سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داغ‌ترین‌های مجازستان در بهاری که گذشت:

پربحث ترین واکنش‌های کاربران در بهار 99؛ از آغاز رزمایش همدلی تا قتل وحشتناک رومینا اشرفی

همزمان با پایان سال ۱۳۹۹ و آغاز سال ۱۴۰۰، داغترین موضوعاتی که در بهار گذشته توسط کاربران فضای مجازی مطرح شد را در این گزارش جمع آوری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه فضای مجازی به بستری تبدیل شده که افراد می‌توانند در آن به بیان نظرات و عقاید خود بپردازند؛ این بستر در بسیاری از موارد برای مطالبه‌ها، همدردی‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات مردم مورد استفاده قرار گرفته و حرف دل اقشار مختلف جامعه را به گوش دیگران می‌رساند.

سال 99 هم با وجود تمام سختی‌ها و فراز و نشیب‎هایش گذشت و برگ دیگری از تقویم عمرمان ورق خورد. 365 روز دیگر از زندگی‌مان را هم با کرونا و بدون سردار سلیمانی که هردو از اتفاقات مهم و غیرقابل باور سال 98 بودند پشت سر گذاشتیم و با امید به آینده‎ای روشن قدم در مسیر انتظار بهاران نهادیم.

سالی که گذشت مانند بسیاری از سال‌های عمرمان پر از اتفاقات خوب و بد بود که شاید درگیری دائمی با ویروس منحوس کرونا و از دست دادن هزاران هزار نفر از هموطنانمان باعث شد سختی‌هایش بیشتر به چشممان بیاید اما ساخت ده‌ها واکسن کرونا در سراسر جهان به خصوص در میهن عزیزمان، کورسویی از امید را در دلمان روشن کرد.

در این گزارش، چکیده‌ای از هشتگ‌هایی را مشاهده می‎کنید که در فصل بهار و سه ماه اول سال ۹۹ به موضوعاتی داغ در فضای حقیقی و مجازی تبدیل شدند و کاربران با نوشتن توئیت‎هایی در صفحه‎های اجتماعی خود برای همیشه آن‌ها را در تاریخ ثبت کردند.

#سین_هشتم_سلیمانی

کاربران شبکه‌های اجتماعی که اولین سال جدید را بدون حاج قاسم سلیمانی تجربه می‎کردند همزمان با فرارسیدن سال نو، ضمن ابراز دلتنگی برای ایشان به مناسبت سالروز تولدشان، هشتگ «سین هشتم سلیمانی» را در فضای مجازی داغ کردند.

رزمایش همدلی

رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان سالی که گذشت به مناسبت ولادت با سعادت حضرت مهدی (عج) به طور مستقیم از طریق تلویزیون با مردم سخن گفتند و در بیانات خود اشاره ویژه‌ای به وضعیت اقتصادی معیشتی داشته و از مردم خواستند در شرایط سخت و بحرانی کرونا، نیازمندان را تنها نگذارند، این سخنان رهبر معظم انقلاب با استقبال گسترده‌ای همراه شد و پویش بزرگ «رزمایش همدلی» در فضای حقیقی و مجازی تبدیل به موضوعی داغ شد.

 

خلیج فارس/ سپاه پاسداران

اواخر فروردین ماه بود که ورود ناو نظامی آمریکا به خلیج فارس و محاصره شدن آن‌ها توسط قایق‌های سپاه پاسداران به موضوع داغ فضای مجازی و حقیقی تبدیل شد. این اقدام متجاوزگرانه آمریکا با واکنش‌های تندی از سوی کاربران مواجه شد و عکس و ویدئوی منتشر شده از نیروی دریایی سپاه پاسداران که با اشاره دست، دورادور در حال خط و نشان کشیدن برای سربازان آمریکایی بود مورد استقبال و تحسین گسترده کاربران قرار گرفت.

 

 

جوجه کُشی

در بهاری که گذشت ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که احساسات بسیاری از مردم را جریحه دار کرد و با واکنش تند و کوبنده مردم همراه شد. در این ویدئوی دلخراش، هزاران هزار جوجه یک روزه در حالی که صدای جیک جیکشان فضا را پر کرده بود معدوم سازی و زنده به گور شدند. رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در این باره گفته بود: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یکروزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است." این در حالی است که قطعا روش‎های زیاد دیگری می‎توانست جایگزین این حرکت دردناک شود.

 

ماهواره نور/ سپاه پاسداران

در سوم اریبهشت 1399 ماهواره نظامی نور توسط سپاه پاسداران با موفقیت فرآیند پرتاب را طی کرد و در مدار خود در فاصله ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام که تحولی عظیم و شگرف در زمینه فضایی کشور بود با واکنش تحسین برانگیز و غرور آمیز کاربران فضای مجازی همراه شد.

ناوچه کنارک

روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1399 ، ناوچه دریایی کنارک در آب‌های خلیج فارس در حین انجام رزمایش دریایی توسط تعدادی از شناور‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار دچار حادثه شد و  ۱۹ تن از دریادلان نیروی دریایی ارتش به فیض شهادت نائل آمده و ۱۵ نفر نیز مجروح شدند. به دنبال این اتفاق تلخ، بسیاری از کاربران با داغ کردن هشتگ «ناوچه کنارک، «ناو جماران» و «ارتش فدای ملت» ضمن آرزوی بهبودی برای بازماندگان حادثه، شهادت سربازان و تک‌آوران ارتش را تسلیت گفتند.

