سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

نوروز متفاوت «سیم آخر» با ذهن‌خوانی فتحی روشن

مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» در نوروز ۱۴۰۰ با ساختاری متفاوت روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از موفقیت تلویزیون در ایرانیزه کردن «عصر جدید»، عوامل «سیم آخر» نیز به این سمت روی آوردند. «سیم آخر» برگرفته از یکی از پربیننده‌ترین مسابقه‌هایی است که در دنیا در حال برگزاری است و در بیش از ۲۰ کشور در رنکینگ موفق‌ترین برنامه‌ها قرار دارد. عوامل برنامه «سیم آخر» در شبکه سه سیما هم ساختار این مسابقه را پیاده کردند که تاکنون با استقبال خوبی از طرف مخاطبان همراه بوده است.

این برنامه در کنار محتوای سرگرمی، بخش‌های متنوعی در طراحی سوال دارد و فارغ از فضای ساختاری مسابقه، فضای بصری آن هم جالب توجه است؛ پیمان قانع طراح دکور و مدیر هنری این مسابقه است.

هر مسابقه «سیم آخر» حدود یک ساعت طول می‌کشد. در هر قسمت دو گروه شرکت کننده حضور دارند، سوالاتی مطرح می‌شود و شرکت کننده با حضور روی استیج جلوی یک بمب قرار می‌گیرد و با سیم چین و با استفاده از ساختار حذف گزینه، دست به انتخاب می‌زند.


بیشتر بخوانید:

وقتی بهمن هاشمی قوانین را تغییر می‌دهد/ مجریان تلویزیون به سیم آخر زدند+ فیلم


ساختار «سیم آخر» که نسخه ایرانیزه‌شده یک مسابقه جهانی است، به شکلی طراحی شده که فضای پرهیجانی دارد. شرکت‌کنندگان باید در کمتر از یک دقیقه از میان پاسخ‌ها، گزینه‌های درست را انتخاب کنند. هر گزینه با رنگ خاصی مشخص شده و سیم مربوط به پاسخ درست با همان رنگ باید قطع شود تا بمب منفجر نشود. یک خطای جزئی در انتخاب رنگ‌ها یا درک سوال، باعث می‌شود یکی از بمب‌ها منفجر شود و امتیاز آن از دست برود.

شرکت‌کنندگان در مسابقه «سیم آخر»، باید به سوالات پاسخ درست بدهند و هفت بمب را خنثی کنند. هر بمبی که خنثی می‌شود، امتیاز و مبلغی به شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد و هرچه تعداد بمب‌های بیشتری خنثی شود، این مبلغ بیشتر می‌شود. اگر بمب هفتم که همان بمب طلایی است خنثی شود، امتیاز شرکت‌کنندگان ۴ برابر و مبلغ بیشتری به آن‌ها اهدا می‌شود. در غیر این صورت امتیازات تقسیم بر ۲ و مبلغ جایزه نصف خواهد شد.

هدف مسابقه «سیم آخر» افزایش اطلاعات و آگاهی در زمینه‌های مختلف مانند ادبیات، جغرافیا، هنر و شیمی است. بنابراین متناسب با هدف و رویکرد مسابقه، جایزه نقدی پرداخت نمی‌شود و شرکت‌کنندگان باید این جایزه را برای آموزش یا تحصیل خود هزینه کنند.

اجرای متفاوت رشیدپور در سیم آخر

رضا رشیدپور معمولاً با اجرای برنامه‌های گفت‌وگومحور در تلویزیون دیده شده است و طبیعتاً یک مسابقه سبک اجرای متفاوتی را می‌طلبد. او در مسابقه سیم آخر که یکی از مهم‌ترین اهداف آن سرگرم کردن مخاطب است، ارتباط خوبی با شرکت‌کنندگان برقرار و سعی می‌کند با شوخی‌های مختلف خود، به آن‌ها نزدیک شود و به جذابیت مسابقه کمک کند.

