سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو در باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعبیر امام حسین (ع) از کلمه «آه» /رفتار و سیره اباعبدالله (ع) در عیادت از مریض+ فیلم

امام حسین (ع) بهترین الگو و سیره برای تربیت زنان و مردان مسلمانی است که می‌خواهند به قرب الهی نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، از نگاه تربیتی و اخلاقی، یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های پرورشی و سازندگی، تربیت از راه نشان دادن الگو‌ها است. اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز و جامعه پرداز این اصل را در برنامه‌های تربیتی و اخلاقی خود مطرح کرده و با ارائه الگو‌های اصلی و حقیقی و پرهیزدادن از الگو‌های بدلی و دروغین، روش تربیتی ویژه‌ای را به جامعه بشری نشان داده است.

چهره انسانی و اخلاقی امام حسین (ع) به عنوان الگوی عینی جامعه اسلامی در میان دوست و دشمن مطرح است. با کمی تامل در زندگی این امام همام مشاهده می‌کنیم که اباعبدالله (ع) پیش از هرچیز، «عبدالله» بود و عبودیت در تمام زوایای زندگی و رفتار و گفتارش آشکار بود. سیره او سازنده انسان و ترسیم کننده سیستم ارزش‌های اخلاقی است. ایشان الگوی رحمت، رافت، کرامت و بزرگواری است که باران وجودش همگان را سیراب می‌سازد و شادابی و نشاط و حیات و حرکت می‌آفریند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر اباعبدالله در طول تاریخ اسلام گفت: تعداد روایاتی که از امام حسین (ع) به دست ما رسیده  بسیار محدود است، اما با این وجود ایشان بالاترین تاثیر را در احیا و ماندگاری دین اسلام داشته اند.


بیشتر بخوانید


وی به یکی از سیره‌های اخلاقی اباعبد الله (ع) اشاره کرد و ادامه داد: در تاریخ نقل شده که امام حسین (ع) با تعدادی از اصحاب به دیدار شخص بیماری رفتند که از شدت درد «آه» می‌کشید. ناگهان یکی از اصحاب اباعبدالله (ع) به او گفت به جای اینکه آه بگویی «یا الله» بگو و از خداوند یاری بخواه. امام حسین (ع) با شنیدن این کلام آن صحابه را سرزنش کردند و فرمودند «آه نامی از اسم‌های خداوند است».

این کارشناس مذهبی در پایان یادآور شد: ملاقات بیمار آنقدر اهمیت دارد که دستورات ویژه‌ای در این زمینه داریم تا جایی که خداوند به موسی (ع) می‌فرماید "موسی هنگامی که من مریض شدم چرا به عیادت من نیامدی، حضرت موسی (ع) از خداوند پرسیدند آیا شما هم مریض می‌شوید؟ خداوند در پاسخ عرضه داشت همسایه مومن تو دچار بیماری شد انگار من بیمار شدم و تو به عیادت من نیامدی".

امام حسین (ع) در این سیره عملی فرمودند که بیماری که «آه» می‌کشد در واقع خداوند را صدا می‌کند و تجلی صفت خداوند است در مقام یاری و دستگیری.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام احمد بصیری را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.