سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرید و فروش کرونا پشت در‌های نیمه باز/ سال جدید را با لباس عزا آغاز نکنیم

ویروس کرونا نه تنها خسته نمی‌شود، بلکه چابک‌تر و جسورتر از دیروز در شهر قدم می‌زند و پشت در‌های نیمه باز در معامله خریدار و فروشنده دست به دست می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حال و هوای شهر نشان می‌دهد که نوروز نزدیک است، چند روزی به آغاز سال نو نمانده، درِ خانه‌ها که باز می‌شود، کوچک و بزرگ و بچه‌های قد و نیم قد بیرون می‌آیند، لبخند بر لب آماده خرید شده اند و در پوست خود نمی‌گنجند.

ورودی بازار‌های شهر، ویروس کرونا چشم انتظار نشسته و هر کسی وارد می‌شود، همگام با او به تک تک فروشگاه‌ها سر می‌زند، محدودیت‌های کرونایی شرایط را برای خرید و فروش سخت کرده است، ولی برخی در نتیجه ساده انگاری و البته دغدغه وصول چک‌ها و بدهی ها، پشت در‌های نیمه باز فعالیت می‌کنند.

آمار بستری‌ها و مرگ و میر‌ها در خوزستان با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است، عده‌ای اندک در خانه‌ها مانده اند تا از گزند کرونا ویروس در امان بمانند، اما تعداد زیادی نه تنها از کووید-۱۹ هراسی به دل راه نمی‌دهند، بلکه دلخوش به ماسک و دستکش در بازار به ظاهر شب عید رژه می‌روند و برای کرونا سینه سپر کرده اند.

وضعیت قرمز است، صدا سرفه‌های دلخراش بیماران کرونایی از بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد، ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و دیگر دستگاه شوک توان ندارد نفس‌هایی که به دست کرونا گرفته شده اند را بازگرداند، در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تا چشم کار می‌کند اطلاعیه‌های فوت و تسلیت دیده می‌شود.

کرونای انگلیسی به کمک نوع چینی آن آمده و با بی مروتی جان می‌گیرد از گرفتن جان شهروندان، از کودک یک ساله تا افراد میانسال را هم قربانی غرور می‌کند، طی یک هفته جان شیرین ۴ نفر از اعضای یکی از کارمندان مخابرات منطقه خوزستان را گرفت و نه تنها خسته نمی‌شود، بلکه چابک‌تر و جسورتر شده است، اما همچنان عده‌ای خطر ویروس کرونا را باور ندارند و علیرغم اینکه امکان سفر و دید و بازدید در ایام نوروز فراهم نیست، همچنان در بازار‌ها درحال خرید هستند و می‌خواهند عید را پرشور و البته با حضور مهمانی ویژه که بیش از یکسال است در کشور صاحبخانه شده را جشن بگیرند.

فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در خوزستان گفت: علیرغم هشدار‌های پی در پی درخصوص خطرات بیماری کرونا، همچنان شهروندان در تعدادی از شهرستان نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بی توجه هستند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

او افزود: به جز شهرستان‌های شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان که از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند، احتمال تغییر وضعیت برخی از شهر‌های دیگر استان به دلیل رعایت نشدن قوانین بهداشتی از نارنجی به قرمز وجود دارد که این موضوع تا ساعاتی دیگر از سوی ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.

ابول نژادیان بیان داشت: با وجود وضعیت قرمز کرونا در خوزستان، شاهد برگزاری تجمع چند هزار نفری در برخی از شهر‌های استان بودیم و خرمشهر که دیروز از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده بود، به دلیل برگزاری این اجتماع ممکن است ظرف مدت یک هفته مجددا قرمز شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۷۳۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که از این تعداد ۴۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر در بخش عادی قرار دارند، تصریح کرد: از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی دچار محدودیت بوده و با مشکلاتی مواجه هستیم، بنابراین از مردم انتظار داریم با ما همراهی و همکاری داشته باشند تا این وضعیت را کنترل کنیم.

به دنبال محدودیت‌های اعمال شده و بهبود سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شهر‌های شادگان، هویزه، خرمشهر و دشت آزادگان روز شنبه از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت نارنجی قرار گرفتند، همچنین ۳ شهرستان حمیدیه، هفتکل و هندیجان نیز که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشتند در جدیدترین رنگ بندی در وضعیت زرد قرار گرفتند.

درحال حاضر ۷ شهرستان اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، کارون و رامهرمز در وضعیت قرمز قرار دارند و ۹ شهرستان نارنجی هستند.

کاش آن لحظه‌ای که در حال خرید وسایل نو برای سال جدید هستیم، به این فکر کنیم که شاید با سهل انگاری و بیخیالی بجای لباس‌های جدید رنگارنگ، لباس سیاه را برای غم از دست دادن عزیزان به تن کنیم، آن روز دیگر پشیمانی سودی ندارد و کرونا برنده میدان شده است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
فروشنده ها چک دارن که باید وصول بشه، ولی از راه فروش آنلاین هم میشه، طلبکارها هم همکاری کنن، شرایط بد بازار درک کنن تا خدا آبی به این اتیش کرونا بریزه
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
اخه کی حال و حوصله دید و بازدید داره با اینهمه مرگ و میر؟ ملت چی فکر میکنن؟ هنوز نمیخوان متوجه بشن که شرایط برای عید و مسافرت خوب نیست؟ آیه که نازل نشده حتما باید عیددیدنی برید و خرید کنید