در نوروز 1400 دو گروه به رقابت با یکدیگر پرداختند و در این ویژه برنامه شاهد حضور هنرمندان و ورزشکارانی چون یوسف تیموری، فیروز کریمی، رضا یزدانی، علی لهراسبی، محمد معتمدی و ... بودیم.

همچنین در نوروز امکان ویژه‌ای برای مخاطبانی که در منزل علاقه‌مند به شرکت در مسابقه بودند، طراحی شد. آنها توانستند به صورت همزمان، با شرکت کننده‌های مسابقه رقابت کنند و این کار از طریق تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن تلوبیون امکان پذیر شد. بیش از  یک میلیون و ۷۵۰ هزار  بیننده در تلوبیون مخاطب سیم آخر بودند. در بخشی از برنامه نوروزی سیم آخر آیتم ویژه‌ای تدارک دیده شده بود که سعید فتحی روشن شعبده باز برگزیده «عصر جدید»، ذهن خوانی‌ را به مخاطبان آموزش می داد.


بیشتر بخوانید

سعید فتحی روشن ذهن‌خوانی با ساعت را آموزش داد! + فیلم


محمدرضا رضاییان تهیه‌کننده این برنامه، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ساختار برنامه ما اکنون تبدیل به دو گروه سه نفره و رقابتی شده است؛ پیش‌تر یک گروه سه نفره داشتیم و رقابتی هم وجود نداشت. فضای برنامه در نوروز، عیدانه‌ شد و چهره‌های مختلفی در آن حضور پیدا کردند. من همچنان از تولید این برنامه راضی هستم و در آینده تغییرات جدیدتری را هم در آن خواهیم داشت.

رضاییان عنوان کرد: در جلساتی که پیش از شروع برنامه با مدیران شبکه سه داشتیم، خیلی برایمان مهم بود برنامه وجه آگاهی بخشی داشته باشد. نمونه‌های خارجی این برنامه را دیدیم؛ آن‌ها طبق فرهنگ خودشان سوالات و شوخی‌هایی را طراحی کرده اند که حتی ما به مرز آن‌ها هم نزدیک نشدیم. ما در کنار سرگرمی سازی می‌خواستیم آگاهی بخشی هم داشته باشیم؛ برای همین گروه ویژه‌ای محتوای برنامه سیم آخر را مدیریت می‌کنند.

رضاییان درباره کپی بودن برنامه «سیم آخر» گفت: ما از ابتدا و با انتشار تیزر برنامه، تاکید کردیم که این مسابقه جهانی است. برای ما مهم بود که خلأ پروداکشن و جذابیت در مسابقه‌های تلویزیونی را پوشش بدهیم.

وی درباره خوب یا بد بودن کپی کاری از برنامه های خارجی اظهار کرد: جرأت نمی‌کنم بگویم در تاریخ تلویزیون؛ اما به نظرم «عصر جدید» هم که در اصل کپی یک برنامه خارجی است، بهترین برنامه تلویزیونی ما در بخش مسابقه بوده است.  برای من که در قدم‌های اول برنامه سازی هستم و نیاز به کسب تجربه دارم، هر پنج دقیقه «عصر جدید» یک کلاس درس است.

او ادامه داد: به نظرم اگر ایده‌ای وجود دارد باید همه زیر ساخت‌ها را فراهم کنیم تا از لحاظ فرمی و پروداکشن بهترین آن اتفاق بیفتد. مهم این است که برنامه ها ایرانیزه شوند و با فرهنگ خودمان هم تراز باشند. احسان علیخانی در انجام این کار بی نهایت موفق بوده است و ما هم تلاش کردیم در سیم آخر این اتفاق رخ دهد.

رضاییان که تهیه کننده برنامه کتاب باز در شبکه نسیم هم است، درباره ادامه پخش این برنامه گفت: طبق صحبت‌هایی که داشتیم، ویژه‌برنامه‌ای را برای ماه رمضان از ۲۵ فروردین خواهیم داشت. برای تولید فصل‌های بعدی هم صحبت کرده ایم.

گفتنی است؛ مسابقه  «سیم آخر» از این هفته همانند قبل پنجشنبه و جمعه ها، ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه سه می‌رود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.