتی چهارم تحولات عظیم کمی و کیفی در تولید به وجود خواهد آمد و به تولید با کیفیت، ارزان و رقابتی دست خواهیم یافت که از آن به ساخت دیجیتال یاد می‌شود.

قبادیان با بیان اینکه طراحی ٧ طرح ملی با هدف رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در دست اجرا است و محور اصلی در زیربنای اجرای این طرح‌ها آموزش است، گفت: موتور محرک تمامی طرح‌ها منابع انسانی توسعه یافته است. از سه مقطع اساسی آموزش، دو مقطع آن آموزش‌های رسمی است که زیر ساخت محسوب می‌شوند.

او گفت: در اینجا منظور از آموزش‌های رسمی، آموزش‌هایی است که به مدرک منجر می‌شود. آموزش رسمی در آموزش و پرورش تا سطح دیپلم و آموزش عالی در سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا لحاظ شده است و مقطع و مورد سوم آموزش‌های غیر رسمی است و وظیفه ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت که حداقل ۳۴ درصد GDP کشور را رقم می‌زند، باید هر دو بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی هم راستا با انقلاب صنعتی چهارم باشد. اگر این دو بخش آموزش‌ها متناسب با نیاز‌های بنگاه‌های اقتصادی اصلاح نشود، بدون شک ورود ما به انقلاب صنعتی چهارم با مشکل رو به رو خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت ، جهش تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.