سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه خبرداد ؛

فعالیت ۳۰۰ کارگاه پخت سمنو در شهر درق

وحید محمودی‌فرد با اشاره به ثبت آیین سمنوپزان به‌عنوان میراث معنوی مردم شهر درق، گفت: ۳۰۰ کارگاه پخت سمنو در این شهر فعالیت دارند.

به‌گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   وحید محمودی‌فرد گفت : هرساله در اواخر اسفندماه جشنواره‌های سمنوپزان در شهر درق و مرکز استان برگزار می‌شد که دو سال است به خاطر شیوع ویروس کرونا، برگزاری این جشنواره‌ها لغو شده است.


بیشتر بخوانید 


او عنوان کرد:  بسیاری از مردم استان و اقصی نقاط کشور به‌واسطه این جشنواره‌ها با سمنوی درق آشنا و ازآن‌پس مشتری ثابت این خوراکی مقوی و خوشمزه در طول سال و به‌خصوص برای سفره‌های هفت‌سین خود شدند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه افزود:  بیشترین کارگاه‌های خانگی پخت سمنو در شهر درق است که باعث شده سمنوپزان به یک فعالیت خانوادگی تبدیل شود و آوازه و عطر خوش‌طعم آن به سراسر کشور برسد.

او گفت: ازآنجایی‌که این ماده غذایی در سفره هفت‌سین و در نوروز استفاده می‌شود می‌توان گفت سمنوپزان، مراسمی با قدمت نوروز است، پخت و فروش سمنو در روز‌های آخر سال به‌نوعی تجارت فصلی تبدیل‌شده و با توجه به تنوع مناسبی که دارد به‌عنوان سوغات شهر درق معرفی می‌شود.

محمودی‌فرد گفت : پخت سمنو به‌عنوان یکی از آیین‌های معنوی استان و در گستره شهر درق، با شماره ۱۱۱۶ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.