حجت الاسلام علیرضا خوشی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفتوگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به جایگاه والای امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: اغلب مسلمانان امام زین العابدین (ع) را در دوران پس از حادثه کربلا و در زمان امامتشان میشناسند؛ دورانی که سرآغاز نهضت بیداری برای امت اسلامی است.
وی ادامه داد: ما با رساله حقوق و صحیفه سجادیه، دو اثر ارزشمند امام زین العابدین به جایگاه والای این امام همام در میان مسلمانان پی میبریم. رساله حقوقی که انسان با رعایت آن در برابر دیگران میتواند به اوج برسد و در درگاه الهی ارج و قرب پیدا کند. دیگر یادگار امام زینالعابدین (ع) با عنوان صحیفه سجادیه، وسیله تقرب به درگاه الهی است که سبب رشد و زمینه ساز ایجاد مکتب تشیع شده است.
بیشتر بخوانید
این کارشناس مذهبی به دوران پر خطر شیعیان در زمان امام زین العابدین (ع) اشاره کرد و افزود: نهضت بیداری بعد از کربلا با قیامهای متعددی همراه بود و اگر امامت امام سجاد (ع) نبود، بیم این میرفت که شیعیان در میان فتنهها گم شوند و مکتب تشیع با خطر جدی روبرو شود.
حجت الاسلام خوشی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۵ سوره مریم میفرماید «وَسَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»؛ و بر او سلام باد روزی که زاده شد، و روزی که میمیرد، و روزی که زنده برانگیخته میشود. اولیای خدا و در راس آنان اهل بیت (ع) به دنیا آمدنشان سبب نور و هدایت خلق است و همچنین جان دادن آنها مثل مرگ مردم عادی نیست؛ بلکه سبب رشد است و در نتیجه مردم در روز قیامت در صراط این انسانهای بزرگ هدایت میشوند. همانطور که خداوند در آیه ۷۱ سوره اسراء میفرماید: «(به یاد آر) روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان (به پیشگاه حقیقت) میخوانیم».
وی مطرح کرد: بعد از قیامت کربلا تاریخ اسلام به دو مبدأ تقسیم شد؛ مبدأ اول وجود پیامبر (ص) و نزول اسلام و دیگری قیام سید الشهدا (ع) بود. حال با توجه به این دو نکته مشاهده میکنیم مکتبی که امامش را در سال ۶۱ هجری در مقتل شهادت دیده، با چه شرایط سختی روبرو میشود که امام باید با شیوه مبارزاتی جدیدی در میدان قرار بگیرد.
این پژوهشگر مذهبی در ادامه به شیوه مبارزاتی امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: امام باقر (ع) در روایتی فرمودند پس از شهادت هنگام غسل دادن پدرم دیدم که در بدن پدرم دو اثربه یادگار باقی است؛ یکی اثر غل و زنجیرهای اسارت شام و دیگری زخم لیف خرمایی که پدرم بر روی دوش قرار میدادند تا احتیاجات نیازمندان را برطرف کنند. شیوه مبارزاتی امام زین العابدین (ع) تربیت نفوس بود. ایشان با زبان دعا و راهگشایی در امور مسلمین به وسیله برطرف کردن نیازهایشان در حفظ مکتب تشیع تلاش کردند.
حجت الاسلام خوشی توضیح داد: اگر کسی بداند در هر دورهای تکلیف و وظیفه اش چیست و آن را با تمام وجود انجام دهد، بهترین خلق است. امام زین العابدین (ع) در روایتی فرمودند «مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ خَیْرِ النَّاسِ»؛ هرکس واجبات را انجام دهد، او از بهترینِ مردم است. امام چهارم شیعیان (ع) در دوران پر برکت امامتشان در انجام امور مسلمین اهتمام فراوان داشتند تا به ما نشان دهند که اگر میخواهیم بهترین افراد زمان خودمان باشیم، باید نیازهای جامعه خود را به بهترین نحو برطرف کنیم.
وی ادامه داد: در روایات نقل شده است که امام زین العابدین (ع) روزی برگهای در دست گرفتند و رفت و آمد افراد خانه را یادداشت میکنند و در آخر ماه همه کارگزاران را جمع و فرمودند این برگههایی که این روزها مینوشتم، خطاهای شماست و من تمام آنها را ثبت کردم؛ ولی نه به خاطر محاکمه و بازخواست، بلکه اینها را نوشتم که بدون حکم همه را کنار بگذارم. فقط به این شرط که شما دستها را به نیت دعا بالا بیاورید و از خدا بخواهید که زین العابدین (ع) اشتباهات ما را نوشت و از خطاهای ما گذشت، بار خدایا تو هم از خطاهای زین العابدین (ع) در گذر.
این کارشناس مذهبی در پایان گفت: خداوند در آیه ۲۲ سوره نور میفرماید «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛ باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. در نتیجه اگر دوست داریم خدا ما را مشمول رحمت و معرفت قرار دهد ما نیز از امام زین العابدین درس بگیریم و این آیه قرآن را سرلوحه خویس قرار دهیم و از یکدیگر بگذریم.
در ادامه شما میتوانید صحبتهای حجت الاسلام علیرضا خوشی را مشاهده کنید:
انتهای پیام/