 

 

/ سکان اقتدار

ارسال محموله‎های نفتی از طرف ایران به ونزوئلا، حیاط خلوت آمریکا، با جود تحریم بودن هر دوکشور از سوی ایالت متحده، پیام مهمی را به جهان مخابره کرد و نشانگر اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی بود. با سیاست‌های پیشاپیش ذکر شده و جدیت ثابت شده ایران در امور نظامی، ناوهای نظامی آمریکا اجازه نزدیک شدن به تانکرهای ایرانی و ایجاد مزاحمت برای آنان را به خود ندادند و نفتکش‎های ایرانی با پرچم برافراشته، خود را به شمال آمریکای لاتین رساندند. این اتفاق تحولی بزرگ در زیر پا گذاشتن تحریم‌ها بود و با واکنش غرورآمیز و تحسین برانگیز کاربران فضای مجازی همراه شد.

غیزانیه

اوایل خرداد 99 بود که  و بی تدبیری مسئولان مربوطه در این زمینه، صدای کاربران فضای مجازی را حسابی درآورد. کاربران با اشاره به مهم و حیاتی بودن نیاز به آب برای هر موجود زنده‌ای، درباره شرایط سخت اهالی غیزانیه که سال‌ها وعده حل مشکل به آن‌ها داده شده بود به مسئولان اعتراض کرده و خواستار حل هرچه سریع تر این مشکل بزرگ و ناراحت کننده شدند.

 

رومینا اشرفی/ کاسبان خون

ماجرای رومینا اشرفی را احتمالا دیگر همه می‌دانید، دختر 13 ساله تالشی که بعد از فرار از خانه به همراه پسر 35 ساله‌ای که با او رابطه داشت، توسط پدرش و به وسیله داس در خواب به شکل فجیعی به قتل رسید. داستان تلخ و واقعی رومینا حکایات بسیاری داشت و هرچند قلب بسیاری از مردم را عمیقا به درد آورد و ذهن‌ها را مشوش کرد اما ملعبه‌ای شد برای کاسبان خون تا ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند و به اسلام و جمهوری اسلامی بتازند، در حالی که بسیاری از کاربران فضای مجازی به شکل واقع نگرانه‌تر و عمیق‌تری به این موضوع پرداختند.

 

 

ازدواج اجباری

در خرداد 99 طرح عجیبی از سوی یک فعال فرهنگی به مجلس ارائه شد که هرچند یه تصویب نرسید اما واکنش‌های گسترده زیادی را به دنبال داشت. براساس این طرح که با نام «ازدواج اجباری» ارائه شده بود، جوانان مجبور به ازدواج تا قبل از 28 سالگی می‌شدند و در غیر این صورت یک چهارم از کسب درآمد آن‌ها از حسابشان کسر و به نیازمندان در شرف ازدواج داده می‌شد. در این طرح همچنین به افرادی که اختیاری ازدواج کنند زمین و مسکن اعطا خواهد شد.

 

اکبر طبری

محاکمه اکبر طبری، مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه که فسادهای زیادی را طی دوران منسب داری خود مرتکب شده بود مدت‌ها یکی از موضوعات داغ فضای حقیقی و مجازی بود. باز شدن پرونده اکبر طبری و  آشکار شدن فسادهای مالی و اخلاقی وی علاوه بر تعجب و تأسف، حس تنفر و انزجار شدیدی را در مردم نسبت به او ایجاد کرد.

شفافیت آرا

به دنبال تأیید صلاحیت‌های عجیب تاجگردون در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی با وجود متهم شدن او در فضای مجازی به رانت خواری و باندبازی و بریز و بپاش‌های انتخاباتی، کاربران شبکه‌های  اجتماعی به شکل مصرانه‌ای خواهان وجود شفافیت آرا در مجلس و در تمام زمینه‎ها شدند.

 

رسول قهرمانی

پس از برگزاری دادگاه‌های طبری و انتشار ویدئوهایی از آن، نماینده جوان دادستان، رسول قهرمانی، به خاطر شجاعت و صراحت کلام و رفتارش در مقابل مفسدین مورد تحسین و تشویق مردم قرار گرفت و کاربران از او قدردانی کردند.

 

محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که با فیلم «هزاردستان» و سریال «پدرسالار» شناخته می‌شد پس از مدت‌ها تحمل بیماری در 25 خرداد دار فانی را وداع گفت. کاربران فضای مجازی در پی انتشار این  خبر  با داغ کردن هشتگ «محمدعلی کشاورز» از این بابت ابراز تأسف کرده و فوت او را تسلیت گفتند.

 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شفافیت از همه مهم تره
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
باسلام‌وتبریک‌سال‌نواگرامسال‌هم‌مسابقات‌نوروزی‌برگزارمیکردیدتعطیلات‌خسته‌کننده‌رویکم‌هیجان‌میبخشیدید.
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
جوجه کش ها اگر مردم عادی بودند دستگاه قضائی چوب تو آستینشان میکرد اما چون به بالاها متصل بودند انصافا نمیشد کاری کرد این یعنی واقعیت امر
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
بیکاری؟
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
طرح های زیادی به مجلس برده شد ولی خیلی از آنها به تصویب نرسید
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
در خرداد 99 طرح عجیبی از سوی یک فعال فرهنگی به مجلس ارائه شد که هرچند یه تصویب نرسید اما واکنش‌های گسترده زیادی را به دنبال داشت. براساس این طرح که با نام «ازدواج اجباری» ارائه شده بود، جوانان مجبور به ازدواج تا قبل از 28 سالگی می‌شدند و در غیر این صورت یک چهارم از کسب درآمد آن‌ها از حسابشان کسر و به نیازمندان در شرف ازدواج داده می‌شد. در این طرح همچنین به افرادی که اختیاری ازدواج کنند زمین و مسکن اعطا خواهد شد.
ممممممممممممم
۱۶:۰۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
اینو که خودمونم خوندیم
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
با زمین و مسکن برای ازدواج موافقم چرا که 50درصد شاید بیشتر از آن در آمد جوانان صرف اجاره مسکن میشه