سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارشنبه‌سوری؛ هیزمی بر آتش کرونا

در چهارشنبه آخر سال لحظات شیرین سال جدید را با حوادث ناشی از مواد محترقه، آتش زا و خطرناک به کام خود و دیگران تلخ نکنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، چهارشنبه سوری در گذشته از رسوماتی بود که بی خطر اجرایی می‌شد، اما امروزه و با ورود انواع مواد محترقه و آتش زا، رنگ باخته و سالانه مجروحان و تلفات جانی و مالی بسیاری به جای می‌گذارد. این مراسم در سال‌های اخیر بسیار نگران کننده بوده و بیشتر به صحنه‌های جنگ شبیه است، همین مسئله باعث شده هر ساله شاهد مصدوم شدن افرادی باشیم که شاید فقط رهگذر این مراسم بوده‌اند و ناخواسته و به دلیل بی توجهی عده ای، دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شده اند.

حوادث تلخ مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و ما هر سال و در پایان شب چهارشنبه سوری، با آمار‌های دلخراش از تعداد آسیب دیدگان و مصدومان این حوادث مواجه شده‌ایم که بعضاً دلهره‌آور و تأسف بار است. در این بین، بیشترین مصدومان این حوادث را افراد جوان و نوجوان تشکیل می‌دهند که در سن ورود به جامعه قرار دارند. یعنی، مصدوم شدن افراد جوان و نوجوان، علاوه بر اینکه سلامت فرد را تهدید می‌کند، به چرخه اقتصادی کشور هم آسیب می‌زند.

این در حالی است که حوادث سوختگی، از پرهزینه‌ترین درمان‌ها در جهان به شمار می‌روند که فرد را تا سیاه چاله فقر و فلاکت هم می‌برد. بسیاری از خدمات مربوط به سوختگی تحت پوشش بیمه نیست. در بیمارستان‌های دولتی هر یک درصد سوختگی حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

کردستان هم طی سال‌های گذشته به دلیل غفلت خانواده‌ها و بی احتیاطی عده‌ای جوان و نوجوان مجروحان و تلفاتی ناشی از مراسم چهارشنبه سوری داشته است.
به خاطر شیوع ویروس کرونا، محدودیت پذیرش در بیمارستان‌ها و افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان ها؛ خانواده‌ها باید نظارت کافی را بر شادی فرزندان خود داشته و به دلیل کمبود ظرفیت پذیرش در بیمارستان‌های استان به دلیل بیماری کرونا، از هرگونه حرکت خطرآمیز در این شب دوری کنند. در زیر توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از چهارشنبه سوری ارائه می‌شود:

خانواده‌ها از عدم انباشت مواد محترقه و منفجره در خانه و انباری‌ها توسط فرزندان خود اطمینان حاصل کنند.

خانواده‌هانظارت کافی را بر شادی‌ها و آتش‌بازی جوانان و نوجوانان داشته باشند تا از هرگونه خطر احتمالی پیشگیری شود.

در آخرین چهارشنبه‌ی سال فرزندانتان را با خطر تنها نگذارید.

به والدین و شهروندان توصیه می‌کنیم کبریت و مواد آتش زا مانند نفت بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن را از دسترس کودکان دور کرده و اجازه ندهند که با آتش زدن لاستیکـ، آمپول، کارتن خالی، بته و هیزم چه در محیط خانه یا پارکینگ و چه در معابر کوچه و خیابان، برای جان خود و دیگران مخاطره ایجاد کنند.

از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری نمایید.

از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، جدا بپرهیزید.

قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتار‌های پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیر رس ترکش‌ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

از شهروندان درخواست می‌کنیم به محض مشاهده خرید و فروش مواد محترقه غیر استاندارد به هر شکل سریعأ مامورین نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار دهند.

در شرایط حساس امسال که کرونا هم در دورهمی‌ها پایکوبی می‌کند و قربانی می‌گیرد، باید بیش از گذشته از برگزاری مراسم‌هایی مانند چهارشنبه سوری که تجمع‌ها را به همراه دارد، هوشیار باشیم.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.